Hejsan,

Har en c:a 7 år gammal ASKO diskmaskin som funkat bra tills för några dagar sedan.

Kör man ett vanligt diskprogram så lyser den rött efter c:a 35-40 minuter (ibland tidigare, ibland senare). Öppnar jag luckan får jag ingen felkod, men det står rejält med vatten i botten av maskinen.

Om jag istället väljer ett "sköljprogram" på 6 minuter så tömmer den maskinen direkt och kör klart det korta programmet.

Har rensat filtret och noga rengjort runtomkring. Har även kollat så inte slangen hamnat i kläm.

Vad tror ni det kan vara?

Tack på förhand!
// Mattias

A Arson skrev:
Hejsan,

Har en c:a 7 år gammal ASKO diskmaskin som funkat bra tills för några dagar sedan.

Kör man ett vanligt diskprogram så lyser den rött efter c:a 35-40 minuter (ibland tidigare, ibland senare). Öppnar jag luckan får jag ingen felkod, men det står rejält med vatten i botten av maskinen.

Om jag istället väljer ett "sköljprogram" på 6 minuter så tömmer den maskinen direkt och kör klart det korta programmet.

Har rensat filtret och noga rengjort runtomkring. Har även kollat så inte slangen hamnat i kläm.

Vad tror ni det kan vara?

Tack på förhand!
// Mattias
skit i mpellerhuset
stopp i anslutningen eller vattenlåset under diskbänken
men iom att den är kinesisk så kan det även vara själva pumpen
och i värsta fall kretskortet

returen returen skrev:
skit i mpellerhuset
stopp i anslutningen eller vattenlåset under diskbänken
men iom att den är kinesisk så kan det även vara själva pumpen
och i värsta fall kretskortet
Tack för svaret. Kollade vattenlåset under diskbänken, men såg inte ut att vara några konstigheter där.

Tar man in en tekniker för sådant här, eller skrotar man och köper nytt? :/

A Arson skrev:
Tack för svaret. Kollade vattenlåset under diskbänken, men såg inte ut att vara några konstigheter där.

Tar man in en tekniker för sådant här, eller skrotar man och köper nytt? :/
det gäller ju att hitta en tekniker som kan dessa maskiner
och sen kommer ju frågan om kostnaden

Du skriver i rubriken att den inte tömmer, men sen skriver du att den tömmer när du byter program. Att det finns vatten i maskin om du öppnar luckan under pågående program är ju normalt, och att det lyser rött betyder att du inte ska lasta mer disk. Så vad är problemet med maskinen?

• Haha
returen
  • Laddar…
Om det nu ändå trots allt är ett fel på maskinen så hade jag frågat om hjälp på https://askoservice.se/ (de säljer reservdelar).

Vår nästan 20 år gamla Askotvättmaskin hade svårt att hitta balansen vid centrifugering och stängde ofta av sig med felmeddelande om obalans. Frågade dem vad som kunde vara fel, fick svar (på helgen!) och efter att ha skickat över exakt modellnummer fick jag veta att jag behövde beställa stätdämpare och fjädrar + lite tips om hur man gör bytet på enklaste vis, tog nån timme att byta och sen funkade allt igen.

Sen kanske de äldre maskinerna är bättre kvalite och mer värda att reparera, det är första gången tvättmaskinen strular trots att den går var och varannan dag.

• Gilla
Arson och 1 till
  • Laddar…
K Kahuna skrev:
Du skriver i rubriken att den inte tömmer, men sen skriver du att den tömmer när du byter program. Att det finns vatten i maskin om du öppnar luckan under pågående program är ju normalt, och att det lyser rött betyder att du inte ska lasta mer disk. Så vad är problemet med maskinen?
Bra med tydlighet.

Om jag kör ett normalt diskprogram så fortsätter den att tuffa på, senast en hel natt, utan att bli klar. Men det behöver såklart inte vara kopplat till vattentömming.

Samtidigt får jag ingen felkod heller.

A Arson skrev:
Bra med tydlighet.

Om jag kör ett normalt diskprogram så fortsätter den att tuffa på, senast en hel natt, utan att bli klar. Men det behöver såklart inte vara kopplat till vattentömming.

Värmer den?

returen returen skrev:
Värmer den?
Jepp, det ångar friskt när man öppnar :)

A Arson skrev:
Bra med tydlighet.

Så den kör sköljprogrammet på 6 min på rätt sätt men inte ett normalt diskprogram? Du säger att den ”tuffar på”, vad är det den gör då? Låter det som den diskar eller tömmer?

Vissa felkoder visas bara i servicemenyn, hur du kommer åt den står i en servicemanual. Vet inte vilken modell du har men jag hade användning av den här nyligen för ett problem med min maskin: https://www.manualslib.com/manual/795697/Asko-Dw-Outdoor.html?page=20

Hör du om pumpen går?
kollat att inte något fastnat i impellern / att inte impellern gått sönder.

K Kahuna skrev:
Så den kör sköljprogrammet på 6 min på rätt sätt men inte ett normalt diskprogram? Du säger att den ”tuffar på”, vad är det den gör då? Låter det som den diskar eller tömmer?

Vissa felkoder visas bara i servicemenyn, hur du kommer åt den står i en servicemanual. Vet inte vilken modell du har men jag hade användning av den här nyligen för ett problem med min maskin: [länk]
Ja precis, det låter som att den diskar och brummar. Noterade att den kört så länge att värmen (?) gjort att vissa plastdetaljer bubblat/smält.

Tack, ska undersöka felkoderna :)

A Arson skrev:
Ja precis, det låter som att den diskar och brummar. Noterade att den kört så länge att värmen (?) gjort att vissa plastdetaljer bubblat/smält.

Tack, ska undersöka felkoderna :)
Kom du fram till något? Av nån märklig anledning har jag precis fått samma problem. Kör programmet normaldisk men efter fem timmar kör den fortfarande. En skillnad däremot är att vattnet är kallt, så det kan vara fel på värmaren hos mig men jag fattar inte varför den aldrig blir klar.

Kolla så du inte har stopp i avloppslangen. Jag hade en 3 år gammal diskmaskin som hade stopp i slangen. Rengjorde slangen och den fungerar som den ska. Eco-läge kanske inte alltid är bäst för maskinen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kolla så du inte har stopp i avloppslangen. Jag hade en 3 år gammal diskmaskin som hade stopp i slangen. Rengjorde slangen och den fungerar som den ska. Eco-läge kanske inte alltid är bäst för maskinen.
Det kan absolut vara dags att rengöra den. Fick en felkod i serviceläget också, F44 fel på grumlighetssensor där en av åtgärderna som föreslås är att kolla tömningssystemet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.