39 274 läst ·
73 svar
39k läst
73 svar
Asko diskmaskin diskar inte rent i undre korgen
Både 2 och 20 år är inte min verklighet. Alla prylar behöver servas eller reparationer. Efter 10-12 år brukar det inte vara lönt att kosta på dem mera om man inte pular själv. Fixar du din för under 1k så är det ju super! Ett sådant här forum hjälper dessutom till hur mycket som helst. Vill du ha krångelfritt så är det diskborste som gäller. Fast då kanske du får stopp i avloppet istället.D Dsl skrev:
Skruvade isär spolarmsväxlaren, ventilen pekade mycket riktigt mot undre armen. Inga mekaniska fel (extremt klen konstruktion dock) och visuellt ok. Mätte motorn till OC och spänningssatte den utan att något hände. När jag pillade isär motorn kan jag dock se att lindningen är skadad.
Eftersom vi samlat på oss världens diskberg går nu maskinen utan växelskivan, får se hur rent det blir. Ny ventil är beställd.
Eftersom vi samlat på oss världens diskberg går nu maskinen utan växelskivan, får se hur rent det blir. Ny ventil är beställd.
Yes, misstänkte det. Efter några diskar kan vi konstatera att maskinen fungerar felfritt utan ventilen. Väldigt skönt att slippa matrester och rester av diskmedel i facket. Börjar nästan ångra att jag beställde en ny ventil.
Nu har jag bytt växlaren. Det läckte ur den gamla rensade ventilen så det var väl tur att jag skruvade isär.
När den nya ventilen kopplats in går motorn konstant när spänningen är på. Startar en testmaskin och motorn blir brännhet och brytaren klickar konstant. Tar fram multimetern och mäter lite och då tystnar den. Bra!
Har kört några maskiner med gott resultat men idag slutade överarmen snurra igen. Suck!
Sitter och funderar på om jag skall orka dra ut skiten igen eller bara lägga ner och beställa en ny maskin
När den nya ventilen kopplats in går motorn konstant när spänningen är på. Startar en testmaskin och motorn blir brännhet och brytaren klickar konstant. Tar fram multimetern och mäter lite och då tystnar den. Bra!
Har kört några maskiner med gott resultat men idag slutade överarmen snurra igen. Suck!
Sitter och funderar på om jag skall orka dra ut skiten igen eller bara lägga ner och beställa en ny maskin
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ajaj. Förmodligen är panelkortet kört. Läckte den gamla växlaren? Om ja så testa med en sådan grunka som jag bifogat. Den sitter i vissa maskiner som inte kan växla mellan övre och nedre spolarmen. https://www.cylinda.se/reservdelarservice nr 329 i listan
Har nu visuellt inspekterat kretskortet (enligt denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/spolarmsvaexlare-cylinda-dm-95-diskmaskin.296433/page-6). Tyvärr hittar jag inget visuellt fel på det.K Knorren skrev:
Hittar inte på sidan du länkar till men jag antar att detta är samma pryl: https://www.alsens.com/sv/articles/...nda-mellandel-spoltornc-pump-dm31-mfl-4300117
Isf mosar jag nog skivan till den nya växlaren istället (men låter axeln sitta kvar så att den inte läcker). Men först skall jag nog kolla så att jag inte har glapp i kontakten till växlaren.....suck.
Det kommer ingen spänning i kontakten till ventilmotorn. Så jag valde att dra en rostfri skruv genom axelhålet för tätning och monterade tillbaks den gamla ventilen, se bild.
Det är tätt just nu, håller maskinen i några år till är jag nöjd, strular den blir det en ny direkt.
Stort tack för alla i tråden, ett forum är verkligen en guldgruva att gräva i!
PS, nu har jag en nästan oanvänd växelventil att sälja om någon är intresserad
Det är tätt just nu, håller maskinen i några år till är jag nöjd, strular den blir det en ny direkt.
Stort tack för alla i tråden, ett forum är verkligen en guldgruva att gräva i!
PS, nu har jag en nästan oanvänd växelventil att sälja om någon är intresserad
Uppföljning: 4 Månader funkade maskinen. Har märkt att programmen blivit kortare och känns som att torktiden blivit extremt lång (kör ett 2h program, när det är 45min kvar torkar maskinen). Idag hade den inte löst tabletten och diskat. Startade om och det låter inte som att den spolar ordentligt - öppnar och det verkar vara snålt med vatten. Stänger av och startar om - F2 och avloppspumpen går oavbrutet.
Svär lite, handdiskar och börjar söka ny maskin. Frugan vill ha en Asko igen och inser att de kostar från 10k nu
. Kanske skulle kolla upp maskinen ändå,
Drar ut den och konstaterar snabbt problemet - hål på avloppsslangen så att det sprutat utanför baljan (ner i golvet, hoppas det bara hände idag). Lite butyltejp och maskinen diskar fint igen. Köper väl en ny slang om några dagar om allt funkar trots att jag lovat mej själv att inte lägga mer pengar på maskinen
Så, "lagningen" av växelventilen är tät och fin än!
Svär lite, handdiskar och börjar söka ny maskin. Frugan vill ha en Asko igen och inser att de kostar från 10k nu
Drar ut den och konstaterar snabbt problemet - hål på avloppsslangen så att det sprutat utanför baljan (ner i golvet, hoppas det bara hände idag). Lite butyltejp och maskinen diskar fint igen. Köper väl en ny slang om några dagar om allt funkar trots att jag lovat mej själv att inte lägga mer pengar på maskinen
Så, "lagningen" av växelventilen är tät och fin än!
Medlem
· Östergötland
· 10 inlägg
Hej, jag har samma problem med min Asko.D Dsl skrev:Skruvade isär spolarmsväxlaren, ventilen pekade mycket riktigt mot undre armen. Inga mekaniska fel (extremt klen konstruktion dock) och visuellt ok. Mätte motorn till OC och spänningssatte den utan att något hände. När jag pillade isär motorn kan jag dock se att lindningen är skadad.
Eftersom vi samlat på oss världens diskberg går nu maskinen utan växelskivan, får se hur rent det blir. Ny ventil är beställd.
Övre spolarm fungerar ej, vart hittar jag spolarmsväxlaren?
Medlem
· Östergötland
· 10 inlägg

