Hej,

Som rubriken lyder har vi en asko diskmaskin som larmar felkod f10.
Efter lite felsökning har vi hittat en ganska stor spricka i saltbehållaren, troligtvis efter ett tag i kallt förråd.

Vi får en vattensamling i botten av maskinen, det antar vi kommer från behållaren och det som generar felkoden. Allt annat verkar vara i sin ordning, åtminstone rent okulärt.

Vet någon ifall den behållaren överhuvudtaget är utbytbar?
I så fall, har någon tips på hur man byter den?

Tack! mvh Onerva

P
Ja den är bara att byta
Lossa några slangar, elen till regenereringsventilen och nivåswitchen
Lossa muttern vid saltpåfyllningen
Lossa låsningen inneifrån diskutrymmet till maskinens underrede
Vik isär maskinen ta ur och byt behållaren

Tack för svaret. (y) Jag får kontakta min son och han får hjälpa mig.
Det går väl hitta reservdelen, en sådan där behållare?
Om det uppstår broblem, frågar vi igen. :)

Plastbehållare med gängor som är fäst vid ett maskinunderrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underrede av hushållsmaskin med isärmonterade delar och synliga gängor på behållare.
Skapa konto
Hej igen!

Jag fick inte den hjälp som jag väntade. Har lossat själv underredet och lossnat allt (tror jag) som du nämde.
När jag nu äntligen skulle ta bort behållaren så har den ju ett par gängor i plasten in i masinet. Det går ju inte snurra på behållaren. Vad gör jag? Och hur gör man med det nya med gängorna?

Hoppas på snabbt svar.

• Gilla
Filip Asenov
  • Laddar…
P
Vilja gängor menar du?

electroluxaren skrev:
Vilja gängor menar du?
Onerva Onerva skrev:
[bild] [bild] Hej igen!

Jag fick inte den hjälp som jag väntade. Har lossat själv underredet och lossnat allt (tror jag) som du nämde.
När jag nu äntligen skulle ta bort behållaren så har den ju ett par gängor i plasten in i masinet. Det går ju inte snurra på behållaren. Vad gör jag? Och hur gör man med det nya med gängorna?

Hej!

Jag fick inte bort muttern på saltbehållaren, den satt som berg. Det var det som var broblemet att gängorna på behållaren fick inte plats att trycka genom först behållaren på plats.
Det lossnade till sist och jag kunde byta behållaren. Provade ett diskprogram, fortfarande felkod 10.
Det samlades vatten på botten. Kan det vara fel på magnetventilen om det har varit fryset innan?

Hoppas på snabbt svar.

P
är det gängorna runt påfyllningshålet för salt så skall dessa inte påverka urmonteringen

electroluxaren skrev:
är det gängorna runt påfyllningshålet för salt så skall dessa inte påverka urmonteringen
Den är bytt nu och provat. Vattnet sprutar nu ovanför magnetventil vänster om det.

Två genomskinliga plastkopplingar på en saltvattenbehållare med tecken på att vattnet läcker ut.
Skapa konto
Det verkar så att vattnet kommer ur dessa två kopplingar till saltvattenbehållaren. Dem borde dock sitta ordentligt. Bilden är från den gamla behållaren.

P
vatten tanken på utsidan är ju intryckt i denna
flytta över o-ringarna till den nya avhärdaren om du inte har nya, dessa ser fina ut så de är återvinningsbara
nu ser du hur tank och avhärdare sitter ihop så blir det mycket lättare för dig.

Den nya hade ju likadana o-ringar. Jag förstår inte..

P
då behöver du inte de gamla

electroluxaren skrev:
då behöver du inte de gamla
Hur kan dem läcka? Vill inte helst öppna maskinen igen. Är det vatten i den andra tanken ända ner i botten?

P
Onerva Onerva skrev:
Hur kan dem läcka? Vill inte helst öppna maskinen igen. Är det vatten i den andra tanken ända ner i botten?
nej dessa läcker aldrig
saltbehållaren kommer att fyllas upp med vatten

J
Anslutningarna på den gamla avhärdarenheten ser skadade ut. Är det motsvarande skador på anslutningarna till luftavbrottet? Det skulle förklara varför det läcker. Då måste du fixa ett nytt luftavbrott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.