Hej,
Som rubriken lyder har vi en asko diskmaskin som larmar felkod f10.
Efter lite felsökning har vi hittat en ganska stor spricka i saltbehållaren, troligtvis efter ett tag i kallt förråd.
Vi får en vattensamling i botten av maskinen, det antar vi kommer från behållaren och det som generar felkoden. Allt annat verkar vara i sin ordning, åtminstone rent okulärt.
Vet någon ifall den behållaren överhuvudtaget är utbytbar?
I så fall, har någon tips på hur man byter den?
Tack! mvh Onerva
Som rubriken lyder har vi en asko diskmaskin som larmar felkod f10.
Efter lite felsökning har vi hittat en ganska stor spricka i saltbehållaren, troligtvis efter ett tag i kallt förråd.
Vi får en vattensamling i botten av maskinen, det antar vi kommer från behållaren och det som generar felkoden. Allt annat verkar vara i sin ordning, åtminstone rent okulärt.
Vet någon ifall den behållaren överhuvudtaget är utbytbar?
I så fall, har någon tips på hur man byter den?
Tack! mvh Onerva
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick inte den hjälp som jag väntade. Har lossat själv underredet och lossnat allt (tror jag) som du nämde.
När jag nu äntligen skulle ta bort behållaren så har den ju ett par gängor i plasten in i masinet. Det går ju inte snurra på behållaren. Vad gör jag? Och hur gör man med det nya med gängorna?
Hoppas på snabbt svar.
electroluxaren skrev:
Onerva skrev:
[bild] [bild] Hej igen!
Jag fick inte den hjälp som jag väntade. Har lossat själv underredet och lossnat allt (tror jag) som du nämde.
När jag nu äntligen skulle ta bort behållaren så har den ju ett par gängor i plasten in i masinet. Det går ju inte snurra på behållaren. Vad gör jag? Och hur gör man med det nya med gängorna?
Hej!
Jag fick inte bort muttern på saltbehållaren, den satt som berg. Det var det som var broblemet att gängorna på behållaren fick inte plats att trycka genom först behållaren på plats.
Det lossnade till sist och jag kunde byta behållaren. Provade ett diskprogram, fortfarande felkod 10.
Det samlades vatten på botten. Kan det vara fel på magnetventilen om det har varit fryset innan?
Hoppas på snabbt svar.