3 988 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Åsknedslag och kraschad VVB
Nej. Du har en ritning på hur det är kopplat. Lampan ligger bara parallellt över utgången på brytaren och påverkan ej brytarens mekaniska funktion.Z zingo skrev:
Ja jag såg ritningen. Uttryckte mig otydligt. Menade att hela strömbrytaren kanske har bränt på något sätt (och då även lampan) och att strömmen helt enkelt inte tar sig igenom denna komponent. Lyckas inte öppna den för att se hur det ser ut inuti. Eller vad kan i så fall annars ha hänt?E etompau skrev:
Mät upp funktionen på brytaren eller köp en ny.Z zingo skrev:
En sådan brytare är inte öppningsbar, eller så går den ännu mer sönder om försök till öppning görs.
Då har jag mätt den och den är helt enkelt trasig. Har också försökt hitta en exakt likadan genom att söka efter modellen ”SB-52N”. Hittar på ett par ställen men ingenstans där det verkar gå att köpa i Sverige eller beställa på nätet. Måste det vara exakt samma? Det finns ju liknande.E etompau skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Är ju en vanlig brytare för panelmontage. Borde gå att hitta nåt motsvarande.
Nu har jag beställt den från Conrad med "3-5 dagars leveranstid".
Kollade även på Elfa, Farnell och Electrokit.
Farnell hade samma med galet fraktpris. Hittade den inte på de andra.
Om någon vet var jag kan få tag på denna snabbare vore jag tacksam, gärna i en fysisk butik. Behöver den helst igår. Befinner mig i Göteborg/Borås-området.
Sen undrar jag ju hur det skulle vara att tjuvkoppla beredaren för att undersöka funktionen då "strömmen är på"
Kollade även på Elfa, Farnell och Electrokit.
Farnell hade samma med galet fraktpris. Hittade den inte på de andra.
Om någon vet var jag kan få tag på denna snabbare vore jag tacksam, gärna i en fysisk butik. Behöver den helst igår. Befinner mig i Göteborg/Borås-området.
Sen undrar jag ju hur det skulle vara att tjuvkoppla beredaren för att undersöka funktionen då "strömmen är på"
Nu kopplade jag ihop dem och satte i kontakten. Då blixtrade det till i eluttaget och en av faserna (25A) i elskåpet utanför huset gick. Drog ur kontakten och bytte proppen.J jonaserik skrev:
Men innehåller brytaren en lampa? Det sitter ju två dioder på varsin sida om brytaren. Den ena ska lysa gult när vattnet värms upp och den andra blå när vattnet har rätt temperatur Har aldrig uppfattat att lampan i strömbrytaren lyser. Så när skulle lampan i brytaren lysa?

