Plockade enkelt loss strömbrytaren och insåg att lampan ligger inuti och skramlar. Kan det vara så enkelt att den är avgörande för strömförsörjningen. Två av kablarna från strömbrytaren går ju rakt in i VVBn
En demonterad strömbrytare med tydliga märkningar och synliga kabelfästen på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z zingo skrev:
Plockade enkelt loss strömbrytaren och insåg att lampan ligger inuti och skramlar. Kan det vara så enkelt att den är avgörande för strömförsörjningen. Två av kablarna från strömbrytaren går ju rakt in i VVBn
[bild]
Nej. Du har en ritning på hur det är kopplat. Lampan ligger bara parallellt över utgången på brytaren och påverkan ej brytarens mekaniska funktion.
 
E etompau skrev:
Nej. Du har en ritning på hur det är kopplat. Lampan ligger bara parallellt över utgången på brytaren och påverkan ej brytarens mekaniska funktion.
Ja jag såg ritningen. Uttryckte mig otydligt. Menade att hela strömbrytaren kanske har bränt på något sätt (och då även lampan) och att strömmen helt enkelt inte tar sig igenom denna komponent. Lyckas inte öppna den för att se hur det ser ut inuti. Eller vad kan i så fall annars ha hänt?
 
Z zingo skrev:
Ja jag såg ritningen. Uttryckte mig otydligt. Menade att hela strömbrytaren kanske har bränt på något sätt (och då även lampan) och att strömmen helt enkelt inte tar sig igenom denna komponent. Lyckas inte öppna den för att se hur det ser ut inuti. Eller vad kan i så fall annars ha hänt?
Mät upp funktionen på brytaren eller köp en ny.
En sådan brytare är inte öppningsbar, eller så går den ännu mer sönder om försök till öppning görs.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mät upp funktionen på brytaren eller köp en ny.
En sådan brytare är inte öppningsbar, eller så går den ännu mer sönder om försök till öppning görs.
Då har jag mätt den och den är helt enkelt trasig. Har också försökt hitta en exakt likadan genom att söka efter modellen ”SB-52N”. Hittar på ett par ställen men ingenstans där det verkar gå att köpa i Sverige eller beställa på nätet. Måste det vara exakt samma? Det finns ju liknande.
 
Är ju en vanlig brytare för panelmontage. Borde gå att hitta nåt motsvarande.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Säkerställ att ersättningsbrytaren har samma strömkapacitet.
 
Z zingo skrev:
Hittade denna som alternativ:
[länk]
Båda har 16A/250V
Ja om den fysiskt passar så kör på den. Conrad har bra kvalité på sina elgrejor.
 
E etompau skrev:
Ja om den fysiskt passar så kör på den. Conrad har bra kvalité på sina elgrejor.
Samma mått.
Tack!
 
Nu har jag beställt den från Conrad med "3-5 dagars leveranstid".
Kollade även på Elfa, Farnell och Electrokit.
Farnell hade samma med galet fraktpris. Hittade den inte på de andra.
Om någon vet var jag kan få tag på denna snabbare vore jag tacksam, gärna i en fysisk butik. Behöver den helst igår. Befinner mig i Göteborg/Borås-området.

Sen undrar jag ju hur det skulle vara att tjuvkoppla beredaren för att undersöka funktionen då "strömmen är på" :p
 
Z zingo skrev:
Sen undrar jag ju hur det skulle vara att tjuvkoppla beredaren för att undersöka funktionen då "strömmen är på
Jepp bara att koppla ihop tamparna på ena sidan med dom andra rakt över. Det är brytaren och lampan som är trasiga.
 
harry73
Men du borde också ha kortslutning någonstans, därför gick proppen.
Har du fas och nolla i brytare? Annars borde det finnas fler fel och riskerar den nya brytare gå sönder när du testar den
 
harry73 harry73 skrev:
en du borde också ha kortslutning någonstans
Det blir det med automatik i brytaren när en lampa i den exploderar, med massor av sot och skit mellan fas och noll
 
J jonaserik skrev:
Det blir det med automatik i brytaren när en lampa i den exploderar, med massor av sot och skit mellan fas och noll
Nu kopplade jag ihop dem och satte i kontakten. Då blixtrade det till i eluttaget och en av faserna (25A) i elskåpet utanför huset gick. Drog ur kontakten och bytte proppen.

Men innehåller brytaren en lampa? Det sitter ju två dioder på varsin sida om brytaren. Den ena ska lysa gult när vattnet värms upp och den andra blå när vattnet har rätt temperatur Har aldrig uppfattat att lampan i strömbrytaren lyser. Så när skulle lampan i brytaren lysa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.