7 062 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Åsk-/överspänningsskydd
Sida 1 av 2
Jag har en central av den äldre modellen, dvs vanliga proppar. På denna är det påkopplat en jordfelsbrytare.
Finns det även möjlighet att kompletera med någon form av åsk- eller överspänningsskydd? Helst hela centralen, men är det lättare/billigare med bara en säkring så funkar det också.
Finns det även möjlighet att kompletera med någon form av åsk- eller överspänningsskydd? Helst hela centralen, men är det lättare/billigare med bara en säkring så funkar det också.
Japp, det går bra.
Bor du på landet kan du behöve ett grovskydd , annars räcker det oftast med mellan skydd i centralen och fin skydd vid dyra apparater.
Glöm inte TELE skydd och antenn skydd.
Bor du på landet kan du behöve ett grovskydd , annars räcker det oftast med mellan skydd i centralen och fin skydd vid dyra apparater.
Glöm inte TELE skydd och antenn skydd.
Överspänningsskyddet skulle jag installera i fasadmätarskåpet eller motsvarande. Om du saknar fasadmätarskåp skulle jag satsa på en separat plåtkaspling som monteras i anslutning till inkommande ledning efter servissäkringarna. Givetvis bör du även skydda inkommande tele också. Det går bra att göra i samma kapsling.
Jag vill inte göra reklam för något företag men det finns ett mycket bra skydd på marknaden som är ett kombinerat grov-/mellanskydd. Restspänningen vid kraftigt nedslag (kommer inte ihåg hur många kVA) ligger under 800V. Detta är mycket bra med tanke på att det är ett kombiskydd. Med detta klarar man sig långt.
Om du tänker på GARO GS150E-300 kan jag inte annat än hålla med, detta eller ett likvärdigt ur tex ELROND eller PHOENIX sortiment ger ett mycket bra skydd på elsidan. Men minst lika viktigt är att ordna vettigt teleskydd om man har konventionell koppartelelina in, annars är det ju lite meningslöst.larssaman skrev:Jag vill inte göra reklam för något företag men det finns ett mycket bra skydd på marknaden som är ett kombinerat grov-/mellanskydd. Restspänningen vid kraftigt nedslag (kommer inte ihåg hur många kVA) ligger under 800V. Detta är mycket bra med tanke på att det är ett kombiskydd. Med detta klarar man sig långt.
Ovanstående skydd har denna i mina trakter åskrika sommar bekänt färg på ett förtjänstfullt sätt i flera fall där jag har insyn i anläggningarna.
De kostar ju en slant men har man problem med åsköverspänningar är det verkligen värt det.
För att skydda din anläggning så skulle jag som sagt montera överspänningsskyddet i fasadmätarskåpet (skåpet som är inbyggt i din garagevägg.) Att din central är med porslinssäkringar har inget med skydd för överspänning att göra, tvärtom om så är många gånger en smältsäkring bättre än en dvärgbrytare (automatsäkring.) Någonstans mellan 5000-6000 kronor inkl. moms tror jag att du får räkna under förutsättning att man kan installera det i befintligt skåp exkl. skydd för telef då jag inte vet var inkommande teleledning är.
Ni andra som är montörer, låter det rimligt?
Ni andra som är montörer, låter det rimligt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Teleledningen SKA via mätarskåpet, det duger inte med en 5 meters jordsladd inte.
Man måste se till att spänningen MELLAN näten hålls låg.
Protte
Man måste se till att spänningen MELLAN näten hålls låg.
Protte