3 561 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Åsikter på dessa olika kökskonfigurationer? :)
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Alternativ 1, eftersom man inte behöver springa så mycket fram och tillbaka. Dock hade jag flyttat ugn och micro till andra sidan bänken, då vi har det exakt så vid en dörr nu och det är sjukt störande och lite farligt att man öppnar ugnen rakt i en dörröppning. Personligen hade jag också valt en mindre diskho för att få ut lite mer bänkyta... det har man alltid för lite av.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Jag röstar på alt 3 där kyl/frys och spisen ligger nära varandra och ni har en lång sammanhängande arbetsyta som kommer att göra köket luftigt.
Röstar på alt 3.
Tycker ofta att man sällan ser att man tjänar bänkyta på att fälla in micron i ett skåp.
Efter det tillkommande skåpet ofta tas från möjlig bänkyta.
Men jag håller med om att en micro på en bänk inte är en höjdare... försöker komma på en lämplig lösning hemma för micron.
Gällande bänkskivor så är det ofta omöjligt att få de så långa som 3m utan skarv. Ofta stoppar de på 2.8m.
Något att tänka på så man löser det snyggt.
Tycker ofta att man sällan ser att man tjänar bänkyta på att fälla in micron i ett skåp.
Men jag håller med om att en micro på en bänk inte är en höjdare... försöker komma på en lämplig lösning hemma för micron.
Gällande bänkskivor så är det ofta omöjligt att få de så långa som 3m utan skarv. Ofta stoppar de på 2.8m.
Vi har 303 på våran utan skarv (ceasarstone). Man kunde beställa 340 i en slab men då var det längre leveranstid.Huddingebo skrev:
Röstar på alt 3.
Från ceasarstone:
”The standard dimensions of a Caesarstone quartz slab are 3050 mm x 1440 mm and three thicknesses are available: 20 mm, 30 mm and 13 mm on selected colors. Our new 3340 mm x 1640 mm slabs can be selected in 20 mm or 30 mm thickness”
Ang köksdesign hade jag nog valt alternativ 3 om jag utgår från hur vi använder köket. Då är kylskåpet ganska lättillgängligt när man lagar mat vid spisen men även om man tex gör frukost vid den lilla bänkytan mellan kyl/frys och micro.
Alternativ 2 utan tvekan. Huvudsakligen för mig: direkt acess mellan spis och ho/diskbänk..
edit
Nu såg jag att spis och ho var på samma sida . Trodde först att. Bänken till höger var spishällen. Gillar trits det mest alt 2 då avställnibgsytor hänger ihop med spis diskbäbk etc.
edit
Nu såg jag att spis och ho var på samma sida . Trodde först att. Bänken till höger var spishällen. Gillar trits det mest alt 2 då avställnibgsytor hänger ihop med spis diskbäbk etc.
Caesarstone är ju en form av kompositören, dvs konst-sten.samovar skrev:
Vi har 303 på våran utan skarv (ceasarstone). Man kunde beställa 340 i en slab men då var det längre leveranstid.
Från ceasarstone:
”The standard dimensions of a Caesarstone quartz slab are 3050 mm x 1440 mm and three thicknesses are available: 20 mm, 30 mm and 13 mm on selected colors. Our new 3340 mm x 1640 mm slabs can be selected in 20 mm or 30 mm thickness”
Ang köksdesign hade jag nog valt alternativ 3 om jag utgår från hur vi använder köket. Då är kylskåpet ganska lättillgängligt när man lagar mat vid spisen men även om man tex gör frukost vid den lilla bänkytan mellan kyl/frys och micro.
De mått jag nämnde gällde natursten som bryts i stenbrott.
Slab vet jag inte vad det är,.har aldrig hålla på med Caesarstones sortiment.
Slab är bara benämningen på en stenbit som man bearbetar till en bänkskiva.Huddingebo skrev:
Jag vet att det går att få åtminstone 3 meter på kalksten då vi har bekanta med en sådan.
Alternativ 2 eller 3.
Skulle säga minst 80 cm mellan häll och diskho, vi har 60 cm, det är egentligen "för lite" men det fungerar. Minst 60 cm fri bänkyta på andra sidan hällen.
Minst 60 cm bänkyta för diskställ på andra sidan diskhon.
Kyl/frys, diskho & spis bör vara i triangel med några steg mellan.
Avställningsyta bredvid ugn/micro för att kunna ställa varma kärl.
Avlastningsyta nära kyl/frys för att enkelt lasta i/ur matvaror utan att behöva gå mer än ett/två steg.
Skulle säga minst 80 cm mellan häll och diskho, vi har 60 cm, det är egentligen "för lite" men det fungerar. Minst 60 cm fri bänkyta på andra sidan hällen.
Avlastningsyta nära kyl/frys för att enkelt lasta i/ur matvaror utan att behöva gå mer än ett/två steg.
Håller med om ovanstående. Om man behöver kompromissa om något kan man minska avställningsytan på andra sidan hällen til 40 cm, det är ok.Demmpa skrev:
Alternativ 2 eller 3.
Jag skulle inte ha mikron i ett väggskåp. Den kommer för högt då, särskilt om man har barn som ska använda den. Ha den hellre i ett bänkskåp om du vill få mer bänkyta.
Klicka här för att svara