18 625 läst ·
106 svar
19k läst
106 svar
Åsikter om planlösning, nybygge 1,5 plan med flera gavlar
Problemet med öppet i nock och sedan förråd/sovrum mot den ytan är att rummet som du misstänker riskerar att kännas som ett schakt. De flesta väljer att ha någon form av balkong eller liknande, tex ha trappan i anslutning till den öppna ytan. Det ger visserligen nackdelen att det blir väldigt lyhört i hela bostaden, men Jarlsgårds synpunker om övervåningen är viktiga.
Uppskattar din uppriktighet. Tyckte vi hade fått ihop det helt okej men du har nog rätt när jag tittar på det med nya ögon.J Jarlsgård skrev:
Har lekt med detta och gjort den 2,2 m bred men vet inte om jag tycker det är rimligt med så stor tvättstuga, blir ca 10 kvm då.BirgitS skrev:
Förstår och håller med. Har varit inne i enplanshus med högt i tak över vardagsrummet, men med 1,5-plan blir det klart knepigare alltså.Anna_H skrev:
Problemet med öppet i nock och sedan förråd/sovrum mot den ytan är att rummet som du misstänker riskerar att kännas som ett schakt. De flesta väljer att ha någon form av balkong eller liknande, tex ha trappan i anslutning till den öppna ytan. Det ger visserligen nackdelen att det blir väldigt lyhört i hela bostaden, men Jarlsgårds synpunker om övervåningen är viktiga.
Absolut! Är fortfarande i skisstadiet, när vi börjar närma oss något ska absolut höjdkurvorna tas med i beräkningen. Gäller såklart att ha en genomtänkt lösning kring höjdsättningen.N Nylenskavillan skrev:
Vi har anlitat en arkitekt som skissat fram nedan. Ark har delvis utgått från det vi ritat innan. Detta är min "renskrivning" av dennes handskisser så det ska stämma i stort men vissa tolkningar är jag osäker på.
Vardagsrummet är högt i tak. Tanken med entrén är att få in morgonljuset i köket från öst /syd-öst, själv gillar jag den idén. Mycket fönster över hörn och kombinerat väderskydd för entré och groventré. Dock är huset för stort nu med 160 kvm och detaljplanen föreskriver max 150 kvm. Avsikten är nog att gå på mindre avvikelse men jag är tveksam till att överskrida.
Vore jätteintressant att höra era tankar!
Vardagsrummet är högt i tak. Tanken med entrén är att få in morgonljuset i köket från öst /syd-öst, själv gillar jag den idén. Mycket fönster över hörn och kombinerat väderskydd för entré och groventré. Dock är huset för stort nu med 160 kvm och detaljplanen föreskriver max 150 kvm. Avsikten är nog att gå på mindre avvikelse men jag är tveksam till att överskrida.
Vore jätteintressant att höra era tankar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säger detaljplanen 160kvm boyta eller 160kvm byggnadsyta?
En avvikelse på 10kvm kan kanske vara godtagbart men det är självklart en risk.
Borde nog gå att trolla bort lite yta som jag ser det
Tex hade man kunnat minska ner det stora sovrummet. En till sak är att badrummet inte är godkänt..
En avvikelse på 10kvm kan kanske vara godtagbart men det är självklart en risk.
Borde nog gå att trolla bort lite yta som jag ser det
Tex hade man kunnat minska ner det stora sovrummet. En till sak är att badrummet inte är godkänt..
Jag tycker den nya entrén är sämre. Var ska ni ha all förvaring av kläder?
Som WCn är ritad nu är det tveksam om man ens får plats där utan att slå benen i handfatet (sen är den inte godkänd precis som Jarlsgård skriver)
Jag tycker den gamla planlösningen var bättre, om jag ska vara ärlig.
Ni kanske kan prova laborera lite med formen på grunden, måste det se ut just som det gör?
Jag tänker att det kanske går att få till en effektivare planlösning.
Som WCn är ritad nu är det tveksam om man ens får plats där utan att slå benen i handfatet (sen är den inte godkänd precis som Jarlsgård skriver)
Ni kanske kan prova laborera lite med formen på grunden, måste det se ut just som det gör?
Håller med om fönsterna. Och det är sant - lättare att få till saker med många kvm... Men värt att nämna är att detta är snabbt gjort, vi bad om ett första skissartat utkast för att hålla nere kostnaden. Gästtoalett bad vi uttryckligen om att ta bort eftersom vi har haft 3 st WC i vår skiss vilket vi insåg är överdrivet. En per våning känns rimligare.Gammelnörden skrev:
Håller med när det gäller högerut, men till vänster är kanske inte så dumt. Vill ha det öppet och kunna rymma långbord som sträcker ut sig dit vid större kalas t.ex.Anna_H skrev:
Vi tycker eventuellt att avvikelsen är en onödig risk och vill slippa långdragna processer. Det kan säkert gå men vem vet.J Jarlsgård skrev:
Detaljplanen säger BYA 150 kvm. Tror absolut det går att trolla bort en hel del med
Angående entrén gillar jag verkligen tanken med att få in ljuset den vägen men förvaringen är klart ett minus, absolut.L Låset skrev:Jag tycker den nya entrén är sämre. Var ska ni ha all förvaring av kläder?
WC:n skissades fram och tillbaka på under mötet och att göra en separat WC kom av diskussioner om att minska antalet. Finns såklart ingen poäng med att jag försvarar arkitekten, men just detta var mest en lek med alternativ.
Kul på ett sätt att du gillar förra versionen mer
Formen på huset och planlösningen i stora drag är bättre, men att inte ha en WC/gästtoa någorlunda centralt utan behöva gå in i en sluss längst in i den privata delen känns dumt. Det får plats en rejäl gästtoa under trappan, större än den ni ritat vid badrummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Det är bättre nu. Tvättstugan blir också lättare att utnyttja nu när en torkställning inte blockerar hela golvet, men om den ska användas som groventré är det viktigt att tänka på förvaring av kläder och skor.
Du måste ha 120 cm fritt framför raden med högskåpen och framför raden med diskmaskinen för annars går det inte att sitta i rullstol och öppna dörrar och dra ut lådor.
Du måste ha 120 cm fritt framför raden med högskåpen och framför raden med diskmaskinen för annars går det inte att sitta i rullstol och öppna dörrar och dra ut lådor.
Okej. Nu har jag kikat lite mer. Några inputs:
- Den nya entrén är mycket bättre. Däremot funderar jag på fönstret som är 10x23. Vill man verkligen ha ett fönster hela vägen ner till golv, om man ska ha en sittbänk där? Jag tänker att under sittbänken kommer det antingen stå skor, eller vara någon typ av förvaring.
- Tvättstugan är bättre. Jag funderar dock på om det är bättre att ha diskhon på samma sida som TM/TT, och då kunna ha tvättlinor uppe på andra sidan, utan att tvätten blockerar något väsentligt.
Det som är till höger och vänster om TM/TT, vad är det?
- Jag vet inte om jag gillar placeringen av köksön. Risken är att den upplevs som i vägen när man ska häma saker i frys tex.
Men om ni ska ha vatten i köksön kanske den upplevs som en förenkling, om det är där man ska skölja och hacka grönsaker.
(Birgit har en bra kommentar om måtten i köket)
-16x16 fönster vid soffan kanske upplevs som "konstigt" om fönstren går en bit nedanför där soffryggen slutar.
-12x15 fönster i lilla sovrum. Är det bättre med 11x15 (om ni bygger med träreglar och cc1200 dvs)
- Den nya entrén är mycket bättre. Däremot funderar jag på fönstret som är 10x23. Vill man verkligen ha ett fönster hela vägen ner till golv, om man ska ha en sittbänk där? Jag tänker att under sittbänken kommer det antingen stå skor, eller vara någon typ av förvaring.
- Tvättstugan är bättre. Jag funderar dock på om det är bättre att ha diskhon på samma sida som TM/TT, och då kunna ha tvättlinor uppe på andra sidan, utan att tvätten blockerar något väsentligt.
Det som är till höger och vänster om TM/TT, vad är det?
- Jag vet inte om jag gillar placeringen av köksön. Risken är att den upplevs som i vägen när man ska häma saker i frys tex.
Men om ni ska ha vatten i köksön kanske den upplevs som en förenkling, om det är där man ska skölja och hacka grönsaker.
(Birgit har en bra kommentar om måtten i köket)
-16x16 fönster vid soffan kanske upplevs som "konstigt" om fönstren går en bit nedanför där soffryggen slutar.
-12x15 fönster i lilla sovrum. Är det bättre med 11x15 (om ni bygger med träreglar och cc1200 dvs)