Vi ska inreda en övervåning som kommer att bli barnens tillhåll, och nu börjar det vara hög tid att bestämma golvmaterial. Där uppe kommer att bli två sovrum och ett allrum.

Jag är tveksam till laminat då jag upplever det kallt och 'slammrigt', och ett riktigt trägolv känns lite ömtåligt. Jag vill ha ett golv som upplevs som mjukt och varmt men det är också viktigt att det ska tålas att leka på. Nu funderar jag på linoleum. Har iofs lite dåliga minnen från en gammal lägenhet där golvet luktade skunk när man skurade :-/ men det problemet borde man kunna slippa om man sköter det rätt från början. Eller...? Men tyvärr kommer jag inte ihåg hur det kändes under fötterna (det här var ganska länge sedan).

Hur upplever ni ett linoleumgolv? Tror ni det kan uppfylla mina önskemål?

Har lagt både linoleum (ca 25 kvm) och trägolv (ca 40 kvm) på övervåning. För mig fanns endast dessa val då jag starkt ogillar den onaturliga och klappriga känslan av laminat eller den äckliga plastmattan (tanken på mjukgörare i plasten som letar sig in i strumplösa barnafötter - ahhhh!

Linoleum har en varm, mjuk och naturlig känsla och är ju faktiskt gjord på bra (förnyelsebara) material. Tycker det är snyggt! Lite självreparerande och den spräckliga ytan gör att repor /hack inte syns så bra.

Linoleum rekommenderas även om det är lite dyrare än plast och ingen gör-det-självprodukt (om du inte väljer plattor)

Tack för ditt svar. Ser också att vi har lite samma uppfattning om det där med materialval. Jag gillar det naturliga och miljövänliga med linoleum, medan plastmatta inte är något jag har för avsikt att välkomna in i mitt hus... :-/

Linoleum känns mer och mer som det bästa golvet för oss, och nu handlar valet egentligen mest om hel matta eller plattor. Och så var det alla dessa färger.... Nåja, det är väl iofs ett ganska angenämt problem *s*

Men vinyl = plast i min värld. Eller har jag fel då...?

J.A skrev:
Men vinyl = plast i min värld. Eller har jag fel då...?
Vinyl = Polyvinylklorid = PVC = Plast

Så ja vinyl är plast.

Jag tror att linoleum kommer att uppfylla dina önskemål. Nedgången linoleum kan man även slipa och få nästintill som nytt.

Linoleum är helt OK men måste underhållsbehandlas (speciellt vax). Anledningen till att "ditt" gamla golv luktade när du skurade beror på att det översta ytskiktet nötts bort. Linoleum är ett naturmaterial och därför öppnar sig porerna vid kontakt med vatten (likt trä och andra naturliga material) och släpper ifrån sig "linoleumlukten". Helt naturligt alltså..

Era svar och andra efterforskningar gör mig mer och mer övertygad om att linoleum är materialet för oss :)

Jag har även pratat med en kille som är väldigt duktig på olika golvmaterial (ej säljare, så han är opartisk) och hans positiva inställning väger tungt.Det blir till att sticka till golvhandlaren snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.