Hej
Vi har funderingar på att låta någon annan göra grunden eftersom det finns pengar att spara. Men det verkar ju vara omöjlig om man senare ska anlita GH.

Hoppas plattan blir bra.

/ Markus

Jag tycket dom har varit bra. Dock skulle jag verkligen rekommendera er att gå till en arkitekt som ser över planlösningen och de ändringar som ni kanske har skissat på. Vi tyckte att vi hade gjort ett bra jobb, det tyckte också GHs arkitekt. Men när vi tog hjälp av en "oberoende" arkitekt så blev huset helt annorlunda men 100 ggr bättre. Vi gjorde det lite för sent tyvärr vilket förlängde processen en del.

Hej Peter!

Jag och min familj är också intresserade av att bygga ett Skogås från Götenehus. Din omgjorda planlösning lät spännande. Har du lust/möjlighet att maila den?

Tack på förhand!

Mvh Anna O

Byggstartsmöte på tomten 28/8 :)
Nu är det på G...

/Mikael//

Hur ser tidplanen ut därefter?

Hej Anna!

Fick ett meddelande från GH i veckan.
Stomleveransen kommer att ske torsdag 19/10.
Känns lite kort om tid med tanke på att byggstartsmötet är 28/8.
Knappt 7 veckor för sprängning, schaktning samt gjutning av grund till hus/garage.
NU var det verkligen gasen i botten. :)

Enligt deras produktionsplan är tiden från stomresning tills vi har nyckeln i hand cirka 4 månader om inga oförutsedda händelser sker.

Hälsn

/Mikael//

Hej hej.

Vi har en fråga angående standarden i Götenehus. Som det ser ut på deras hemsida så kan man bara välja köksinredningen i en färg, takpannor röda osv.
Dessutom lister i obehandlad Furu, vad är det?! Det har man ju i lekstugan om ens där...
Någon som har lite info om deras tillvalspriser och möjligheter?

galnahusbyggarna skrev:
Hej hej.

Vi har en fråga angående standarden i Götenehus. Som det ser ut på deras hemsida så kan man bara välja köksinredningen i en färg, takpannor röda osv.
Dessutom lister i obehandlad Furu, vad är det?! Det har man ju i lekstugan om ens där...
Någon som har lite info om deras tillvalspriser och möjligheter?
Nej, nej, du kan i princip få vad du vill! :) Det sortiment du beskriver är deras standardsortiment, sedan har de massor av tillval som de tillhandahåller. Sedan kan du även själv köpa in saker och byta ut om du önskar. De flesta husleverantörer fungerar på detta sätt.

Själva har vi exempelvis Vedum (som är deras köks- och badrumsleverantör) i två badrum, men valt Svedbergsmöbler i det tredje badrummet, fastän Svedbergs inte är deras leverantör (vi köper in det själva och fraktar dit det, men de installerar grejerna).

De furulister du talar om är de omålade lister som ingår som standard, eftersom invändig målning inte ingår i grundpriset (liksom kakel, klinker + arbete samt utvändig målning).

På vissa saker har de mycket bra grundstandard, en liten detalj jag tycker mycket om är att de har kalkstensbänkar i fönstren istället för enkla ekskivor som de flesta andra har. Känns gediget.

Vad gäller kök och badrum så kan du välja fritt från hela Vedums sortiment, de drar av eller lägger till beroende på vad du väljer. Exempelvis så var vår kökslucka billigare än standardluckan eftersom den inte har spegel utan är helt slät. Sedan blev förstås köket ändå dyrare eftersom vi valde andra saker som inte ingick som standard ;).

Förresten är både svarta, gråa och röda takpannor standard.

Lycka till!
:)

lbg skrev:
Nej, nej, du kan i princip få vad du vill!  :) Det sortiment du beskriver är deras standardsortiment, sedan har de massor av tillval som de tillhandahåller. Sedan kan du även själv köpa in saker och byta ut om du önskar. De flesta husleverantörer fungerar på detta sätt.

Själva har vi exempelvis Vedum (som är deras köks- och badrumsleverantör) i två badrum, men valt Svedbergsmöbler i det tredje badrummet, fastän Svedbergs inte är deras leverantör (vi köper in det själva och fraktar dit det, men de installerar grejerna).

De furulister du talar om är de omålade lister som ingår som standard, eftersom invändig målning inte ingår i grundpriset (liksom kakel, klinker + arbete samt utvändig målning).

På vissa saker har de mycket bra grundstandard, en liten detalj jag tycker mycket om är att de har kalkstensbänkar i fönstren istället för enkla ekskivor som de flesta andra har. Känns gediget.

Vad gäller kök och badrum så kan du välja fritt från hela Vedums sortiment, de drar av eller lägger till beroende på vad du väljer. Exempelvis så var vår kökslucka billigare än standardluckan eftersom den inte har spegel utan är helt slät. Sedan blev förstås köket ändå dyrare eftersom vi valde andra saker som inte ingick som standard  ;).

Förresten är både svarta, gråa och röda takpannor standard.

Lycka till!
Okej då är vi med! När ni säger målning...är det då bara målning eller är det spackling också? Är dörrfoder, dörrkarmar och sånt också omålat? Många frågor...får ta det med en säljare sen men det är också intressant att höra från andra som byggt med just de hustillverkare man är intresserad av. För övrigt börjar vi överväga Götenehus istället för LB-hus och Modulent som vi tidigare varit inne på. Verkar kosta lite mer men vara värt det...

Fråga om tillvallslistan. Det gjorde vi och fick då en excellfil med alla tillägg och priser.

/Peter

Hej igen Galnahusbyggarna,
med invändig målning menas spackling, målning/tapetsering av väggar samt målning av golv- och taklister. Däremot så kommer dörrkarmarna från Dooria, så de är redan målade.

Ja, jag kan inte annat än rekommendera GH, och jag har endast hört positivt om dem av andra. Hittills är vi supernöjda, både med vår fantastiske säljare och med själva företaget. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om LB-hus, där har jag hört en del negativt. Modulent vet jag inget om, men det finns säkert åsikter här på forumet.

Vill du veta mer, fråga på.
Lycka till!

lbg skrev:
Hej igen Galnahusbyggarna,
med invändig målning menas spackling, målning/tapetsering av väggar samt målning av golv- och taklister. Däremot så kommer dörrkarmarna från Dooria, så de är redan målade.

Ja, jag kan inte annat än rekommendera GH, och jag har endast hört positivt om dem av andra. Hittills är vi supernöjda, både med vår fantastiske säljare och med själva företaget. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om LB-hus, där har jag hört en del negativt. Modulent vet jag inget om, men det finns säkert åsikter här på forumet.

Vill du veta mer, fråga på.
Lycka till!
Jo mycket talar ändå för Götenehus. Dessutom har vi en rekommendation på en mkt bra byggledare i S-holm som jobbar för dem som en släkting har anlitat när han byggde sitt GH-hus. Har beställt mer info av GH som vi väntar ivrigt på. Vad för hus bygger ni och vart? (Kanske har missat det tidigare i tråden eller i ngn annan tråd men ändå... :))
I övrigt har vi också börjat snegla lite åt Värsåsvillan som verkar ha liknande leverensvillkor och standardutrustning/tillvalsmöjligheter och som har ett gavelställt hus som skulle passa tomten mkt bra.

Varning för GH!
Efter att ha förhandlat med GH i ca 1/2 år ( tog evig tid att få fram em vettig offert) valde vi att skippa dem till fömån för Trivselhus. Efter att nu ha erfarenhet av dessa två STORA huslev kan jag konstatera att TH har mycket bättre utvecklade rutiner och processer för att hålla koll på det mesta.
Vi hade troligen otur att råka ut för en dålig och oseriös säljare på Götenehus vilket naturligvis kan finnas i alla företag. Men som sagt, Trivselhus HAR bättre koll på det mesta.

Får man fråga vilken stad det handlar om ?

/Peter

Vi ar formodligen mardromskunder, som har ideer och asikter om precis allt. Saljaren ar ganska svajig, och vi kanner inget jattefortroende dar. Borde kanske byta, men det kanns ju ocksa jobbigt halvvags i processen.
Daremot tycker vi nog fortfarande att GH kanns som ett valdigt vettigt bolag att gora med (trots saljaren). En enorm frihetsgrad for att fa till ett hus som passar bade tomten och oss. Jag tror att listan pa tillval och bortvalsmojligheter ar pa val over 100 sidor, planlosningar och fonster star de ut att diskutera i evigheter, koket har vi ritat sjalva mm Ett stort plus ocksa for att grundstandarden ar vettig, sa det ar hyfsat overkomligt att uppgradera till sadant man verkligen vill ha.
Vi har ocksa verkligen uppskattat att ha ett enda kontrakt, och tycker ocksa (givetvis lite latt partiska) att de har en hel del ovanligt snygga hus att utga ifran) I slutanden blir det givetvis inte helt gratis, men fint blir det!! 8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.