Vi har planer på att bygga med Götenehus, vilka erfarenheter har ni som kommit längre i projektet än oss? Är i stadiet att vi skissar med dem, har inte skrivit något kontrakt ännu.
Kvalitet? Samarbete? Problem?. Mycket tacksam för åsikter!

Hej! :)
Ett hett tips är att använda sökfunktionen, det finns en hel del om GH på detta forum, mestadels positivt!

Vi är i alla fall mycket nöjda med dem hittills och framförallt med vår säljare! Känns som ett seriöst företag och det är skönt med totalentreprenad (som dock inte får förväxlas med termen nyckelfärdigt!).

Är det något specifikt ni vill veta? Var ska ni bygga? PM:a gärna.

Lycka till!
:)

enbart positivt att säga om Götenehus. Vi hade slutbesiktning igår och allt har löpt på bra under vår byggnation. Vi köpte enbart materialsatsen och gjort resten själva. Det enda negativa jag kan säga är att det strulat med en del leveranser från deras leverantörer, men det verkar som att hela den här branschen har samma problem. Det är ju inte lika hårda krav på leverantörer som i bilindustrin direkt!!!!!!!

Annars har vi alltid fått ett bra bemötande och det har inte varit några problem med ändringar även sent in i byggprocessen.

rekomenderar dom därför

//samba

Hej!
Vi skrev kontrakt med Götenehus i början av januari.
Det är många beslut som skall tas under resans gång.
En del kanske inte alltid blir som man tänkt sig.
Har inget negativt att säga om GH fram till dags datum. :)

Hälsn

/Mikael//

muttern skrev:
Vi har planer på att bygga med Götenehus, vilka erfarenheter har ni som kommit längre i projektet än oss? Är i stadiet att vi skissar med dem, har inte skrivit något kontrakt ännu.
Kvalitet? Samarbete? Problem?. Mycket tacksam för åsikter!
Hej!
Vi har varit i kontakt med götenehus och är inte alls nöjda. Detta har dock inget med Götenehus att göra utan mer med säljaren. Kontakten med säljaren är något av det viktigaste när det gäller husköp, det anser jag i alla fall. För vår del skar det sig av olika anledningar. Vad jag kan säga är att ni bör vara väldigt noga med att se över vad dom tar betalt för och vad dom drar av. Var ska ni bygga?

Hej!

Vi bygger också med GH och var nöjda till idag!
Vår grävare skulle börja idagarna. Ingen från GH informerade dem vad som skulle göras och inga ritningar var skickade till dem. De sade att de alldrig får ritningar och är ganska less på GH. Jag var själv tvungen att åka dit och ge dem ritningar på grunden samt förklara vad som skulle göras!
När vi sedan råkade stöta på berg så sade GH att det är omöjligt att få tag på besiktningsman och sprängare , det skulle ta minst 4 veckor innan sprängning kunna göras.
Efter att själv ha ringt som en idiot i 2 timmar så har jag nu både fått fram besiktningsman och sprängare och detta kommer att kunna ske om 1 vecka!
Tur att jag kommer hem från semestern när de spränger så någon vet vad som skall
göras.

Vi bygger i jönköping och inget negativt om entreprenörerna som gör jobbet.

/Peter

jkpg_peter skrev:
Hej!

Vi bygger också med GH och var nöjda till idag!
Vår grävare skulle börja idagarna. Ingen från GH informerade dem vad som skulle göras och inga ritningar var skickade till dem. De sade att de alldrig får ritningar och är ganska less på GH. Jag var själv tvungen att åka dit och ge dem ritningar på grunden samt förklara vad som skulle göras!
När vi sedan råkade stöta på berg så sade GH att det är omöjligt att få tag på besiktningsman och sprängare , det skulle ta minst 4 veckor innan sprängning kunna göras.
Efter att själv ha ringt som en idiot i 2 timmar så har jag nu både fått fram besiktningsman och sprängare och detta kommer att kunna ske om 1 vecka!
Tur att jag kommer hem från semestern när de spränger så någon vet vad som skall
göras.

Vi bygger i jönköping och inget negativt om entreprenörerna som gör jobbet.

/Peter
Låter ju inte klokt! Men har ni inte haft ett byggmöte på er tomt tillsammans med er säljare, projektledare och, av GH utsedd, byggledare?? Där går man ju igenom ritningarna. Med på vårt byggmöte var även markentreprenören (som alltså är anlitad av byggledaren). Självklart hade byggledaren fått ritningar av GH och sedan är det ju hans ansvar att alla inblandade får ritningar.

Vad jag förstår är detta det normala förfarandet, det står ju t.o.m i papprena man får att man ska ha ett byggmöte på tomten.

Hoppas i alla fall att det löser sig för er, berätta gärna mer!

Hej!

Jo vi har haft byggmöte där alla var med och jag har till och med ett påskrivet protokoll där allt står men markaren var inte med och ingen har inte informerat honom om allt. Där står bla om att radonslang skall användas men det visste inte markaren men han sade att dealltid lägger dit en.

Där står uttryckligen att markaren skall kontakta kunden för pris på extraarbet vilket inte de har gjort.

Det är bra att ha lite sådana påpekande sedan när de ska ha saftigt betalt!

Förresten var står det i kontraktet om grovplanering ingår 3m från husliv? Någon std bilaga?
/Peter

Här låter det som att din byggledare brustit i rutinerna, inte GH. Det är ju han som är ansvarig för bygget och ska informera markentrepenören om allt. Sedan verkar också markentreprenören brustit då han i sin tur inte gett en offert på extra markarbeten!  >:(

Vi har själva mycket omfattande markarbeten, vi måste fylla över 1000 kubik!  :o  (fråga inte vad det kostar... ;)). Så vi har givetvis fått en separat offert från markentreprenören på det, eftersom det inte ingår i totalentreprenaden. Jag ska se om jag kan hitta var det står exakt hur mycket markarbete som ingår från GH, jag vet bara att vår säljare påpekat tusen gånger att det bara det som är under huset. Jag återkommer.

Hej!

Har hittat en bilaga som jag fått via mail på vad som ingår, grovpålanering 2m från husliv samt schakt 25 cm, 6 m serviceledning och ingen tele/el rörgrav ingår, kabeln ingår ej heller men instalaltionen.

Vill du ha bilagan så skicka ett pm, har även excelldok på alla tilläggskostnader som finns.

/Peter

Vi har kollat lite på GH också och undrar om någon vet vad ett Skogås i standardutförande kan tänkas ligga i pris? Var inne på deras hemsida och kollade 360-graders filmerna från det huset, det verkar ju helt underbart.

jkpg_peter skrev:
Hej!

Har hittat en bilaga som jag fått via mail på vad som ingår, grovpålanering 2m från husliv samt schakt 25 cm, 6 m serviceledning och ingen tele/el rörgrav ingår, kabeln ingår ej heller men instalaltionen.

Vill du ha bilagan så skicka ett pm, har även excelldok på alla tilläggskostnader som finns.

/Peter
Om du vill får du gärna skicka till mig med, står i beslutsfasen om vi skall bygga med GH eller inte. tack på förhand

Hej!

Vi bygger ett skogås och grundprsiet låg när vi skulle köpa 1 850 000 men det skulle till en prishöjning efter nyåret 2005 så efter det vet inte jag.
Vi valde att bygga ett större skogås där man byggde ihop ett garage samt gjorde ett större allrum och tvätt. Detta blev då på 165 kvm och 25 kvm garaage.
Detta kostade då 2 050 000 kr. Helt klart en bättre lkösning tycker jag och man får mycket yta för de pengarna. Det som inte ingår i dessa pengarna är målning & kakel/klinker.
Man kan även räkna med att grunden komemr bli betydligt dyrare eftersom inte allt ingår men så är det med alla hus och leverantörer.

Vill ni veta mer så hör gärna av er.

/Peter

Hej Peter!
Är lite intresserad av Skogås. Vi har själva ritat om lite men det skulle vara intressant att se er skiss. Jag skickar ett PM.

Vad är det som inte ingår i kostnaden för grunden?

/ Markus

Följande tillkommer på grunden
- schakt djupare än 25 cm under platta, i vårt fall 20 cm extra
- massor i extra utgrävning, ivårt fall 20 cm sand
(De gräver alltid mer än 25 cm och markararen förstår inte varför de inte har med det i priset.)
- serviceledning längre än 6 m från husliv
- grävning för serviceledning längre än 6m. GH betalar det som är från huset dvs, du får betala där de måste gräva djupare
- ledning för el, tele, fiber (om sådan finns)
- Grävning för ovanstående
- Radonslang ingår ej

Jag ville anlita egna hnatverkare för grunden men det gick inte GH med på eftersom då gäller inte deras garanti vid tvist.

Man skulle kunna spara upp mot 75 -100 000 på detta.

För övrigt gjöt de plattan idag och allt gick bra.

/Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.