harry73
mexitegel mexitegel skrev:
Att kunden skulle betala stilleståndskostnader för något som är utanför dennes kontroll låter väldigt långsökt.
Det beror på kontraktsform

harry73
M MatsIvar54 skrev:
Har jämfört med en granne som har ABT8 och den uppfarten
har en bättre packning och en jämn stenstruktur.
Det behöver inte bero på stenstorleken. Frågan är om kvaliteten är så dålig att det kräver omläggning reparation eller prisavdrag.
Ta in en besiktningsman och gör en slutbesiktning

harry73 harry73 skrev:
Det beror på kontraktsform
Självklart, men vad är då det vanliga för en villauppfart? Likväl vore det intressant att veta till vilka andra produkter/kvaliteter som man kan byta ut utan att informera kunden enligt samma kontrakt. Jag förmodar att det är standardkontrakt som används?

harry73
Jag skulle tro att t ex stentyp gör utseendemässigt en större skillnad och hade ts efterfrågat röd granit hade entreprenören inte bara kunnat byta stenfärg. Men har ts inte efterfrågat det kan det bli allt möjligt.

Inget han ser nu, men efter några år absolut.

Men för att svara på din fråga skulle jag inte acceptera en annan asfalttyp som t ex AG eller ABS men att gå upp en stenstorlek är en väldig liten ändring

Sen är ju frågan om det är asfaltstypen eller utförandet som är "problemet" i den här frågan...

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Och om den är godkänd men inte så fin ts hoppades på eller om den är undermålig

Problemet är att jag tycker stenen är större än 11mm, men svårt att avgöra för en lekman.
Petade ut en större sten och den var mella 16-20 mm.
Skall ta dit en kille som jobbar med asfalt. Han får avgöra hur jag skall gå vidare.

harry73
När man mäter stenens storlek är det viktigt att mäta rätt.
Som exempel markerade jag en sten som ser stor ut, men som fortfarande passerar genom ett 11 mm stort hål.
Måttband bredvid asfaltstenar med en markerad sten som mäter 11 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan det också finnas en viss förorening av senast producerade asfaltmassa i asfaltverket. Det blir framförallt tydligt när man producerar små mängder.

Att det är 11:or hade nog inte varit ett så stort problem om det hade varit bra utfört men på dina bilder ser asfalten väldigt rosig ut, dvs att den varit för sval när den blev lagd/paddad.

Tycker att du borde propsa på att den är rosig snarare än att det är 11:or.

Har haft en kille här som jobbar med asfalt. Han bekräftar att det är ABT11. Han tycker den är rosig
och troligen lagd när asfalten är för kall. Men det han anmärkte också på att det finns en liten vattenpöl på uppfaten. Jag har även anmärkt på den till asfaltsläggaren men det har inte varit ämnet för denna tråden.
Han tyckte att en nyasfalterad garageuppfart på 10m inte skall ha några vattensamlingar när den är nylagd.
Dåligt asfalterat och farligt på vintern när det blir is.
Skall ha asfaltsläggaren här på tisdag nästa vecka. Fortsättning följer.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Chefen på asfaltfirman var med och besiktigade asfalten. Han var inte nöjd med vad han såg.
Firman kommer att asfaltera om uppfaret med rätt asfalt kvalite.

• Gilla
toolman77 och 6 till
  • Laddar…
Asfalterar dom ovanpå den gamla då eller tar dom bort?

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Asfalterar dom ovanpå den gamla då eller tar dom bort?
Dom bör ta bort den om där inte är minst 5cm tillgodo på alla höjder, men det hade varit konstigt att ha det från början.

Dom tar bort asfalten och lägger om hela garageuppfarten.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Kul att för omväxlings skull läsa om en seriös aktör :D

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.