Hej!
Är detta tagelisolering eller går det inte att veta vad som finns i rörkröken?
Förusättningar:
1. Jag vill _inte_ riva asbets själv om det är det.
2. Rörisolering skall bort och röret flyttas i position så något måste jag göra.
Vad skulle ni gjort?
/ Henrik
Är detta tagelisolering eller går det inte att veta vad som finns i rörkröken?
Förusättningar:
1. Jag vill _inte_ riva asbets själv om det är det.
2. Rörisolering skall bort och röret flyttas i position så något måste jag göra.
Vad skulle ni gjort?
/ Henrik
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det sitter troligtvis i böjen. På med en genomblöt handduk, på med gasmask och kapa med tigersåg.
Ps. avlägsna elkablar innan.
Ps. avlägsna elkablar innan.
Men de som jobbade med att täta med asbest (inte asbets), måste väl ha varit utsatta för mycket livsfarligt damm? Munskydd var väl inte påtänkt när asbesten var som mest inne. Tragiskt, flera dog säkert i lungcancer många år senare.
Är det inte farligare att hantera när det är gammalt och dammigt, dammar inte lika mycket som nyP Pär Nordqvist skrev:
Hej! Finns där nu ett svar om det är faktiskt asbests? I min källare finns det några rör som ser liknada ut som i bilderna.
Alla rör är fortfarande i funktion så jag vill bara säkerställa om det är asbests och om det finns en möjlighet att ta bort bara isoleringen och byta till något modernt?
Tack i förhand!
Alla rör är fortfarande i funktion så jag vill bara säkerställa om det är asbests och om det finns en möjlighet att ta bort bara isoleringen och byta till något modernt?
Tack i förhand!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Enda anledningen att vara där och peta är om något behöver repareras eller byggas om. Ta bort isoleringen för att byta till annan isolering känns helt poänglöst. Möjligen ta bort isoleringen för att förvandla rören till radiatorer om utrymmet behöver uppvärmning som inte går att lösa på annat sätt...
Om det är fult kan man ju bygga in det, sänka taket litegrann och sätta in snygg belysning.
Om det är fult kan man ju bygga in det, sänka taket litegrann och sätta in snygg belysning.
Stick in en knivspets och kika in. I de mjuka böjarna kan det mycket väl kan en annan isolering.S Småbrukaren skrev:
P Pär Nordqvist skrev:
J J-banan skrev:
Man förvarade asbesten i "cementsäckar" och hällde ut den i spänner och rörde ner det i vatten. Det dammade våldsamt. När det väl var utblandat blev det till en smet som sedan formades runt rören och lindade om med gasbinda.P Pär Nordqvist skrev:
Samma personer rev några årtionden senare ner isoleringen när det var dags för pannbyte.
Detta berättade min gamle chef när vi höll på med pannbyten.
Själv har jag rivit ner massor av asbestisolering utan något som helst skydd. Nu. Många årtionden senare har varken jag eller mina gamla kollegor några lungskador. Knappast heller alla villaägare som flyttade in i asbestnerdammade hus.
Sedan tillkommer alla bilmekaniker, tunnelbanearbetare samt resenärer etc som dagligen vistades och fortfarande vistas i asbesthaltig miljö.
Summan av kardemumman är att asbesthysterin är ett internetskapat fenomen helt utan verklig förankring.
De som dog vistades dagligen i asbestdammig miljö. Dessutom behövde de även vara rökare. Något som sällan togs med i de studier som gjordes då det ansågs vara en privatsak.
Naturligtvis finns det säkert några undantag och lika säkert har någons morbror dött av asbestlunga utan att varken ha rökt eller jobbat på eterniten i Lomma.
Klicka här för att svara