4 939 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Asbestexperter, se hit!
Jo det är helt klart att de som renoverar inte alls känner till vilka lagar som gäller här och det går inte att förklara för dem när de inte kan något annat än ukrainska.P Prodigys skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
Asbest är en naturlig mineral som finns över allt på hela klotet!
Var du än befinner dig så andas du och mänskligheten in 20-200 asbest-fiber / timme, det motsvarar 40 miljoner fiber som samlas i lungorna och det får man inte cancer av, men i eternitfabriken i Lomma utsattes arbetarna för en årsdos på några dagar och dom utvecklade cancer efter 20-30 år.
Rädslan för asbest föder en hel del företag som tar rejält betalt.
Var du än befinner dig så andas du och mänskligheten in 20-200 asbest-fiber / timme, det motsvarar 40 miljoner fiber som samlas i lungorna och det får man inte cancer av, men i eternitfabriken i Lomma utsattes arbetarna för en årsdos på några dagar och dom utvecklade cancer efter 20-30 år.
Även om asbestskräcken är överdriven skulle även jag höja på ögonbrynen om man rev ut okänd mängd asbest ur ett gammalt hus och dumpade det nära mitt. Inte så mycket för min egen skull kanske, men jag har också små barn som är känsligare. Och att dumpa asbestavfall som knäcks i bitar sprider ut större koncentrationer än det som svävar fritt i luften till vardags. Jag skulle nog kontaktat någon myndighet faktiskt, även om jag inte tror det är någon överhängande fara. Det handlar ju om principer också.L Leif i Skåne skrev:[länk]
Jag har träffat på både innertak och yttertak med asbest, men innertaket förekommer oftare i antingen kontor, skolor mm (liknar såna där porösa perforerade plattor) eller i pannrum, pumprum mm (eternitplattor). Sen kan såklart både fix och fog från kakel och klinker innehålla asbest. Inte heller ovanligt som fyllmedel i plastmattor och i svartlim under mattor. Har man inte provtagit är det ju svårt att vara säker.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Samtidigt så har jag aldrig hört talas om att man skulle asbestsprova fix/fog/fyllmedel i alla hus från 60talet inför renoveringar. Bara för att det är ett enternittak betyder det ju inte att resten av huset innehåller en massa asbests..BiFuel skrev:
Jag har träffat på både innertak och yttertak med asbest, men innertaket förekommer oftare i antingen kontor, skolor mm (liknar såna där porösa perforerade plattor) eller i pannrum, pumprum mm (eternitplattor). Sen kan såklart både fix och fog från kakel och klinker innehålla asbest. Inte heller ovanligt som fyllmedel i plastmattor och i svartlim under mattor. Har man inte provtagit är det ju svårt att vara säker.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nä det är ju inte så att ett hus från 1969 per automatik har asbest i ALLT.
Dessutom tror jag nog att man med rätt metoder sannolikt kan finna spår av asbest i det mesta om man bara vill. Det är ju som sagt en naturlig produkt ....
Dessutom tror jag nog att man med rätt metoder sannolikt kan finna spår av asbest i det mesta om man bara vill. Det är ju som sagt en naturlig produkt ....
I villor är det (enligt min erfarenhet) inte särskilt vanligt, användes främst i flerbostadshus, industri, kontor etc. Och där gör man ofta provtagning inför större renoveringar och rivningar.Frustrator skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Förstår att ni försöker lugna TS och håller med om att det inte är någon akut fara när det dumpas utomhus (värre inne i trapphus som skedde flera gånger där jag bodde tidigare). Men sannolikheten att det finns asbest i plastmattor (både underskikt och i limmet) och i kakelfix/-fog i bostadshus från den tiden ÄR väldigt hög, vilket är bra att veta för att undvika hög exponering vid egen renovering (och undvika att besöka renoverande grannar).
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Vad menar du är en hög sannolikhet?Magnus E K skrev:
Förstår att ni försöker lugna TS och håller med om att det inte är någon akut fara när det dumpas utomhus (värre inne i trapphus som skedde flera gånger där jag bodde tidigare). Men sannolikheten att det finns asbest i plastmattor (både underskikt och i limmet) och i kakelfix/-fog i bostadshus från den tiden ÄR väldigt hög, vilket är bra att veta för att undvika hög exponering vid egen renovering (och undvika att besöka renoverande grannar).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Någonstans mellan 0,663 och 0,997. Kolla gamla trådar här om framför allt golvrivning och där prov har skickats. Får dock erkänna att det även förekommit att jag tänkt "solklart fall" när jag sett bilderna, och sen blev det ändå negativt provsvar. Så ett visst hopp finns! (Gräver man ännu djupare finns dock även fall med felaktiga/förfalskade provsvar, borde dock inte förekomma om man själv är beställare.)Frustrator skrev:
Asbest kan förekomma i fix o fog för kakel/klinker.
För blanda killarna själv.så det kan vara olika i samma byggnad.
Även mattor o kom till detta.
Sen rörisolering o i elcentraler.
Skall göras en asbest innan arbete påbörjas i gammla byggnader.
Fråga efter den!
För blanda killarna själv.så det kan vara olika i samma byggnad.
Även mattor o kom till detta.
Sen rörisolering o i elcentraler.
Skall göras en asbest innan arbete påbörjas i gammla byggnader.
Fråga efter den!
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Menade inte att vara dryg, om det var så du tolkade det. Undrade mest därför att en del tycker att 10% = hög sannolikhet och en del tycker 80% är hög sannolikhet.Magnus E K skrev:
Någonstans mellan 0,663 och 0,997. Kolla gamla trådar här om framför allt golvrivning och där prov har skickats. Får dock erkänna att det även förekommit att jag tänkt "solklart fall" när jag sett bilderna, och sen blev det ändå negativt provsvar. Så ett visst hopp finns! (Gräver man ännu djupare finns dock även fall med felaktiga/förfalskade provsvar, borde dock inte förekomma om man själv är beställare.)
Jag trodde själv jag hade asbets i huset, kring värmerör mm. Visade sig vara gips och inte en tillstymmelse till asbests..