Kan detta vara asbest/asbestbehandlat?
Detta är från innertaket i ett pannrum i källare i ett hus byggt 1934, när jag gjorde hål i bjälklaget mellan våningarna trillade massa såna här blågråa ihoppressade stavar/fibrer ner på golvet.
Innertaket verkar vara någon form av skivor med ihoppressade fibrer av det blågråa materialet på bilderna, och sedan ett tunt lager puts på.
Första bilden är på en klump fibrer och andra bilden på hålet i innertaket där man ser lite av sammanhanget.

• En hand håller en klump av blågråa fibrer från ett innertak i pannrum, huset byggt 1934, misstänkt asbestmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i innertak med blågråa fibrer från innertakets skiva synliga, omgivna av kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härifrån kan vi bara gissa..
Är du orolig så skicka på test

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Träulit (innehåller trä och cement)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Förstår att prov behövs för att vara säker, men vet man om det ens förekommit kombination träullit-liknande skiva + asbestbehandlat?

Aldrig hört talas om asbest i sådana skivor.

Men frågan är vad du skall göra med informationen ?
Skall du ta upp fler hål ?

Annars är det nog bäst att bara lämna, oavsett asbest eller inte.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Aldrig hört talas om asbest i sådana skivor.

Men frågan är vad du skall göra med informationen ?
Skall du ta upp fler hål ?

Annars är det nog bäst att bara lämna, oavsett asbest eller inte.
Tack för svar. Nej, men hela pannrummet är strösslat med detta efter renovering, och har säkert yrat omkring i halva källaren. Har inte städats upp sen köksrenovering så jag skulle bara behöva veta hur "akut" det är och hur det ska städas innan jag bara tar fram en sop och vanlig grovdammsugare.

Som sagt det ser ut som "vanlig" träullit. Men om sådan någonsin har blandats med asbest, ingen aning. Men inte sannolikt.

Jag kör renovering lite mer enligt: Är det inte bevisat eller uppenbart, eller material som sannolikt innehåller asbest (ex. kakelfix/fog från 60 talet) så förutsätter jag att det inte är asbest. Men hanterar allt bydggdamm som hälsofarligt. Använd skyddsmask, dammet är hälsovådligt oavsett om det finns asbest i det.

Om du renoverar ett helt hus, eller flera under din livstid, utan andningsskydd. Så är risken större att du skall drabbas av lungproblem, som KOL av det. Än att du skall bli sjuk av några enstaka asbestexponeringar. Om vi antar att du ex, river ett badrum och upptäcker i efterhand att det var nog asbest bakom kaklet, så är det ingen fara, bara du inte gör om det en gång i veckan. Men om du under lång tid renoverar ett hus, och lite dagligen utsätter dig för rivningsdamm, cementdamm när du häller bruk eller betongsäckar i blandaren, osv. då har du en reel risk att dra på dig lungproblem.

Använd en riktig halvmask, inte bara engångsmasker som hälften av dammet går förbi.

Har du en bra mask på dig, och "råkar" utsätta dig för asbest, så har du reducerat en i princip nollrisk med ytterligare 95%.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det ser ut som "vanlig" träullit. Men om sådan någonsin har blandats med asbest, ingen aning. Men inte sannolikt.

Jag kör renovering lite mer enligt: Är det inte bevisat eller uppenbart, eller material som sannolikt innehåller asbest (ex. kakelfix/fog från 60 talet) så förutsätter jag att det inte är asbest. Men hanterar allt bydggdamm som hälsofarligt. Använd skyddsmask, dammet är hälsovådligt oavsett om det finns asbest i det.

Om du renoverar ett helt hus, eller flera under din livstid, utan andningsskydd. Så är risken större att du skall drabbas av lungproblem, som KOL av det. Än att du skall bli sjuk av några enstaka asbestexponeringar. Om vi antar att du ex, river ett badrum och upptäcker i efterhand att det var nog asbest bakom kaklet, så är det ingen fara, bara du inte gör om det en gång i veckan. Men om du under lång tid renoverar ett hus, och lite dagligen utsätter dig för rivningsdamm, cementdamm när du häller bruk eller betongsäckar i blandaren, osv. då har du en reel risk att dra på dig lungproblem.

Använd en riktig halvmask, inte bara engångsmasker som hälften av dammet går förbi.

Har du en bra mask på dig, och "råkar" utsätta dig för asbest, så har du reducerat en i princip nollrisk med ytterligare 95%.
Tack för bra svar! Har förstått att mycket handlar om exponeringstid, men det har legat där i flera månader och även om källaren inte är inredd så är vi dagligen nere och tvättar o.s.v. Så jag tänkte mest om någon hört talas om asbest i såna skivor, om det bör skickas på prov, hur noga jag ska städa, eller om det behövs proffs-sanering.

Redigerat:
Fick tips om att elda på dom och brinner gör de iaf inte. Men det kanske cementdränkta träfibrer inte gör heller?

Enda tillförlitliga är att skicka på test.

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Träulit (innehåller trä och cement)
Tack, vet du om det alls förekommit användning av asbest (p.g.a. brandskydd i ex. pannrum) i träulllit (eller dylika skivor), kanske fanns flera tillverkare o.s.v.? Huset byggt -34 men vet inte om innertaket är från byggåret eller ej.

Redigerat:
M MARTINOV skrev:
Tack, vet du om det alls förekommit användning av asbest (p.g.a. brandskydd i ex. pannrum) i träulllit (eller dylika skivor), kanske fanns flera tillverkare o.s.v.? Huset byggt -34 men vet inte om innertaket är från byggåret eller ej.
Såvitt jag vet är det endast trä och cement i träullit, men kontakta Träullit AB och fråga om du är oroligt lagd.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.