Hej! Vi renoverar köket i stugan och undrar om ni tror det kan finnas asbest i isoleringen här på bilden? Bör vi ta hit en asbestsanerare och titta på det?
 
  • Köksrenovering i stuga med synlig isolering och ventilationsrör; isoleringen kan misstänkas innehålla asbest enligt inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Vanlig stenull.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Vanlig stenull.
Tack, vi trodde det men blev osäkra.
 
K Kijid skrev:
Hej! Vi renoverar köket i stugan och undrar om ni tror det kan finnas asbest i isoleringen här på bilden? Bör vi ta hit en asbestsanerare och titta på det?
Nej!
Det där är vanlig isolering.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det där är brandisolering. så om du ändrar något måste du se till att den blir brandisolerad även efter ändringen. Brandisolering skall vara just stenull, inte glasull.

Ventilationsröret skall vara brandskyddat så fort det blir inbyggt i köket, eller genom annat rum/utrymme.

Man får tänka sig en brand i överhettad stekpanna på spisen, elden sprider sig upp i köksfläkten, fett där och inne i kanalen börjar brinna, med god lufttillförsel från fläkten. Det skall kunna brinna i kanalen i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför köket. Inom den tiden förutsätts det att brandkåren kommer och släcker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kijid och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att jag för skoj skull försökte elda upp en bit av en sådan brandsäker ventilationsslang i min vedpanna. Med över 1000gr. tänkte jag att den skulle förbrännas. Men icke. Fortfarande hel om än regält medtagen.
 
  • Gilla
Kijid och 1 till
  • Laddar…
Rådis_Sr Rådis_Sr skrev:
Nej!
Det där är vanlig isolering.
Tack!
 
H hempularen skrev:
Det där är brandisolering. så om du ändrar något måste du se till att den blir brandisolerad även efter ändringen. Brandisolering skall vara just stenull, inte glasull.

Ventilationsröret skall vara brandskyddat så fort det blir inbyggt i köket, eller genom annat rum/utrymme.

Man får tänka sig en brand i överhettad stekpanna på spisen, elden sprider sig upp i köksfläkten, fett där och inne i kanalen börjar brinna, med god lufttillförsel från fläkten. Det skall kunna brinna i kanalen i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför köket. Inom den tiden förutsätts det allt brandkåren kommer och släcker.
Tack för informationen. Vi ska inte ha någon köksfläkt här längre så nu är allt väck🙂
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.