Hej
Jag skickade nyligen in en bit plastmatta för asbestanalys. Det påvisades inte någon asbest i provet.
Den biten som skickades in hade en gul rand på undersidan, vilket jag förmodade var klistret.
När jag nu har börjat riva ut mattan noterar jag att mattan inte sitter fastklistrad mot spånskivan på kanterna, dvs. där jag tog min provbit. Borde jag skicka in en ny bit för asbestanalys eller kan jag gå vidare och fortsätta riva ut mattan utan oro.
Huset är byggt 1981 och mattan har funnits där sedan dess.

Matta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Linusnewbie skrev:
Hej
Jag skickade nyligen in en bit plastmatta för asbestanalys. Det påvisades inte någon asbest i provet.
Den biten som skickades in hade en gul rand på undersidan, vilket jag förmodade var klistret.
När jag nu har börjat riva ut mattan noterar jag att mattan inte sitter fastklistrad mot spånskivan på kanterna, dvs. där jag tog min provbit. Borde jag skicka in en ny bit för asbestanalys eller kan jag gå vidare och fortsätta riva ut mattan utan oro.
Huset är byggt 1981 och mattan har funnits där sedan dess.

[bild]
Nej de är bara att ta kniven å göra 15-20 cm våder och dra upp , ta skitkläder mask å handskar å släng om du är osäker

BirgitS
1981 använde man normalt inte asbest i hus eftersom det var välkänt att det var farligt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för era svar. Har börjat försöka slita bort mattan men det undre skiktet med skumgummi och lim fastnar på spånskivan. Har försökt med värme, golvskrapa samt stämjärn med hammare - inget rubbar denna matta.

Det enda som återstår nu är att försöka med en mattstripper..

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.