Hej

Jag tog tag i att slänga ut den gamla heltäckningsmattan i vårt sommarhus. Merparten av den ”Foam” som sitter på undersidan av mattan hade lossnat helt och istället bildat ngt gulaktigt fint damm. Kan det finnas risk att detta damm/klister innehåller asbest? Se mer på bilderna

Tacksam för svar!

• Restrester av gammal heltäckningsmatta och gulaktigt damm på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulaktigt fint damm på ytan där en heltäckningsmatta tagits bort, misstänkt för asbestinnehåll.
    Skapa konto
  • Heltäckningsmatta med lossnat skumundersida som bildat gulaktigt damm på golv.
    Skapa konto
Ett tillägg; dammet syns inte på bilderna eftersom jag dammsugit upp det. Dock där det är väldigt lite ”foam” kvar låg ett lager med gult damm

H
Andreas Gotthardsson Andreas Gotthardsson skrev:
Hej

Jag tog tag i att slänga ut den gamla heltäckningsmattan i vårt sommarhus. Merparten av den ”Foam” som sitter på undersidan av mattan hade lossnat helt och istället bildat ngt gulaktigt fint damm. Kan det finnas risk att detta damm/klister innehåller asbest? Se mer på bilderna

Tacksam för svar!
När är mattan inlagd? Asbetst är "trådigt". Så det verkar vara ok, vad jag kan se. Är man det minsta osäker och vill slippa oro så ta prov på alla lager, enl. det sätt man får anvisat. Det finns expressprov som tar en dag. Prata med ett analysföretag.

Tack! mattan är inlagd tidigt 70-tal. Men det verkar inte vara några ”trådar” utan snarare mycket fint damm. Se bilden från dammsugarpåsen

• Öppningen av en dammsugarpåse med fint damm från en 70-tals matta, inga synliga trådar.
    Skapa konto
Jag brukar vara försiktig beträffande utlåtande om asbestförekomst men i detta fall finns absolut ingenting som tyder på asbest.

Det där är rester av skumgummit som brutits ned. Inget asbest i det.............

Sedan hade det ju varit ganska kul om man dammsugit upp asbest i en vanlig dammsugare som inte har hepafilter 13 som tar partiklar i storlek 0.14-0.16 micrometer som då bara skickar runt det istället :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.