Hej.

Vi håller på att renoverar en lägenhet i en fastighet byggd 1903. I och med det har vi rivit ner en innervägg som bestod av någon konstig sten/lättbetong. Min byggare har inte sagt något med jag började tänka på asbest. Tror ni att det kan vara någon risk? Vet ni vad väggen kan vara gjord av?

Hälsningar,

• Riven innervägg med synlig sten/lättbetong och exponerade kanter i renoverad lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven innervägg med synliga block av sten eller lättbetong i äldre fastighet, potentiell asbestoro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man byggde inte väggar av asbest. Det där ser ut som någon form av lättbetong/slaggsten.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
J joba91 skrev:
Hej.

Vi håller på att renoverar en lägenhet i en fastighet byggd 1903. I och med det har vi rivit ner en innervägg som bestod av någon konstig sten/lättbetong. Min byggare har inte sagt något med jag började tänka på asbest. Tror ni att det kan vara någon risk? Vet ni vad väggen kan vara gjord av?

Hälsningar,
Släpp det! Och för allt i världen. Stuta Googla!

Staffans

• Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
Hade eran byggare misstänkt asbest så hade jobbet avbrutits tills prov gjorts så du kan vara lugn.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det där är något slags lättbetong, lättklinker slaggsten, finns lite varianter, men någon asbest skulle jag inte förvänta mig där. 1903 är lite tidigt för asbest också, det var fram på 30-talet man hade det lite härochdär.

Asbest är det INTE, däremot så kan det vara blåbetong som avger radongas & gammastrålning.

Edit: troligen inte blåbetong då 1903 är lite tidigt för det.

Blåbetongen var väl också 30-tal?

Düsseldorff
Demmpa Demmpa skrev:
Asbest är det INTE, däremot så kan det vara blåbetong som avger radongas & gammastrålning.

Edit: troligen inte blåbetong då 1903 är lite tidigt för det.
Blåbetong var inte ens uppfunnet 1903.

Mycket skit man slipper när man är tidigt ute.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Inte asbets. Men kan nog vara parkslide.

• Haha
  • Gilla
grovspacklarn och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
Appendix Appendix skrev:
Inte asbets. Men kan nog vara parkslide.
Nej nej.. svartmögel:D

• Haha
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Asbest användes inte år 1903, du har nog inget att oroa dig över.

MultiMan
MrJay MrJay skrev:
Asbest användes inte år 1903, du har nog inget att oroa dig över.
Det stämmer inte alls. I USA började man blanda asbest i cement just 1903. 1895 finns ett engelskt patent för asbest i bromsband till tåg. Asbest användes i olika värmetåliga tyger minst 10-15 år innan det.

Alltid bäst med fakta.

MrJay
MultiMan MultiMan skrev:
Det stämmer inte alls. I USA började man blanda asbest i cement just 1903. 1895 finns ett engelskt patent för asbest i bromsband till tåg. Asbest användes i olika värmetåliga tyger minst 10-15 år innan det.

Alltid bäst med fakta.
Så du tror på dödligt allvar, med din fakta (som jag inte kollat upp), att denna svenska lägenhet som troligen började byggas 1901-1902 har asbest i väggen?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan
Var skrev jag om asbest i trådskaparens lägenhet? Du @MrJay däremot påstod att det omöjligen kan vara det eftersom asbest inte användes 1903, vilket är ett felaktigt påstående då asbest användes årtionden innan det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.