Hejsan

Vi har precis köpt ett hus byggt 1945 med stort renoveringsbehov. I princip allt invändigt kommer att rivas. Förutom el- och rördragning kommer vi att göra allt själva.

Finns det någon asbest-expert här inne som eventuellt kan peka ut riskområden för ett sådant hus?
Efter vad jag läst användes inte asbest särskilt mycket under 40-talet men finns delade meningar..

Vi har bestämt oss för att beställa prover men dom är ju inte direkt gratis, frågan är väl hur många prover som ska beställas.

Kök och badrum renoverades 1995, de andra rummen vet vi inte.
1995 var ju asbest förbjudet så det borde väl kunna bockas av redan nu?
Vissa verkar mena på att det kan ligga rester kvar från tidigare… hur skadligt kan det ens vara?

Verkar vara väldigt delade meningar kring detta med asbest… tacksam för hjälp!

Mvh

• Tomt rum med mönstrad tapet, stort fönster, och ljuskrona i taket. Brunt golv och vit dörr med glas i ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähall med ljusa träpaneler och dörrar, öppning mot olika rum inklusive ett med mönstrad tapet och ett ljust kök.
    Skapa konto
  • Badrum med duschkabin, handfat och spegelskåp, daterat 1995 renoverat.
    Skapa konto
  • Gammalt kök med vit kakel, diskbänk och slitna skåp i ett hus från 1945, potentiellt riskområde för asbest vid renovering.
    Skapa konto
  • Gammalt kök med vita skåp, kakel ovanför diskbänk, vit ugn, samt diskho och skåp i ett hus från 1945.
    Skapa konto
BirgitS
Det kan finnas asbest i linoleum- och plastmattor och i svartlim, tapeter, fästmassa/fog för kakel, runt rörkrökar, asbesthaltiga eternitskivor i/kring det ursprungliga pannrummet. Vad jag kommer ihåg på rak arm.

Asbest är inte farligt så länge som man inte skadar asbesten så att dess mikroskopiska fibrer lossnar.

Man kan ha lämnat kvar t.ex. asbesthaltiga mattor och lagt nytt golv ovanpå.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Magnus E K
Linoleummattor brukar inte (aldrig?) innehålla asbest och plastmattor med underskikt av asbestpapp kom först på 50-talet enligt vad jag fått lära mig. Men finns ju risk att man lagt in plastmattor senare från 50-talet till 1975.

Ventilationsrören kan vara av eternit (fyrkantiga rör); osäker på exakt när dessa började användas. Kan också finnas asbestpapp bakom elcentral om den är monterad på trävägg.

Pluggmassa som användes för att fästa skruv i stenmaterial innan plastplugg blev vanliga innehåller ofta asbest.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Linoleummattor brukar inte (aldrig?) innehålla asbest och plastmattor med underskikt av asbestpapp kom först på 50-talet enligt vad jag fått lära mig. Men finns ju risk att man lagt in plastmattor senare från 50-talet till 1975.

Ventilationsrören kan vara av eternit (fyrkantiga rör); osäker på exakt när dessa började användas. Kan också finnas asbestpapp bakom elcentral om den är monterad på trävägg.

Pluggmassa som användes för att fästa skruv i stenmaterial innan plastplugg blev vanliga innehåller ofta asbest.
Tack för svar! Mattorna är ju sannolikt bytta, känns typiskt 60-70 tal och det blir att beställa ett test till dom i alla fall.

Bra att du nämnde ventilationsrören, dessa har jag hanterat innan kom jag på och där har jag ett hum om vad jag ska leta efter.

Pluggmassan och pappen har jag inte läst om tidigare. Intressant!
Tack för hjälpen!

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan finnas asbest i linoleum- och plastmattor och i svartlim, tapeter, fästmassa/fog för kakel, runt rörkrökar, asbesthaltiga eternitskivor i/kring det ursprungliga pannrummet. Vad jag kommer ihåg på rak arm.

Asbest är inte farligt så länge som man inte skadar asbesten så att dess mikroskopiska fibrer lossnar.

Man kan ha lämnat kvar t.ex. asbesthaltiga mattor och lagt nytt golv ovanpå.
Tapeter visste jag inte, men verkar inte vara någon fara i det här fallet. Verkar främst gälla strukturtapeter och vinyltapeter som kan innehålla asbest vad jag kan läsa mig till.

Kök och badrum kan vi nog utesluta, men golvet och eventuella rör ska vi definitivt testa. .

Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.