Hejsan
Vi har precis köpt ett hus byggt 1945 med stort renoveringsbehov. I princip allt invändigt kommer att rivas. Förutom el- och rördragning kommer vi att göra allt själva.
Finns det någon asbest-expert här inne som eventuellt kan peka ut riskområden för ett sådant hus?
Efter vad jag läst användes inte asbest särskilt mycket under 40-talet men finns delade meningar..
Vi har bestämt oss för att beställa prover men dom är ju inte direkt gratis, frågan är väl hur många prover som ska beställas.
Kök och badrum renoverades 1995, de andra rummen vet vi inte.
1995 var ju asbest förbjudet så det borde väl kunna bockas av redan nu?
Vissa verkar mena på att det kan ligga rester kvar från tidigare… hur skadligt kan det ens vara?
Verkar vara väldigt delade meningar kring detta med asbest… tacksam för hjälp!
Mvh
Vi har precis köpt ett hus byggt 1945 med stort renoveringsbehov. I princip allt invändigt kommer att rivas. Förutom el- och rördragning kommer vi att göra allt själva.
Finns det någon asbest-expert här inne som eventuellt kan peka ut riskområden för ett sådant hus?
Efter vad jag läst användes inte asbest särskilt mycket under 40-talet men finns delade meningar..
Vi har bestämt oss för att beställa prover men dom är ju inte direkt gratis, frågan är väl hur många prover som ska beställas.
Kök och badrum renoverades 1995, de andra rummen vet vi inte.
1995 var ju asbest förbjudet så det borde väl kunna bockas av redan nu?
Vissa verkar mena på att det kan ligga rester kvar från tidigare… hur skadligt kan det ens vara?
Verkar vara väldigt delade meningar kring detta med asbest… tacksam för hjälp!
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Det kan finnas asbest i linoleum- och plastmattor och i svartlim, tapeter, fästmassa/fog för kakel, runt rörkrökar, asbesthaltiga eternitskivor i/kring det ursprungliga pannrummet. Vad jag kommer ihåg på rak arm.
Asbest är inte farligt så länge som man inte skadar asbesten så att dess mikroskopiska fibrer lossnar.
Man kan ha lämnat kvar t.ex. asbesthaltiga mattor och lagt nytt golv ovanpå.
Asbest är inte farligt så länge som man inte skadar asbesten så att dess mikroskopiska fibrer lossnar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 028 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 028 inlägg
Linoleummattor brukar inte (aldrig?) innehålla asbest och plastmattor med underskikt av asbestpapp kom först på 50-talet enligt vad jag fått lära mig. Men finns ju risk att man lagt in plastmattor senare från 50-talet till 1975.
Ventilationsrören kan vara av eternit (fyrkantiga rör); osäker på exakt när dessa började användas. Kan också finnas asbestpapp bakom elcentral om den är monterad på trävägg.
Pluggmassa som användes för att fästa skruv i stenmaterial innan plastplugg blev vanliga innehåller ofta asbest.
Ventilationsrören kan vara av eternit (fyrkantiga rör); osäker på exakt när dessa började användas. Kan också finnas asbestpapp bakom elcentral om den är monterad på trävägg.
Pluggmassa som användes för att fästa skruv i stenmaterial innan plastplugg blev vanliga innehåller ofta asbest.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Tack för svar! Mattorna är ju sannolikt bytta, känns typiskt 60-70 tal och det blir att beställa ett test till dom i alla fall.Magnus E K skrev:
Linoleummattor brukar inte (aldrig?) innehålla asbest och plastmattor med underskikt av asbestpapp kom först på 50-talet enligt vad jag fått lära mig. Men finns ju risk att man lagt in plastmattor senare från 50-talet till 1975.
Bra att du nämnde ventilationsrören, dessa har jag hanterat innan kom jag på och där har jag ett hum om vad jag ska leta efter.
Pluggmassan och pappen har jag inte läst om tidigare. Intressant!
Tack för hjälpen!
Tapeter visste jag inte, men verkar inte vara någon fara i det här fallet. Verkar främst gälla strukturtapeter och vinyltapeter som kan innehålla asbest vad jag kan läsa mig till.BirgitS skrev:
Det kan finnas asbest i linoleum- och plastmattor och i svartlim, tapeter, fästmassa/fog för kakel, runt rörkrökar, asbesthaltiga eternitskivor i/kring det ursprungliga pannrummet. Vad jag kommer ihåg på rak arm.
Kök och badrum kan vi nog utesluta, men golvet och eventuella rör ska vi definitivt testa. .
Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Här är en tråd om asbest i samband med rörisolering: https://www.byggahus.se/forum/threads/rorisolering-asbest.449603/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bor i ett hus byggt 1947 undrar om väggputsen kan innehålla asbest
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Risk för asbest i golvmatta i hus byggt 1977?
Asbest i plastmatta - Hus byggt 1984
Asbest i hus byggt 40-tal
Asbest i hus byggt 1979?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur