Det gör det ändå. Vanlig utomhusluft kan innehålla tusentals fibrer per kubikmeter. Var du orolig för detta innan du köpte huset eller bara lyckligt ovetande?Sofia888 skrev:
För det första, det går inte att se med blotta ögat om något innehåller asbest eller inte, än mindre på en lågupplöst bild på internet, det måste skickas på analys. Med mycket stor sannolighet är det bara gips.
För det andra, asbest är varken giftigt eller radioaktivt, och således inte farligt vid enstaka korta exponeringar. Spraya ordentligt med vatten med lite diskmedel eller såpa i och torka upp dammet.
Lyckligt ovetandes, och nu ser jag asbest överallt och håller på att tappa förståndet.zarkov skrev:
Det gör det ändå. Vanlig utomhusluft kan innehålla tusentals fibrer per kubikmeter. Var du orolig för detta innan du köpte huset eller bara lyckligt ovetande?
För det första, det går inte att se med blotta ögat om något innehåller asbest eller inte, än mindre på en lågupplöst bild på internet, det måste skickas på analys. Med mycket stor sannolighet är det bara gips.
För det andra, asbest är varken giftigt eller radioaktivt, och således inte farligt vid enstaka korta exponeringar. Spraya ordentligt med vatten med lite diskmedel eller såpa i och torka upp dammet.
Asbest är inte ofarligt men som alltid är det dosen som är avgörande. De som blev sjuka var i regel arbetare på eternitfabriker eller inom varvsindustri som stod i asbetdamm dagligen under ett yrkesliv. Givetvis ska man försöka undvika asbest men risken vid enstaka exponering är försumbar. Tidigare användes asbest i bromsbelägg och de som var i närheten av en gata eller järnvägsperrong drog i sig asbestfibrer med varje andetag. Dessutom verkar du som redan sagts ha vanliga gipsskivor så ingen orsak till oro.😀
Jag har asbest i förrådet där oljepannan och dess tank fanns förut. Ser det inte som ett problem, utmärkt material.
Dock bra att tänka efter och läsa på om man ska borra/såga/demontera. För mig får det vara där det är i evighet
Dock bra att tänka efter och läsa på om man ska borra/såga/demontera. För mig får det vara där det är i evighet
Klicka här för att svara