Är det här asbest eller kan det vara något annat? Här skickat in prov men är nervös för resultatet.. garage från 1965.

• Bild av garagegolv från 1965 med misstänkt vit substans vid väggen. Fråga om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg och golv i gammalt garage med misstänkt asbest, blandat material och löv, ljussatt i dämpad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Är skivan kartongklädd?

Ser ut som vanlig kartongklädd gipsskiva.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ser ut som vanlig kartongklädd gipsskiva.
Jag hoppas verkligen det🙏

F fribygg skrev:
Är skivan kartongklädd?
Jag har inte vågat gå nära, min sambo samlade ihop pulver för prov och tog bilderna.

Sofia888 Sofia888 skrev:
Jag har inte vågat gå nära,
Bara så du vet är inte asbest radioaktivt. Det är inte farligt att vistas nära...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bara så du vet är inte asbest radioaktivt. Det är inte farligt att vistas nära...
Jo men eftersom bilar kör in och ur garaget ( inga mellanväggar) borde asbest fibrer finns i luften och i min bil 😢

Städa bort dammhögen då.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Sofia888 Sofia888 skrev:
Jo men eftersom bilar kör in och ur garaget ( inga mellanväggar) borde asbest fibrer finns i luften och i min bil 😢
Det gör det ändå. Vanlig utomhusluft kan innehålla tusentals fibrer per kubikmeter. Var du orolig för detta innan du köpte huset eller bara lyckligt ovetande?

För det första, det går inte att se med blotta ögat om något innehåller asbest eller inte, än mindre på en lågupplöst bild på internet, det måste skickas på analys. Med mycket stor sannolighet är det bara gips.

För det andra, asbest är varken giftigt eller radioaktivt, och således inte farligt vid enstaka korta exponeringar. Spraya ordentligt med vatten med lite diskmedel eller såpa i och torka upp dammet.

zarkov zarkov skrev:
Det gör det ändå. Vanlig utomhusluft kan innehålla tusentals fibrer per kubikmeter. Var du orolig för detta innan du köpte huset eller bara lyckligt ovetande?

För det första, det går inte att se med blotta ögat om något innehåller asbest eller inte, än mindre på en lågupplöst bild på internet, det måste skickas på analys. Med mycket stor sannolighet är det bara gips.

För det andra, asbest är varken giftigt eller radioaktivt, och således inte farligt vid enstaka korta exponeringar. Spraya ordentligt med vatten med lite diskmedel eller såpa i och torka upp dammet.
Lyckligt ovetandes, och nu ser jag asbest överallt och håller på att tappa förståndet.

Sofia888 Sofia888 skrev:
Lyckligt ovetandes, och nu ser jag asbest överallt och håller på att tappa förståndet.
Ja, den största faran med asbest är den helt omotivarade rädsla det framkallar.

• Gilla
Hsod och 4 till
  • Laddar…
Sofia888 Sofia888 skrev:
Det visar du med all önskvärt tydlighet.
Fobier är ett helvete att leva med.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Asbest är inte ofarligt men som alltid är det dosen som är avgörande. De som blev sjuka var i regel arbetare på eternitfabriker eller inom varvsindustri som stod i asbetdamm dagligen under ett yrkesliv. Givetvis ska man försöka undvika asbest men risken vid enstaka exponering är försumbar. Tidigare användes asbest i bromsbelägg och de som var i närheten av en gata eller järnvägsperrong drog i sig asbestfibrer med varje andetag. Dessutom verkar du som redan sagts ha vanliga gipsskivor så ingen orsak till oro.😀

• Gilla
Sofia888
  • Laddar…
Jag har asbest i förrådet där oljepannan och dess tank fanns förut. Ser det inte som ett problem, utmärkt material.

Dock bra att tänka efter och läsa på om man ska borra/såga/demontera. För mig får det vara där det är i evighet ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.