Hej,
Håller på att renovera osv i mitt 60-tals hus och jag har redan stött på endel asbest i kåken och ju mer man läser på desto mer oroar man sig. Sågade av en gammal fönsterbräda idag för att korta den utan att tänka mig för
och såhär efteråt slog det mig att det kanske är asbest i den också ? Någon som har någon aning ? Bifogar bilder på eländet. Ser ju ut som vanlig spånskiva men tänkte mest på ytorna.
Håller på att renovera osv i mitt 60-tals hus och jag har redan stött på endel asbest i kåken och ju mer man läser på desto mer oroar man sig. Sågade av en gammal fönsterbräda idag för att korta den utan att tänka mig för
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbrädor med asbest är vanligtvis av pressad och polerad eternit (asbestcement), och är stenhårda som granit.
I ditt fall skulle möjligen vinylen(plasten) vara vinylasbest (mönstret ser typisk ut som det). Har dock aldrig hört talas om att man hade det som laminat för t ex fönsterbrädor. Tror dock inte jag skulle bli förvånad om så var fallet.
I ditt fall skulle möjligen vinylen(plasten) vara vinylasbest (mönstret ser typisk ut som det). Har dock aldrig hört talas om att man hade det som laminat för t ex fönsterbrädor. Tror dock inte jag skulle bli förvånad om så var fallet.
Redigerat:
Som denna =)
https://www.byggahus.se/forum/byggm...d-ar-detta-material-hjalp-mig-faststalla.html
Tror det är såna man hittar det i och inte min.
Frågade villaägarnas rådgivare och fick svar att " Det är uppbyggt av flera lager plastimpregnerat papper, däibland ett mönstrat ytskikt av melamin (Krantz-Jensen, 1978:37) Tila var konkurrent till Perstorp med liknande produkter och köptes upp 1974"
https://www.byggahus.se/forum/byggm...d-ar-detta-material-hjalp-mig-faststalla.html
Tror det är såna man hittar det i och inte min.
Frågade villaägarnas rådgivare och fick svar att " Det är uppbyggt av flera lager plastimpregnerat papper, däibland ett mönstrat ytskikt av melamin (Krantz-Jensen, 1978:37) Tila var konkurrent till Perstorp med liknande produkter och köptes upp 1974"
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tjärmassa/tjärpapp under pågjutning i hus från 1964 – risk för asbest
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest i bytt plastmatta från 80-talet
Golv -
Asbest i plastmatta från 1969?!?
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest i plastmatta från 1978?
Golv -
Återanvända rör från asbesttunnlar i nytt ventilationssystem???
Byggmaterial & Byggteknik