Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”
Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
-
Medlem · 3 inlägg 28 mar 2022 20:50
-
28 mar 2022 21:09 #2
Nu kommer du att få en massa svar om att asbest är helt ofarligt.
Man får själv bilda sig en uppfattning om det. Jag tänker inte väcka den björnen.
Men som yrkesman som utsätts för diverse byggdamm och annat i varje dag, så bör man vara aktsam.
Det är dessutom olagligt, det som byggarna gör, så egentligen borde en anmälan till arbetsmiljöverket vara på sin plats.
Jobbar du själv på ett större företag så bör du kontakta ditt skyddsombud och arbetsledning.
Själv hade jag lämnat arbetsplatsen direkt. Inte pga rädsla men pga principen.
Vi har jobbat hårt för att förbättra arbetsmiljön inom byggbranschen, då ska inga lågbudgetbyggare komma in och sänka standarden. Då kan de lika gärna göra el och vvs-arbetena själva också.- Laddar…
-
28 mar 2022 21:10 #3
1. Är du helt säker på att skivor + isolering innehåller asbest?
2. Du kommer förmodligen, till 99,99% sannolikhet inte dö i förtid eller få cancer.
3. Ta en öl och schlappna av pöjk!- Laddar…
-
Medlem · 217 inlägg 28 mar 2022 21:1028 mar 2022 21:10 #4
Du har säkert blivit utsatt för hundratas saker som kan ge cancer och förmodligen spenderat tillräckligt med tid i stan för att ha blivit utsatt för mycket mer asbest än vad du har blivity vid detta tillfället.
Även vanligt betongdamm är "väldigt" farligt men utsätts du inte dagligen för olika typer av stendamm så är faran högst överdriven.
Nu är du hantverkare så du utsätts för mer byggdamm är en normal person, men inte alls på den nivån som förbudet infördes för att förhindra.
Fabriksarbetare inom asbest industrin, varvsarbetare som jobbade med att klä insidan på båtar med asbetsfibrer från stora säckarm.m på den "gamla goda tiden" då personlig skyddsutrustning inte var något man tänkte på.- Laddar…
-
Medlem · 3 inlägg 29 mar 2022 00:5429 mar 2022 00:54 #5
- Laddar…
-
29 mar 2022 08:05 #6
Skivor är i princip ofarliga att hantera om man inte sågar upp dom i småbitar.
- Laddar…
-
29 mar 2022 09:54 #7
en lite förhöjdrisk 0.001% för cancer efter ~30år.... inget att pipa över
- Laddar…
-
29 mar 2022 09:58 #8
Det är antagligen ingen fara för dig.
Men anmäl till din arbetsgivare / beställaren / arbetsmiljöverket för den stackars rivaren ska inte få jobba vidare på det sättet.- Laddar…
-
29 mar 2022 10:04 #9
https://www.av.se/produktion-indust.../tillstand-anmalan-och-blanketter-for-asbest/
Sen har du då allt om asbestarbeten i vänstermenyn.
Att du skulle drabbas av en kortvarig exponering på avstånd är inte sannolik.- Laddar…
-
Medlem · - · 14 308 inlägg 29 mar 2022 10:1129 mar 2022 10:11 #10
men att du skulle få cancer eller troligare asbestos för denna extremt kortvariga exponeringen är högst osannolikt- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 3 275 inlägg 29 mar 2022 10:3229 mar 2022 10:32 #11
Rökte din far? Detta var en stor orsak, speciellt i samband med långtidsexponering för asbest.
Ett enstaka tillfälle är i princip ingen fara, speciellt som det inte var du som arbetade direkt med asbest men givetvis är detta inte acceptabelt utan du skall göra en anmälan.- Laddar…
-
Medlem · 754 inlägg 29 mar 2022 10:4329 mar 2022 10:43 #12
- Laddar…
-
29 mar 2022 10:51 #13
Jag är inte heller särskillt nojjig när det gäller asbest. När det handlar om privatpersoner som hanterar asbest i mycket liten omfattning så är jag också av inställningen att många är väldigt överdrivet nojjiga.
När det handlar om yrkesmässig hantering anser jag att rätt ska vara rätt. Dels för säkerheten för de som hanterar materialen dag ut och dag in i massor av år men också av hänsyn till sund konkurrens.
Har vi tuffa krav i sverige så ska det gälla samtliga som utför arbete i sverige. Företag som hanterar säkerheten slarvigt och därmed kan dra till med ett orimligt lågt pris tar kål på andra mer seriösa företag.- Laddar…
-
29 mar 2022 10:52 #14
Citat:
Det innebär till exempel att eternitskivor på tak och fasader först ska vattenbegjutas och sedan tas ned så hela som möjligt, samt att halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används.
Det finns inga genvägar om man hanterar asbest!
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/- Laddar…
-
29 mar 2022 13:16 #15
- Laddar…