Byggahus.se

Asbest? Damm?

1. V
    Medlem · 5 inlägg

Vertios

Medlem
    Hej,
    En nära vän flyttade in till sin lägenhet nyligen och bad mig hjälpa henne måla om väggarna. Vi drog av två lager av tapeter och började fila med sandpapper (vet inte varför då väggen knappast blev slät) på väggen vilkey resulterade i att vi andades in mycket pappersdamm (?). Det vi filade på var ju något konstigt mjukt ojämnt pappersmaterial. Nästan lite lite tygaktigt? Har ingen koll då jag bara gjorde vad min vän sa till mig att göra.

Blev orolig då vi inte använde mask utan bara en våt trasa mot munnen. Blev riktigt mycket inandning av damm så jag sökte runt på nätet och något om asbest kom upp och då blev jag extremt orolig?

Kan någon snälla säga att vi inte stötte på asbest (vet knappast hur det ser ut eller var det finns) samt om det är riktigt illa att andas in pappersdamm under ett tillfälle i ca 1.5h? Väldigt orolig och paranoid nu. Kan knappast sova då jag är rädd att jag utsatt mig själv för något som kan påverka min hälsa negativt. Byggår av lägenhet var 1956-1958.

Tack.

Redigerat 7 okt 2018 03:28
  2. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 105 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Varför använda asbets material på väggar , invändigt , är min första fråga !
    Vad var det för färg på materialet i väggen ?

3. K
    Medlem · Västra Götaland · 9 inlägg

karl.bogren

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jan 2008
    • 9 inlägg
    Du kan vara lugn, låter inte alls som asbest. Och även om det varit det kan du också vara lugn. Det är 2 sjukdomar man är orolig för när man pratar asbest, dels lungsjukdomen asbestos som orsakas av långvarig kontakt med asbestdamm vilket i princip kräver långvarig kontakt (år). Den andra är mesotheliom, en ovanlig form av cancer. Risken för denna är i befolkningen ca 1 på 100000. Högsta risken att utveckla denna har asbestarbetare som röker men även hos dessa är risken endast 1 på 1000.

4. T
    Medlem · Sö · 1 941 inlägg

TheGame

Medlem
    Oavsett om det är asbest eller inte så är det dåligt att andas in damm som uppkommer nör man slipar.
    Använd halvmask nästa gång.
    Men du kan vara lugn, du kommer inte dö pga erat arbete :)

5. V
    Medlem · 5 inlägg

Vertios

Medlem
    Det var en väldigt ljus brun och nästan lite vitt! (#F2F2D4)

Redigerat 7 okt 2018 09:03
  6. V
    Medlem · 5 inlägg

Vertios

Medlem
    Haha tack, det enda jag faktiskt lite ville höra. Jo, jag ska absolut göra det. Usch, ångrar verkligen att jag inte använde logik när det behövdes ... :\

7. V
    Medlem · 5 inlägg

Vertios

Medlem
    Var så mycket damm i luften att ett tunt skikt bildades på glasögonen. Vill bara veta att det inte var asbest. Kan knappast sluta oroa mig... Såg ut att vara tapet i form av pappersmaterial men det var mjukt och inte slätt alls. Lite av en #EEE8DE färg. När vi slipade materialet så åkte det inte av som endast små partiklar utan som rester av att ha suddat med suddgummi. Ja, ni märker redan hur paranoid jag är med min förklaring. Någon som kan sätta mig i lugn, snäll? :|

8. Bästa svaret

P
    Medlem · Gävleborg · 763 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Du har slipat tapet. Så som du beskriver det så låter det som en helt vanlig spaltbar tapet. Om det skulle vara något man blev sjuk av, så skulle alla här på forumet vara sjuka.
    Att vistas i en kvart på valfri industri, eller att så i en busskur tillsammans med någon som röker, är farligare än det du gjort.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · 5 inlägg

Vertios

Medlem
    Tack! Kan sova lite bättre nu om nätterna. Mår genuint bättre. Är en sån himla paranoid människa som skräms av allt man söker upp på nätet. Ha en trevlig fortsatt dag!

10. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 081 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Lugn. Det är papperstapet och Tretex. Tretex är ett mjukt skrivmaterial som användes föra gipsskivan. Helt ofarligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.