DIY_freak skrev:
1/4 av totala boet, då antar jag att 1/2 av boet var Fs och att det alltså var 1/2 av Fs bo som tillföll B1-B4.
Nej jag tror det skall tolkas så att halva boet tillhörde F. Häften av Fs egendom blir laglott som inte kan testamenteras bort. Hälften av Fs barn är särkullsbarn som får ut sitt arv (=halva den totala laglotten) direkt. Dvs. B1 och B2 får dela på 1/4 av Fs tillgångar.

Det innebär att den dag M2 dör så får B4 och B4 dela på 3/4 av Fs tillgångar, plus allt som M2 ägde. Det är den effekten som man ev. vill göra lite mer rättvis, även om det inte är uttryckt i testamentet.

Redigerat:
Något att kräva har de inte.
Men M2 disponerar ju frågan genom att hon kan bestämma saker i ett testamente.

Ifall hon tror att de ska få pengar som hon och maken kanske avsåg, men formulerade felaktigt så är väl det viktiga att hon får reda på det. Så att hon själv kan välja om hon vill låta det vara som det är eller göra något för att ev. kompensera detta.

hahalj
Tack för era funderingar och synpunkter. Ska kolla med jurist som får läsa igenom alla papper och se så jag inte missförstått något. Jag kan som ni säkert förstår inte lägga ut några dokument här. Då får vi också veta om något behöver korrigeras i M2:s testamente för att det ska bli enligt M2:s och F:s vilja i slutänden.

O
hahalj skrev:
Tack för era funderingar och synpunkter. Ska kolla med jurist som får läsa igenom alla papper och se så jag inte missförstått något. Jag kan som ni säkert förstår inte lägga ut några dokument här. Då får vi också veta om något behöver korrigeras i M2:s testamente för att det ska bli enligt M2:s och F:s vilja i slutänden.
Jurist kan vara bra! Framförallt då juristen får tillgång till alla papper och viljor så blir det lättare att ge ett bra svar!
Förstår fullständigt varför du inte lägger upp några dokument här. Dessa blir lätt så himla personliga ;)

Du får gärna återkoppla vad juristen sa... Så vi i panelen vet om vi hade rätt!:D

O
Anna_H skrev:
Om det som står ovan är exakt det som står i testamentet har de inget att hämta rent lagligt, utan det handlar enbart om B3:s och B4;s vilja till framtida syskonsämja. Moraliskt tycker ju jag att de ska ha ytterligare en portion, men så står det inte i testamentet, så det behövs ingen jurist, det är ett skolexempel på att vilja minimera särkullbarnens arvsrätt.
Nu vet vi inte om tanken var att minimera särkullbarnens arv. Eller ett försök att ändå få M2 att kunna sitta kvar i orubbat bo... Eller någonting helt annat!
Men jag tycker du är lite hård, eftersom vi faktiskt inte alls vet någonting. :)

Ska man hårddra det kan det ju mycket väl vara så att det inte finns en krona kvar till B3 och B4, eftersom M2 inte har någon skyldighet att spara för ett kommande arv.

OM det är så att syftet inte har varit att minska arvet till B1 och B2, utan bara att säkerställa att M2 får sitta i orubbat bo. Och OM M2 vill säkra att B1 o B2 inte skall förfördelas. Så kan M2 lösa det genom att testamentera en del av sina tillgångar till B1 och B2. Där är det i så fall viktigt att koppla in en advokat. För det kan lätt bli fel.

B1 och B2 nu fått sitt farsarv och de har dessutom en mor de också är arvsberättigade från.

yonna skrev:
B1 och B2 nu fått sitt farsarv och de har dessutom en mor de också är arvsberättigade från.
Ja B1 och B2 har fått ut det arv de legalt har rätt till efter att F testamenterade bort sina tillgångar. Men de har bara fått hälften av vad de hade fått om inget testamente hade skrivits. Och det ligger nära till hands att tro att det inte var avsikten med testamentet.

Testamente mellan makar skrivs ofta för att säkerställa att den efterlevande maken skall kunna leva kvar i sin bostad osv. Eftersom särkullsbarn, till skillnad från gemensamma barn får ut sitt arv direkt, så finns där ett problem, som många löser delvis genom att skriva inbördes testamente. En ofta oavsiktlig bieffekt blir att särkullsbarnen blir "lurade" på en del av sitt arv.

F och M1 har B och B2 har gott skilda vägar så den fördelningen är klar förutsätter vi.
F skaffar M2 och Har B1,B2 samt två nya B3 och B4
F dör bouppteckning fördelar 1/2 till M2 andra halvan fördelas på 4 varav B1 och B2 får sina delar omgående och därefter inget mer, B3 o B4 får vänta tills M2 går bort och delar då dennes kvarlåtenskap.
Utöver denna fördelning finns då testamente där olika ägodelar kan vara testamenterade till specifika personer men fortfarande är det beräkning av värdet som då skall vara rättvist fördelat ur ekonomisk aspekt. Värdet på laglotten kan aldrig ändras av utomstående utan överenskommelse, det är då problemen börjar på riktigt när alla vill ha samma saker villan sommarhuset båten eller bilen etc.etc.

Jo men enl. första inlägget i den här tråden så hade F och M2 inbördes testamente, där F testmantenrat allt till M2 (och tvärtom antar jag). Det innebär att om det inte vore för laglotten så skulle B1 och B2 blivit helt utan arv efter sin pappa.

Då är det alltså så här i siffror, om vi antar att F+M2-boet har ett värde på 4 miljoner.
Vid Fs bortgång är alltså då hälften M2s del, 2 miljoner.
F testamenterar hälften av sin del, 1 miljon till M2.
Resterande miljon går till B1-B4. B1 och B2 får 250.000 var, B3 och B4s 500.000 går tillbaks i M2s bo.
M2s bo är nu alltså 3.5 miljoner. När M2 går bort får alltså B3 och B4 1.750.000 var, om M2 inte satt sprätt på pengarna.
Alltså:
B1 & B2 250.000 var, B3 & B4 1.750.000 var

Om M2 hade dött först då?
Då hade hälften av M2s del, 1 miljon gått till F, medan B3 och B4 fått 500.000 var, som väl dock inte skiftats då de var gemensamma barn?
När då F går bort hade B3 och B4 först fått ut sina 500.000 var, därefter hade de återstående 3 miljonerna delats av B1-B4.
Alltså:
B1 & B2 750.000 var, B3 & B4 1.250.000 var

Det mest neutrala utfallet hade ju varit 500.000 var till B1 & B2 och 1.500.000 var till B3 & B4.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
hahalj
Riktigt underhållande att följa era spekulationer. :D
Verkligheten är dock sådan att inga av barnen B1, B2, B3 eller B4 får eller har fått några summor av betydelse från några arv oavsett hur fördelningen gjorts/görs. Det finns inga fastigheter, lyxbåtar, lyxbilar, värdepapper eller andra större tillgångar att fördela. Det finns en mindre summa sparkapital, det är allt.

Men för all del, fortsätt gärna spekulera om det känns kul. Jag har fått de synpunkter jag behöver.

Ööööh vem har pratat om annat en principfrågor

Den största spekulationen av alla är det självsäkra antagandet att föräldrar alltid har hyggligheten att avlida innan sina barn.

Ponera istället för ett ögonblick att B3 eller B4 utan testamente avlider ogifta och barnlösa innan sin moder M2. Det som då händer är att barnets kvarlåtenskap tillfaller föräldrarna. Den avlidne fadern leder halva barnets dödsboet vidare till B1 och B2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.