A Anvandarnamn_ skrev:
Snälla, kan vi hålla oss till frågeställningen. AB är ett extremt dåligt alternativ. Förstår att detta inte är ett skogsforum, men frågan gäller hur man sköter det praktiska.

skatteverket sa att bildar man ett enkelt bolag så kan båda köra enskild firma, och så länge man har momsintäkter (skog) så kan man betala till ett konto. Är det ej momsintäkter (uthyrning, arrenden mm) så ska det betalas in direkt till varje enskild firma separat.
Mitt råd är att du/ni tar kontakt med en redovisningskonsult och diskuterar upplägget med vederbörande och kanske även tar löpande hjälp med bokslut, deklarationer, moms om ni inte är erfarna på området.

Byggahus i all ära, men goda råd blandas ofta med gissningar, tyckande, off-topic o s v.

• Gilla
hlph
  • Laddar…
C
krillek krillek skrev:
Mitt råd är att du/ni tar kontakt med en redovisningskonsult och diskuterar upplägget med vederbörande och kanske även tar löpande hjälp med bokslut, deklarationer, moms om ni inte är erfarna på området.
Det är nog en god idé, men kontakta i så fall en byrå som har erfarenhet av små lantbruk. Det är många frågeställningar som är unika. Är dock svårt att motivera kostnaden för att lägga ut redovisningen om inte verksamheten genererar några större intäkter.

C cpalm skrev:
Det är nog en god idé, men kontakta i så fall en byrå som har erfarenhet av små lantbruk. Det är många frågeställningar som är unika. Är dock svårt att motivera kostnaden för att lägga ut redovisningen om inte verksamheten genererar några större intäkter.
tycker det pratas om en stor fastighet och 800-1000 inbetalningar per år, men visst, omsättningen vet vi inget om egentligen. Hjälp tar man såklart efter behov men har man ingen erfarenhet sen tidigare så tror jag ändå att det kan löna sig i slutändan att få en vettig struktur på plats och att ha någon att bolla med.

Jag har anhöriga som ägde skog gemensamt. Där var det inga arrenden och annat, utan ren skog. Men jag tror att man hade ett gemensamt skogs konto som transaktionerna gick via. Skulle inte det fungera även här?

A
D Daniel 109 skrev:
Jag har anhöriga som ägde skog gemensamt. Där var det inga arrenden och annat, utan ren skog. Men jag tror att man hade ett gemensamt skogs konto som transaktionerna gick via. Skulle inte det fungera även här?
Det är ju det jag hoppas. Ser ljust ut när jag läser inlägget lite längre upp. Jag ska prata med vår revisor men ville få höra andras erfarenheter först.

C
krillek krillek skrev:
tycker det pratas om en stor fastighet och 800-1000 inbetalningar per år, men visst, omsättningen vet vi inget om egentligen.
Missade den informationen. Med den transaktionsvolymen känns det självklart att anlita en redovisningsbyrå om inte någon av delägarna i princip engagerar sig på heltid med det administrativa. Förmodligen även lägga driften i ett gemensamt aktiebolag. Enskild näringsidkare blir man (automatiskt) ändå till följd av delägarskapet i näringsfastigheten, men då kan man hålla den enskilda biten till ett minimum.

hlph hlph skrev:
Så borde man väl även kunna göra för skog?
Nej, det kan man inte. Man får inte arrendera ut skog på samma sätt som jordbruksmark. Det räknas som upplåtelse av avverkningsrätt vilket är begränsat till fem år. Ett arv från början av 1900-talet när alla skog höll på att köpas upp av bolag, vilket då förbjöds.

Man kan bilda ett bolag för driften av arrende och avverkning såklart, som sedan de privata delägarna anlitar för all verksamhet och skogsbruk och säljer avverkningsrätrer till då och då. Men det är inte vanligt, knappt värt besväret.

• Gilla
hlph och 1 till
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Idag äger en förälder en stor skogsfastighet. Intäkterna är väldigt blandade i form av uthyrning, arrenden, skogsintäkter med mera.

Vi kommer att ärva räntefördelningen som finns sparad.

Det som jag inte riktigt verkar förstår är hur vi ska kunna sköta det.
Jag förstår att det är en ganska stor och värdefull skog med så mycket transaktioner som du talar om. Men därmed så torde det ju finnas medel till att göra det här på ett bra sätt.

Du, ditt syskon och era föräldrar bör kontakta någon som kan det här med arv och redovisning av skogsfastigheter. Ludvig & Co är ett bolag som LRF är med och äger och där de samlat kompetens kring landsbygdens företagande. Det finns i allmänhet på de flesta orter fler som kan det här. Dina föräldrar känner säkert till vem som kan vad.

De bör också göra en riskanalys för er om vad som händer om någon av er hamnar på obestånd, gifter sig, skiljer sig, får barn, avlider, emigrerar, vill sälja, ta lån med skogen som pant etc. De bör också kunna visa skillnaden på olika alternativ som att t.ex. köpa ut eller bli utköpt, dela innehavet eller ha det i olika bolagsformer. Kommer ni vilja avyttra delar av skogen, köpa mer skog om läge finns, eller skall allt bara vara?

Sedan behöver ni fundera över hur ni vill ha det, och var ni är om 20-30-40-50 år. Som jag förstår det lever också era föräldrar, så ni har ju inte ärvt ännu. Det betyder att man behöver ta höjd för eventuella framtida lagändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.