4 849 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Ärva skogsfastighet - två syskon
Och tänk 1 steg längre - vad händer om den ene avlider eller skiljer sig?
Tanten på skatteverket sa att inbetalningarna måste ske till respektive näringsidkare. Det är alltså 1000 personer som ska betala hälften till mig och hälften till mitt syskon. Självklart frågade jag om 1000 andra alternativ. Hon rekommenderade detta uppläg, men jag tror att problemet är att för de flesta andra så har de inte så många momsfria inbetalningar som vi. Det jag funderar lite nu över är om man kan bilda ett AB som hyr av den enskilda firman och man lägger de momsfria intäkterna där. Jag kommer givetvis prata med experter men känner att man kan alltid kolla lite på forum om någon har varit i liknande situation.F fribygg skrev:
Skulle lantmäteriet gå med på att dela fastigheten i två likvärdiga delar så ni kan få ett eget skifte var? De krånglar ju med sådant i Sverige men det är värt att fråga.
Vi har en såkallad skogsbrukssammanslutning på skiftet som jag och föräldrarna samäger här i Finland. Jag vet inte om det finns någonting sådant i Sverige.
Vi har en såkallad skogsbrukssammanslutning på skiftet som jag och föräldrarna samäger här i Finland. Jag vet inte om det finns någonting sådant i Sverige.
Kanske, men skulle aldrig vilja klyva den. Den är stor och det är ett kulturarv. Hellre säljer jag och låter någon annan förvalta. Mitt syskon är många år yngre och jag är den som skött allt större delen av mitt liv. Och det tror jag är lite nyckeln att någon alltid måste vara chef/ansvarig. Två jämlikar så blir det tjafs.H heimlaga skrev:Skulle lantmäteriet gå med på att dela fastigheten i två likvärdiga delar så ni kan få ett eget skifte var? De krånglar ju med sådant i Sverige men det är värt att fråga.
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Men varför kan ni inte ha ett konto dit alla de här små inbetalningarna sker och därifrån förs hälften sedan över till den andre ägarens konto, t.ex. en gång i månaden? Den ene ägaren (du) tar betalt av alla och en gång i månaden skickar din brorsa en faktura till dig på exakt halva beloppet. Ditt företag har ansvaret för affärerna och hans företag får sedan betalt eftersom han också äger.A Anvandarnamn_ skrev:
ja, jag sa ju det till kvinnan på skatteverket också. Hon kanske har fel, ska höra med min bankman också då han är inriktad på skog. Tycker man kunde ha ett bankgiro och sen splittas allt upp på två konton.Henningelvis skrev:
Men varför kan ni inte ha ett konto dit alla de här små inbetalningarna sker och därifrån förs hälften sedan över till den andre ägarens konto, t.ex. en gång i månaden? Den ene ägaren (du) tar betalt av alla och en gång i månaden skickar din brorsa en faktura till dig på exakt halva beloppet. Ditt företag har ansvaret för affärerna och hans företag får sedan betalt eftersom han också äger.
Ville mest kolla om någon har varit i liknande sits.
Jag tror att det vanliga för lantbruk är att fastigheterna med mark ägs av privatpersoner som har enskilda bolag och då kan det vara flera ägare med var sitt enskilt bolag. Sen har man ett driftsbolag, ofta ett aktiebolag, som arrenderar fastigheten och tar hand om löpande utgifter och intäkter. Så borde man väl även kunna göra för skog?
Ja, nu börjar det likna någothlph skrev:
Jag tror att det vanliga för lantbruk är att fastigheterna med mark ägs av privatpersoner som har enskilda bolag och då kan det vara flera ägare med var sitt enskilt bolag. Sen har man ett driftsbolag, ofta ett aktiebolag, som arrenderar fastigheten och tar hand om löpande utgifter och intäkter. Så borde man väl även kunna göra för skog?
Okej, och momsfria intäkter gick in på de gemensamma kontona då? Då har hon på skatteverket fel. Som jag förstod det är det bara skogen man kan bokföra gemensamt i enkelt bolag, resten ska bokföras separat.B bygg123 skrev:
Det är tillåtet att ha gemensam bokföring så länge den är "ordnad på ett sådant sätt att det utan svårighet går att bedöma ställningen i varje enskilt företag".A Anvandarnamn_ skrev:
Så i praktiken kan du bokföra allt i samma "program" men man måste fortfarande dela upp det på något sätt. Man bör nog bokföra skulder och tillgångar separat, dvs. dela på hälften eller vad nu ägarfördelningen är och bokföra på olika kostnadsställen. Det innebär dubbelt jobb för avskrivningar och sånt. Intäkter och kostnader kan man vara lite mer flexibel och fördela om sedan.
Men kan också göra gemensam inkomstdeklaration för näringsverksamheten om man vill. Man kryssar då i att person "X" deklarerat näringsverksamheten och övriga får fylla i en förenklad blankett med sina andelar. Men det är i praktiken inte så mycket mer komplicerat att göra flera kompletta deklarationer.
Enkelt bolag är nog det vanligaste. Men det finns ett par irriterande nackdelar. Det går inte att göra utbetalningar från bolagets skattekonto till ett personligt konto, och den gemensamma momsdeklarationen skall vara inne sista februari istället för första maj (om man redovisar moms årsvis). Så det kan vara en poäng att även redovisa momsen separat och eventuellt endast ha ett enkelt bolag för att kunna ha ett gemensamt firmanamn.