730 läst ·
3 svar
730 läst
3 svar
Artel pelletskamin startar inte?
Hej ☺️ Jag har en Artel pelletskamin som ibland är svårstartad. Det verkar hänga ihop med pelletstypen. Är det någon som vet hur man tömmer pelletsmagasinet? Det är ett galler för med små hål, dvs det går inte att skopa upp dem, som på något sett behöver tas bort eftersom den här pelletstypen jag har inte verkar funka. Jag behöver byta till en annan sort. Tack på förhand!
Läs i brännarens manual vilken storlek det ska vara. Se till att det verkligen är eldningspellets också... (Det har förekommit att en och annan idiot upptäckt att stallströpellets är mycket billigare och försökt använda såna istället, vilket kan få pannan och brännaren att becka igen ordentilgt).
För att tömma förrådet använder du matarskruven. På min Viking Bio hänger det en sladd från denna som slutar i en stickpropp kopplad i brännaren. Man drar bara ut den och sätter i vanligt vägguttag så går skruven, bara att lossa pelletsslangen från brännaren och lägga den i något som fångar upp pelletsen medan den går. Passa på att rensa ur allt smådamm och sågspån ur bingen medan du håller på.
För att tömma förrådet använder du matarskruven. På min Viking Bio hänger det en sladd från denna som slutar i en stickpropp kopplad i brännaren. Man drar bara ut den och sätter i vanligt vägguttag så går skruven, bara att lossa pelletsslangen från brännaren och lägga den i något som fångar upp pelletsen medan den går. Passa på att rensa ur allt smådamm och sågspån ur bingen medan du håller på.
Går det att dammsuga ut de gamla troL linnpinn skrev:Hej ☺️ Jag har en Artel pelletskamin som ibland är svårstartad. Det verkar hänga ihop med pelletstypen. Är det någon som vet hur man tömmer pelletsmagasinet? Det är ett galler för med små hål, dvs det går inte att skopa upp dem, som på något sett behöver tas bort eftersom den här pelletstypen jag har inte verkar funka. Jag behöver byta till en annan sort. Tack på förhand!
Gallret brukar inte vara så svårt att ta bort, sen är det bara att skopa upp & dammsuga upp det sista. Sen tillbaka med gallret.L linnpinn skrev:Hej ☺️ Jag har en Artel pelletskamin som ibland är svårstartad. Det verkar hänga ihop med pelletstypen. Är det någon som vet hur man tömmer pelletsmagasinet? Det är ett galler för med små hål, dvs det går inte att skopa upp dem, som på något sett behöver tas bort eftersom den här pelletstypen jag har inte verkar funka. Jag behöver byta till en annan sort. Tack på förhand!
Är kaminen några år så kan det också vara tändelementet som börjar tröttna.
Klicka här för att svara