Byggahus.se

ARN:s nya lagstiftning i praktiken

  1. J
    Medlem Nivå 6
    Det får jag se då, överväger mina alternativ. En juridisk process är troligen inte rätt väg att gå, tror jag hade haft ganska små möjligheter i en sådan. Tror ju inte heller att ARNs beslut i detta fallet har någon större betydelse i en domstolsprocess.
    Men som det står i artikeln så var anmälan först och främst ett försök från min sida att tvinga fram en förklaring av BMW. Vilket uppenbart misslyckades :)
     
  2. S
    Medlem · Nivå 14
    när det gäller bmw ovan så är ju inte förfarandet konstigt på något vis. Det blir ju fel på alla bilar men steget till att det blir återkallan eller garantireparationer kan ju vara lång. En del kunder kan ju få betala skador på liknande saker innan det fastställs att det är nå fabrikationsproblem och de gör garantiarbeten "gratis" men det måste ju inte betyda att de ersätter alla de tidigare fallen på samma sätt.
    Trist men sant.
     
  3. I
    Medlem · Nivå 13
    Jag trodde det var Riksdagen som var lagstiftande församling, inte ARN.
     
  4. T
    Medlem · Nivå 19
    Jo, eftersom de fått en begäran om att stå för problemet, men nekat. Därefter väljer de att stå för korrigering av alla andra fordon, och medger därmed att det är ett fabrikationsfel som de ansvarar för, trots att de nekat till det i TS fall.TS bör åtminstone ersättas med den bedömda kostnaden för reparation.
     
  5. T
    Medlem · Nivå 19
    Vad får dig att tro att det skulle kunna vara ARN?
     
  6. I
    Medlem · Nivå 13
    Har du läst rubriken på artikeln och tråden?
     
  7. T
    Medlem · Nivå 19
    Haha, nej, det har jag visst inte :)
     
  8. S
    Medlem · Nivå 14
    de har fått en begäran ja men själva beslutet där de bestämmer att det är en återkallelse/reklamationsgrej gäller ju från det datum beslutet tas. Allt annat är ju goodwill och det är frivilligt. I slutändan är ju allt en bedömningsfråga från fall till fall.
     
  9. T
    Medlem · Nivå 19
    Hur vet du att beslutet gäller från det datum det tas, och inte från ett tidigare eller senare datum?

    Du skriver också att "allt annat" är goodwill. Om beslutet att återkalla inte är goodwill, så är det deras skyldighet, och i så fall är TS fall definitivt BMW's ansvar.
     
  10. S
    Medlem · Nivå 14
    jag säger inte att jag vet men allt är ju inte svart eller vitt heller. Om det inte handlar om rena säkerhetsdetaljer så är väl frågan vad de är skyldiga till överhuvudtaget? Det är väl oftast bara ett sätt att köpa sig fri från skriverier och då ev släpa varumärket i smutsen och tappa kunder. De hade ju lika gärna kunnat strunta i allas motorproblem. Nu har de åtgärdat ett antal bilar i en viss period och det blir ju aningen svårt om inte helt omöjligt att gå tillbaks i tiden och ersätta alla som ev har haft samma problem. Kanske hade det varit lättare om bmw ägaren valt en reparation så det varit svart på vitt vad som felat men nu valde han ju en annan motor vad jag förstår och då blir det ju lite knivigt att bevisa orsaken.