P
Ska bygga till och nu börjar snart gjutning av grundplattan och sen följer lecaväggarna. Tredje steget är betongbjälklaget. Jag vill förstå vad konstruktören menar, gärna under helgen :)

Samverkansplåten underst och instucken i UPE180-balken på nedre sidan. Detta då jag har fönstervalv hela vägen upp till taket. Samverkansplåten förankras med 10 mm böjda armeringsjärn ner i U-blocken och gjuts fast med fincement.

Överkantsarmering med 6150 ligger väl ca 20-30 mm ner i 180 mm plattan? Står på distanser... Lägger man golvvärmerören över 6150 eller hänger dem på undersidan under nätet? Sett olika bilder..

Det jag inte fattar är de 2 st 10 mm järnen som går tvärs riktningen på bjälklaget samt längst med bjälklaget. 2 st 10mm per block står det. Är detta någon form av fördelningsarmering? Läggs denna direkt på samverkansplåten löst och najas bara? Varför använder man inte tex 8150 istället?

Väldigt vilsen i armeringsdjungeln då det inte finns så mkt bilder eller bra beskrivningar :(

MvH Joakim

• Ritning av en grundplatta till byggnad visar mått, samverkansplåt och armeringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.