4 232 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Armering i bjälklag
Måste bila rännor till rör i golvet på ovanvåningen (betongbjälklag). Jag kan själv välja vilket håll rännorna skall gå åt, så jag undrar hur armeringen brukar ligga. Jag vill ju kapa så få armeringsjärn som möjligt, så frågan är om jag ska låta rännan gå i husets längdrikting eller vinkelrätt mot. Tips?
Påverkas hållfasteheten nämnvärt om jag inte kapar några armeringsjärn alls?
Är betongbjälklag alltid armerade både i "ovanpå" och "undertill"?
Påverkas hållfasteheten nämnvärt om jag inte kapar några armeringsjärn alls?
Är betongbjälklag alltid armerade både i "ovanpå" och "undertill"?
Hållfastheten i plattan påverkas om du kapar underkantsarmeringen.
Järn finns i kostruktionen av 2 stora anledningar
1) i underkant för att ta draglaster som betong är oduglig på
2) i överkant för att sprida spickbildningen vid härdning. I vissa fall tar även överkantsarmeringen draglaster men då från tex en vägg eller pelare som står under. Samt ibland för att ta upp stora trycklaster.
Men du har en enkel platta som är istort sett självbärande och förmodligen mycket överdimensionerad. Armeringen ligger väl på 15-20 cm cc vilket är mest för sprickbildningen. Men se till att inte kapa underkantsarmeringen. Överkantsarmeringen är bara att fimpa...
Vill du va safe så kapar du längsmed den kortaste sträckan så får du minst moment i plattan.
Vad har du för spännvidder?
Järn finns i kostruktionen av 2 stora anledningar
1) i underkant för att ta draglaster som betong är oduglig på
2) i överkant för att sprida spickbildningen vid härdning. I vissa fall tar även överkantsarmeringen draglaster men då från tex en vägg eller pelare som står under. Samt ibland för att ta upp stora trycklaster.
Men du har en enkel platta som är istort sett självbärande och förmodligen mycket överdimensionerad. Armeringen ligger väl på 15-20 cm cc vilket är mest för sprickbildningen. Men se till att inte kapa underkantsarmeringen. Överkantsarmeringen är bara att fimpa...
Vill du va safe så kapar du längsmed den kortaste sträckan så får du minst moment i plattan.
Vad har du för spännvidder?
Hur gör jag enklast för att köra upp spåren? 70 brett, 100 djupt?
Antar att jag först skär två spår och sen bilar jag bort betongen mellan spåren?
Vad använder jag för verktyg för att skära upp spåren? Stor vinkelslip? Vad frågar jag efter på stället jag hyr verktyget på?
Antar att jag först skär två spår och sen bilar jag bort betongen mellan spåren?
Vad använder jag för verktyg för att skära upp spåren? Stor vinkelslip? Vad frågar jag efter på stället jag hyr verktyget på?
Hur lång sträcka ska du ta upp? Hur tjockt är bjälklaget?
Klicka här för att svara