Hej, hur gör jag för att kunna häva avtalet med arkitekt? Har anlitat ett väletablerat arkitekt firma som skulle rita vårt hus. Vi skall renovera och bygga till, till det behöver jag bygglovsritningarna. Hade möte med några arkitekter som var nybörjare och väletablerade arkitekter i marknaden. Jag valde det arkitekt som var väletablerad och var lektor för universitetet. Vi hade våran möten i villan, fick info om honom o offert. Han var inte den billigaste, valde honom för han var väl etablerat.
Vi beställde ritningarna, han var i huset vi gick igenom rum för rum och förklarade hur vi vill ha det. Han fick ett skiss av oss o underlag vad vi önskar göra för varje rum. Vi bad om det fanns bättre förslag kan vi gärna ta emot men, men
För att hålla det kort kommer att bifoga ritning över pulpettak. Är det så här man ritar pulpettak?
Snälla vägled mig hur gör jag för att befintliga arkitekten ritar rätt eller hur kan jag avsluta avtalet med honom. Han har fått betalt mer än han har utfört arbete. Han svarar inte mina samtal, han svarar inte mina funderingar. Snälla vägled mig.
Vi beställde ritningarna, han var i huset vi gick igenom rum för rum och förklarade hur vi vill ha det. Han fick ett skiss av oss o underlag vad vi önskar göra för varje rum. Vi bad om det fanns bättre förslag kan vi gärna ta emot men, men
För att hålla det kort kommer att bifoga ritning över pulpettak. Är det så här man ritar pulpettak?
Snälla vägled mig hur gör jag för att befintliga arkitekten ritar rätt eller hur kan jag avsluta avtalet med honom. Han har fått betalt mer än han har utfört arbete. Han svarar inte mina samtal, han svarar inte mina funderingar. Snälla vägled mig.
Hur ser ert avtal ut?
Det avgör om ni kan bryta det utan kostnad/konsekvenser eller ej.
Det är ju inte omöjligt att det "bara" är någon form av missförstånd mellan vad ni bett om och vad ni fått, då vi inte vet alla diskussioner som har förts.
Om han inte svarar på samtal och har fått mer betalt än han har utfört så låter det onekligen som att du har öppning för att häva avtalet.
Det är ju inte omöjligt att det "bara" är någon form av missförstånd mellan vad ni bett om och vad ni fått, då vi inte vet alla diskussioner som har förts.
Om han inte svarar på samtal och har fått mer betalt än han har utfört så låter det onekligen som att du har öppning för att häva avtalet.
Jag har haft likadan erfarenhet med flera arkitekter.
Känndes då som att dom eller lyssnar inte eller kan inte sitt jobb.
Jag gav 3 chanser till varje och sen bara ringde dom och sa till dom att jag är trött på dom och att jag ska leta vidare.
Att lägga till är att de tog dom ca 1v att rätta till varje gång, så varje arkitekt slösade 1 månad av min tid.
Det hjälper inte om du ritar till dom vad dom ska göra, det blir fel ändå.
Till slut skickade vi in bygglovsansökan med ritningar som vi va inte helt nöjda med, senare i bygget fattade jag att jag skulle sparkat den fjärde också.
MEN!
konstruktionsritningar beställde vi av en annan,
( min fru hittade han och jag som är i byggbranschen hela mitt liv och tror att jag kan läsa folk hittade inget bra🤦🏻♂️)
Mr. Arne Stenger från Studio Stenger(tror dom heter nåt annat nu)
Då fick jag bästa ritningar man kan bara drömma om.
Han svarade på frågor och förklarade detaljer långt efter betalningen, medans jag själv byggde.
Har rekommenderat honom till flera för både bygglovs- och konstruktionsritningar.
Alla va supernöjda! Han är inte billig men inte dyrt heller.
Kontakta Arne, sparka den arkitekt du har och må bra,
Jag gav 3 chanser till varje och sen bara ringde dom och sa till dom att jag är trött på dom och att jag ska leta vidare.
Att lägga till är att de tog dom ca 1v att rätta till varje gång, så varje arkitekt slösade 1 månad av min tid.
Till slut skickade vi in bygglovsansökan med ritningar som vi va inte helt nöjda med, senare i bygget fattade jag att jag skulle sparkat den fjärde också.
MEN!
( min fru hittade han och jag som är i byggbranschen hela mitt liv och tror att jag kan läsa folk hittade inget bra🤦🏻♂️)
Han svarade på frågor och förklarade detaljer långt efter betalningen, medans jag själv byggde.
Har rekommenderat honom till flera för både bygglovs- och konstruktionsritningar.
Inte ovanligt att arkitekter ritar efter "eget huvud" där det t.o.m. kan vara svårt att genomföra byggnadstekniskt. Konstruktörer får då rita om.T TeGa skrev:Hej, hur gör jag för att kunna häva avtalet med arkitekt? Har anlitat ett väletablerat arkitekt firma som skulle rita vårt hus. Vi skall renovera och bygga till, till det behöver jag bygglovsritningarna. Hade möte med några arkitekter som var nybörjare och väletablerade arkitekter i marknaden. Jag valde det arkitekt som var väletablerad och var lektor för universitetet. Vi hade våran möten i villan, fick info om honom o offert. Han var inte den billigaste, valde honom för han var väl etablerat.
I ditt fall verkar det som att arkitekten vill dölja taklutningen genom att placera en sarg runt hela taket. Enligt mig en riskkonstruktion som kan bli en ansamling av löv på hösten och snö på vintern.
Fins det detaljplan eller annat som anger takutformning.
Annars bör du ge arkitekten i uppdrag att rita om taket.
Dessutom att vända taklutningen fel är slarvigt.
Tänk även på vilken minsta taklutning som rekommenderas beroende på val av ytmaterial på taket.
Lycka till.
Vad blir det för takvinklar? Kom ihåg att alla takmateriel har en minimigräns för taklutning. Det beror på att stark vind kan blåsa regnvatten på taket uppåt, vilket kan innebära läckage till undertaket, som händer så ofta att läckvattnet aldrig hinner torka ut och kommer att ge upphov till röta, mögel och ständigt fuktig takisolering. Regnvatten ska rinna av naturligt, och varje tillverkare av takbeläggning har siffror på vad deras material normalt klarar. Sedan måste avrinningen i det visade utförandet alltid hållas rent från löv, barr och viktigast, is och snö, eftersom täta avlopp kan ge en kvarstående vattensamling på taket som garanterat läcker genom takbeläggningsmaterialet och kan få det att kollapa beroende på tyngden, och det finns tydliga anvisningar l byggnadslovanvisningarna hur stor yttre belastning (snölast) varje tak måste klara i olika landsändar.
Finns många välfungerande byggnader med platt tak.....S star_daddy skrev:Vad blir det för takvinklar? Kom ihåg att alla takmateriel har en minimigräns för taklutning. Det beror på att stark vind kan blåsa regnvatten på taket uppåt, vilket kan innebära läckage till undertaket, som händer så ofta att läckvattnet aldrig hinner torka ut och kommer att ge upphov till röta, mögel och ständigt fuktig takisolering. Regnvatten ska rinna av naturligt, och varje tillverkare av takbeläggning har siffror på vad deras material normalt klarar. Sedan måste avrinningen i det visade utförandet alltid hållas rent från löv, barr och viktigast, is och snö, eftersom täta avlopp kan ge en kvarstående vattensamling på taket som garanterat läcker genom takbeläggningsmaterialet och kan få det att kollapa beroende på tyngden, och det finns tydliga anvisningar l byggnadslovanvisningarna hur stor yttre belastning (snölast) varje tak måste klara i olika landsändar.
Som jag kan se det har du skrivit lägsta punkt över fasaden mot norr vilket är vad arkitekten ritat?
Gradtalen speglar sig och man skriver ofta på ovansidan mot nock för att undvika missförstånd och göra texten tydlig. Den är densamma som stigningen från bärlinan.
Sargen kommer behöva bli nästan dubbelt så hög som dagens sarg eftersom du nu har takstolar som ska gå över hela huskroppen och inte mötas vid mitten.
Bilden på hur man ritar lutningen på ett tak är ju ingen ritning utan en exempelbild på färdig konstruktion.
Gradtalen speglar sig och man skriver ofta på ovansidan mot nock för att undvika missförstånd och göra texten tydlig. Den är densamma som stigningen från bärlinan.
Sargen kommer behöva bli nästan dubbelt så hög som dagens sarg eftersom du nu har takstolar som ska gå över hela huskroppen och inte mötas vid mitten.
Bilden på hur man ritar lutningen på ett tak är ju ingen ritning utan en exempelbild på färdig konstruktion.
Han har ritat ett pulpettak med sarg. Är det sarg på ert tak som är ett motfallstak idag?
Vid närmare eftertanke skulle jag personligen föreslå att taket utformas som ett traditionellt sadeltak eller kanske saxtakstolar över hela bredden (13,076m) som ger en fantastisk möjlighet till förvandling av huset med luftig inervolym och god möjlighet att isolera taket mycket väl (400-500mm). Utdraget tak över entré och källartrapp ger skydd och bekvämlighet.T TeGa skrev:Hej, hur gör jag för att kunna häva avtalet med arkitekt? Har anlitat ett väletablerat arkitekt firma som skulle rita vårt hus. Vi skall renovera och bygga till, till det behöver jag bygglovsritningarna. Hade möte med några arkitekter som var nybörjare och väletablerade arkitekter i marknaden. Jag valde det arkitekt som var väletablerad och var lektor för universitetet. Vi hade våran möten i villan, fick info om honom o offert. Han var inte den billigaste, valde honom för han var väl etablerat.
Båda varianterna är kostnadseffektiva och vädersäkra jämfört med pulpettak.
Hej tack för ditt engagemang. Vårt avtal: så här ser avtalet.Dowser4711 skrev:Hur ser ert avtal ut?
Tack för svaret. Nej det finns ingen detaljplan över taklutningen. Dagens tak är konkavtak, papptak, regnvattnet rinner genom husets mitt. Vi gjorde tak besiktning, taket o sargen är genom rutten, klena takstolar mm. Vi behöver riva hela takkonstruktionen och bygga nytt tak i plåt. Vi vill installera solceller också senare, fick info att för att kunna installera solceller behöver vi lutning på taket med minsta 6 grader. Därför bad vi arkitekten om att rita pulpettak.B Bernt Ö97 skrev:Inte ovanligt att arkitekter ritar efter "eget huvud" där det t.o.m. kan vara svårt att genomföra byggnadstekniskt. Konstruktörer får då rita om.
I ditt fall verkar det som att arkitekten vill dölja taklutningen genom att placera en sarg runt hela taket. Enligt mig en riskkonstruktion som kan bli en ansamling av löv på hösten och snö på vintern.
Tänk även på vilken minsta taklutning som rekommenderas beroende på val av ytmaterial på taket.
Lycka till.
B Bernt Ö97 skrev:Inte ovanligt att arkitekter ritar efter "eget huvud" där det t.o.m. kan vara svårt att genomföra byggnadstekniskt. Konstruktörer får då rita om.
Lycka till.
Tack för svaret. Synd, varför ska det bli så?E elviskodzic skrev:Jag har haft likadan erfarenhet med flera arkitekter.
MEN!