Jag bor i ett äldre hus (1902), som från början var en liten skola och som därefter gått från scoutlokal till privatbostad. En del invändiga snickerier är gjorda av glada (scout-)amatörer, och jag funderar på att låta renovera iaf nedervåningen och samtidigt byta ut det bedagade Ikea-köket. Jag vet bara inte i vilken ände jag skall börja. Kontakta en snickare? Kontakta en arkitekt? Jag är angelägen om att få en tidstypisk känsla på det hela (alltså från 1900-talets början) och vill ha någon ”med känsla” som utförare. Hur hade ni gjort? Jag bor utanför Göteborg.

Purre
Har du någon känsla för inredning/design själv så går det väl att anlita en snickare som är inriktad mer åt finsnickerihållet.

Annars är det nog bra att få sina idéer förverkligade på papper först om man bara vet på ett ungefär vad som önskas.

Spännande projekt!

Det finns mycket litteratur som handlar om byggnadsvård, restaurering och stilperioder. Bland annat kan du hitta det hos Gysinge som väl är tongivande inom byggnadsvård.
Sannolikt hittar du en del på biblioteket också.

Tänker att det kan vara bra att skaffa sig en kunskapsbas om det man vill uppnå och därigenom kunna avgöra vem man ska anlita och till vad.

Lycka till med återställandet; posta gärna lite bilder också!
//Ronnie

PS välkommen till Byggahus! DS

P Pysslarn skrev:
Spännande projekt!

Det finns mycket litteratur som handlar om byggnadsvård, restaurering och stilperioder. Bland annat kan du hitta det hos Gysinge som väl är tongivande inom byggnadsvård.
Sannolikt hittar du en del på biblioteket också.

Tänker att det kan vara bra att skaffa sig en kunskapsbas om det man vill uppnå och därigenom kunna avgöra vem man ska anlita och till vad.

Lycka till med återställandet; posta gärna lite bilder också!
//Ronnie

PS välkommen till Byggahus! DS
S Sara Hellspong skrev:
Jag bor i ett äldre hus (1902), som från början var en liten skola och som därefter gått från scoutlokal till privatbostad. En del invändiga snickerier är gjorda av glada (scout-)amatörer, och jag funderar på att låta renovera iaf nedervåningen och samtidigt byta ut det bedagade Ikea-köket. Jag vet bara inte i vilken ände jag skall börja. Kontakta en snickare? Kontakta en arkitekt? Jag är angelägen om att få en tidstypisk känsla på det hela (alltså från 1900-talets början) och vill ha någon ”med känsla” som utförare. Hur hade ni gjort? Jag bor utanför Göteborg.
Hej!
Jag skulle vilja tipsa om boken Så byggdes villan av Cecilia Björk. En utomordentlig översikt av svenska villor från 1800-talet och framåt. Konstruktion, typer av material, färger och lite om stil. Perfekt bok för att börja förstå ditt hus uppbyggnad och utseende.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
S Sara Hellspong skrev:
Kolla med byggnadsvård nääs, de har register med hantverkare som jobbar med äldre hus! Där finns både arkitekter och finsnickare. Du kan även få gratis rådgivning i olika ämnen av andra kunniga! Boka via hemsidan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.