9 406 läst ·
74 svar
9k läst
74 svar
Ärgade rör, byta ASAP?
Lite kopplingar också. Och 7h arbetstid... Vet inte riktigt hur mycket de hade tänkt byta ut. Men ja. Jag tycker det låter dyrt. Har inte haft så mycket tidigare erfarenhet av VVS-ingrepp, vet bara att det är dyrt över lag.Staffan2000 skrev:
Redigerat:
Resten av röret ser bra ut. Det är lite ärgning (?) i böjen på nästa rör-del (förlängningen som går till blandare nr 2) men det ser ut som det bara är på ytan. Tror det är att det droppat lite från kopplingen till blandare där, det är lite så upp till kopplingen.Staffan2000 skrev:
Sen ser man når litet även på varmvattenröret där.
Men det kanske är lika bra att byta hela rörlängden när man håller på. Handlar väl om ca 1,5m då med kopplingar till 2 blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Du verkar tro att allt är gratis.Staffan2000 skrev:
Tror du det verkligen handlar om att bara byta dem 3 decimetrarna på bilden?
Tror du rörisen ska skänka bort grejerna? Skärp dig
Vad har du för uppgifter om hur det ser ut hos TS, som jag inte har, eftersom du mopsar upp dig så väldigt?R Rörmokaren84 skrev:
Staffan
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Givet dina närbilder så ser det ju ut som att du faktiskt har en korrosion i röret och inte bara en avlagring PÅ röret. Är det en grop bör du förstås fixa röret.Fishdoc skrev:
Dock har jag svårt att se hur någon ska behöva ta så mycket betalt för detta.
Om nu röret har en skada så byter man väl en bit av röret och sedan är det bra med det. Två raka kromade klämringskopplingar kostar under 100lappen och sedan ska du ha en bit rör också, jag uppskattar att det tar mig en timme att göra det jobbet som glad amatör.
Vad är det för vattenlås som ska bytas? Ett vanligt till ett handfat kostar 200kr, ett med flera anslutningar tex till en diskbänk i ett kök kostar drygt 300kr och tar en halvtimme att byta.
Kan du lägga upp lite fler bilder på vad exakt det är som ska göras?
Nu förutsätter inte jag att det handlar om en blåsning. Killen verkade OK och kändes seriös. Har även hört bra om företaget från en vän.MathiasS skrev:
Nu behöver ju denna tråden inte transformeras till en allmän diskussion om huruvida hantverkare tar överpris eller ej över lag, utan kanske kan hålla den till detta caset.
Återkommer snart med fler bilder.
Redigerat:
1. Röret löper från väggen bakom bidén till vänster och i skåpet till de två blandarna.MathiasS skrev:
2. Det skadade röret sitter här. Rören fortsätter sen från blandare 1 och vidare till blandare 2 i en böj upp. (Den befarade skadan på varmröret under blandare 2 var bara yttre påverkan som jag enkelt kunde tvätta bort)
Japp. Jag tror att de tänker sig byta ut rören helt där under. Och då nya vattenlås, vilket kan behövas.useless skrev:
Men 3500:- för material och att det ska ta 7h... (Antar att det är.inkl. 30+30min körtid också)
Varken materialpris eller tidsåtgång går ihop om man tittar på vad materialet faktiskt kostar och hur lång tid det tar att göra jobbet. Det verkar som att röris hade en dag över i kalendern och bokade upp den hos dig.Fishdoc skrev:
Väldigt konstigt tycker jag. De verkar ha fullt upp såsom jag uppfattade det.MathiasS skrev:
Har bett om offert från annat företag nu. Det ska bli intressant att höra.