Hallå Alla!

Två frågor:

Någon som provat Ardex universalduk(tätskikt på rulle), skall tydligen vara bra för bjälklagskonstruktioner? (http://www.ardex.se/)

Och enligt Ardex broschyr skall man lägga eventuella vattenburna golvvärmeslingor under spånskivanvilket blir lite jobbigt för mig soom redan lagt spånet. Kan man inte gjuta in värmeslingorna i spackel ovanpå golvgipset? (http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf).
Alltså: spån,gips,värmeslingor,spackel,tätskikt,fix,kakel?

mvh
Henrik

Fråga ett:
Tittade på Ardexduken men hittade något som jag tyckte var ännu bättre http://www.illigo.se Också ett system med gummiduk på rulle men som en dubbelhäftande tejp, bara fästa upp på väggar och tak, kakel fäster man sedan direkt i dukens klisteryta, klinkersgolv får man dock lägga i traditionellt fix.
Tyckte att det lät bra på träbjälklag, gummiduken tillåter lite flex, fix blir ju kanonstumt.

Har använt systemet i ett badrum och är helnöjd, bra mycket mindre arbete och på köpet ett bättre tätskikt/underlag.

lite off topic men för att citera urbans inlägg..

jag tror inte den där självhäftande tapeten är speciellt självhäftande längre efter låt säga 4-5 år på sin höjd.han som uppfunnit detta vill ju tjäna pengar och har ju av förståeliga själ inte tid att vänta längre än två år.
det är ett risktagande man gör för att tjäna in marginellt med tid.man såg ju när han bröt loss kakelboarden på filmen att den hade bara huggt tag i ena kanten på kakelskivan dvs det var inte ens halva plattan som det självhäftande hade fått fäste.
dessutom vad tar det inte i extra tid om man råkat sätta en väggplatta lite snett och vill ändra detta..först ska man försöka rycka loss den eventuellt reparera efter med remsa om  man skulle få med sig tapeten på köpet.. :-/

jag kanske är för pessimistisk men det beprövade är ett säkert kort.har man dessutom bara ett polishus som referens att visa upp så är även det lite märkligt..Känns lite för mycket tv-shop över det där man refererar till nån pensionerad såpaskådis som inte är rädd om sitt rykte.

Nymodigheter brukar mötas med skepticism, kakel har ju alltd satts i bruk, och har man betongväggar är det ju den naturligaste sak i världen. Problemet är att vi gör det i trähus som rör sig när årstiderna skiftar. Trenden kommer ju från Sydeuropa där man har stenhus, fria från rörelser. Vi har anammat metoden rakt av, inte skaffat oss kunskap om hur man bygger ett keramikbadrum i ett trähus.
 Själv är jag en early adaptor och tar gärna åt mig nya rön, fast jag kollar gärna fakta innan.
Ett av skälen till att jag valde systemet var att jag bl.a ville undvika ett rollat tätskikt. Läser på allt fler ställen att rollade tätskikt börjar kritiseras, i kölvattnet av badrumstrenden ser försäkringsbolagen en fördubbling av antalet vattenskador i hus de senaste tio åren. Statistiken visar att det inte beror på okunniga lekmän, statistisk sett är det inte så många hemmafixare som bygger badrum helt på egen hand. Det stora flertalet görs ändå av entreprenörer. Det man kan utläsa är vattenskadade badrum blir vanligare när plastmattorna byts mot kakel och rollade tätskikt.

När det gäller föregående debattörs dubier mot metoden kan jag av yrkesmässiga erfarenheter från bl.a. fordonsindustrin berätta att de senaste årens utveckling av adhesiver (lim/tejper) har givit oss nya material som inte släpper efter 4-5år, utan behåller sin vidhäftningsförmåga och flexibilitet i snarare det tiodubbla.
De mattor som nu kommer som underlag är vanligtvis uppbyggda av polymerer som har bestående mjukhet och elasticitet. De
anses ha goda åldringsegenskaper och har använts i Tyskland och andra länder sedan 20-30 år. Eftersom de inte innehåller så kallade mjukgörare, som med tiden försvinner, behåller de sin elasticitet och täthet under lång tid.

Företaget bakom systemet har jobbat med det i sju års tid och förutom polishuset kunde de lämna referenser på ett hundratal badrum utförda med metoden.
Våtrumssystemet är givetvis typgodkänt för användning på väggar och golv.
Tätskiktet är ett av de tätaste som uppmätts på SP (1,8 g fukt/m2 – kravet är 10 g/m2).
En testad väggplastmatta ligger på 9,8 gram och kakel med fix på runt 5–6 gram per kvadrat.

Problemet med montering var snarare tvärtom, att plattorna häftar lite väl bra, det räcker att men nuddar väggen med ena kanten, sen får man knappt bort dom. Ska man kunna lossa en platta med en skruvmejsel får man inte ha tryckt till den hårt.  

Oavsett vad man tycker om olika metoder så skall man nog inte se Ardex tätduk som en motsvarighet till Illigo’s metod. Ardex duk är vad jag förstår samma (eller liknande) som deras kantband, men betydligt större. Antingen 1x1m eller 6x1m. Den är främst till för golv, och klinkers sätts på duken som vanligt med fix. Jag var intresserad av Ardex duk, men när jag såg priset så svalnade intresset. Har någon använt den så vore det ändå skoj att höra om erfarenheter.

Tompa

urbans skrev:
Ett av skälen till att jag valde systemet var att jag bl.a ville undvika ett rollat tätskikt. Läser på allt fler ställen att rollade tätskikt börjar kritiseras, i kölvattnet av badrumstrenden ser försäkringsbolagen en fördubbling av antalet vattenskador i hus de senaste tio åren. Statistiken visar att det inte beror på okunniga lekmän, statistisk sett är det inte så många hemmafixare som bygger badrum helt på egen hand. Det stora flertalet görs ändå av entreprenörer. Det man kan utläsa är vattenskadade badrum blir vanligare när plastmattorna byts mot kakel och rollade tätskikt.
jag har inte sett att det rollade tätskiktet tagits ur pers branschregler och blivit ersatta med illigos..låter mer som dom är duktiga på att hitta på ursäkter för att du skall välja deras produkt..
bara att påstå att det skall hålla i 50 år är ju en paradox i sig då det inte testats.

Jag tackar för infon, jag tror nog det blir att rolla tätskikt även om jag är för nya rön och metoder.

mvh
Henrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.