Snailman
Lite förmodanden:

Om fördragen slang används: så lär det sticka ut ett par dm tråd ur alla dosor, samt att alla trådar är kapade i alla dosor så man får använda typ wago i takdosor -alltså inga ledare passerar några dosor utan att vara kapade, sedan får man komplettera med att dra i tändtrådar och dra dän ej använda ledare

Ej fördragen slang: antar man undviker kapa ledarna i onödan, gör man nån slinga ett par varm i takdosorna så man kan kapa senare vid behov när uttagen monteras?

hur många trådar får man max ha i en 16mm slang?

Man brukar rekomendera max 5st 1,5 kvmm trådar i en 16mm slang. Det är inte av elektriska skäl, utan för att det skall gå att dra i och ur dem. På kortare sträckor med inga, eller någon enstaka "snäll" böj så kan man få i 6 st också. Har även sett ngt. inlägg här på forumet (från behörig) att det kan gå att få i 7st också i nödfall.

Snailman skrev:
hur många trådar får man max ha i en 16mm slang?
Det beror på om det är 1,5mm2 eller 2,5mm2 trådar. Vid 1,5mm2 så får det vara max fem trådar, kommer inte ihåg hur många 2,5mm2 det max får vara.

Om det är ett större projekt, dvs ett helt hus eller liknande så brukade jag bara använda mig av 3-ledad färdig slang (1,5mm2) och 5-ledad färdig slang (2,5mm) samt i övrigt tom. Dvs att man planerade så att man inte behövde tra tändtrådar via en massa uttag och liknande och använde den färdiga slangen mellan central och kopplingsdosor och kopplingsdosor till uttag, det är ju mest av dessa sträckor.

Ska också tillägga att vid projjning så handlar det bara om 20mm slang/rör också.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Det beror på om det är 1,5mm2 eller 2,5mm2 trådar. Vid 1,5mm2 så får det vara max fem trådar, kommer inte ihåg hur många 2,5mm2 det max får vara.
Enligt skrivna tabeller så är det som så att:
16 rör = 5 ledare 1,5mm2, 4 ledare 2,5mm2, 2 ledare 4mm2
20 rör = 7 ledare 1,5mm2, 6 ledare 2,5mm2, 4 ledare 4mm2

Snailman
Tackar, det verkar ju vettigt att blanda mellan färdig och tom slang, jag har bådadera men har inte använt den färdiga, men så har jag inte heller dragit någon slang till centralen ännu... får skaffa lite 20 slang oxå vid nästa beställning..

Vid nybygge har jag med alla "sorter" men får ibland komplettera med nån "udda" färg, då går det oftast fortast om man knyter i dragfjädern och drar ut allt, knyter på den udda färgen och drar in allt igen. Är det mycket korta sträckor kanske jag trycker igenom fjädern och drar in den udda färgen.
Man vet ju rätt väl vad man behöver innan man åker på jobb så det är inget problem att få med det man behöver, då även svagströms trådarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.