É
Jag håller på med en tillbyggnad och undrar lite över när man bygger innerväggarna? På de ritnignar jag sett på träguiden och andra ställen så verkar man bygga innerväggar direkt mot stommen. Det vill säga före undergolv, tak, samt före ytterväggars installationsskikt och ytskikt.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/

Men vid renoveringar så verkar man bara smälla upp en innervägg direkt på alla ytskit. Det är ju lite svårt göra annat vid renovering, men vad är nackdelen med detta? Varför kan jag inte bygga klart hela byggnadens spångolv, gipstak, ytterväggars ytskikt och sen börja med innerväggarna? Då slipper man ju en massa kapningar i alla hörn som uppstår. Sen lägger man endast parketten separat i varje rum (som behöver kunna röra lite på sig)

Håller på renovera ett hus där man byggt alla fyra ytterväggar, lagt golv och satt skivor på väggarna innan man smällt upp alla innerväggar. Svär över detta förfarande nu när man ska byta golv i några rum. Riva mer än vad som behövs eller köra multisåg i golvspån för att sedan vara tvungen att fälla in nya golvreglar för att lägga plankgolv. Usch! Enda bortförklaringen är att man har en husmodell som sedan kan planeras med olika rumsindelningar. Har byggt till själv och det skulle aldrig falla mig in att bygga på detta sätt. Försvårar även för eldragning mm.

É
Okej men med min metod så hade det väl inte varit nåt problem? Parketten lades ju separat i varje rum skrev jag. Du byter väl bara ytskiktet och inte spånskivan med?

Elinstallationen tänkte jag på med. Men om man endast lägger spångolv och tak före innerväggar då?

En nackdel är att jag ska ha spårade golvskivor för golvvärme kom jag på. Då vill man kanske lägga dessa per rum... Kvar är då bara taket att lägga först :)

Så jag bör alltså göra klart stomme för innerväggar innan jag börjar med några ytskikt alls? Och kapa som en galning i varje rum istället... Kapa massa golvskivor, kapa glespanel, kapa takskivor, kapa osb+gipsskivor.

Det här gäller en stuga från 80. Jag byter gammalt golvspån mot massivt golv. Så den som byggde behöver ju inte sitta där och svära över idiotin...:D

Om man sätter upp innerväggarna innan några skuvmaterial satts, har du några fördelar. Framförallt kan elektriker och rörmokare förbereda alla installationer. Rör, elkablar och dosor sitter ju inte bara i ytterväggarna. Utan även innerväggar, tak och golv. Effektivast blir det om elektriker och rörmokare kan göra så mycket som möjligt vid få tillfällen. Annars måste man hela tiden anpassa bygget för att andra hantverkare ska göra något litet då och då.

É
Ok i mitt fall spelar är fallet rörmokare/elektriker inget problem men förstår din tanke.

Men jag kan tycka att i normalfallet skulle man åtminstone kunna lägga golvspånet först? Men inte i mitt fall eftersom jag ska ha spårade för golvvärme.

Om man nu inte kan sätta takgips före är det ingen idé sätt glesen heller antar jag för då hamnar de väl fel.

Fulkemisten
Säg att du får en vattenläcka? Det börjar regna in under ett skyfall då du är på semester eller att du eller någon annan skaffar ett 1000-liters akvarium som självspricker då alla är på jobbet och i skolan? Vad som helst kan hända där man t ex vill kunna byta både takgips och golvspån, öppna upp och torka och få bort dyngsur isolering. Eller något annat man liksom inte tänker på.

Stomme är stomme. Även innerväggar om det går, lyx att slippa ställa dessa ovanpå något annat än reglar.

É
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Säg att du får en vattenläcka? Det börjar regna in under ett skyfall då du är på semester eller att du eller någon annan skaffar ett 1000-liters akvarium som självspricker då alla är på jobbet och i skolan? Vad som helst kan hända där man t ex vill kunna byta både takgips och golvspån, öppna upp och torka och få bort dyngsur isolering. Eller något annat man liksom inte tänker på.

Stomme är stomme. Även innerväggar om det går, lyx att slippa ställa dessa ovanpå något annat än reglar.
Ja det låter ju vettigt det du säger. Bättre dela upp ytskikt i varje rum ändå.

Men förstod inte din sista mening, du menar lyx =dåligt i detta fall?

Fulkemisten
Nä. Lyx att kunna slippa ställa innerväggar ovanpå t ex undergolv som man ibland måste vid renoveringar.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Kom på en fundering nu när jag planerar.

Kan/ska man åtminstone sätta upp ångspärr+gles i taket före ej bärande innerväggar? Så att jag direkt nu på vintern kan isolera taket och slå på lite grundvärme. Och så fungerar glesen som stöd upptill för innerväggarna, istället för att sätta 1,5m ”kortlingar” i taket.

É
É ÉlPon skrev:
Kom på en fundering nu när jag planerar.

Kan/ska man åtminstone sätta upp ångspärr+gles i taket före ej bärande innerväggar? Så att jag direkt nu på vintern kan isolera taket och slå på lite grundvärme. Och så fungerar glesen som stöd upptill för innerväggarna, istället för att sätta 1,5m ”kortlingar” i taket.
Jag lyckades söka mig fram till denna tråd som bekräftar hur jag tänkt göra. Gles först och sen vägg. Och 1-2 extra gles när väggen går andra hållet längs med glesen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.