1 770 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Arbetsmoment måla kortplank
Hej,
Såg att frågan har varit uppe tidigare men då inte fått något definitivt svar.
Är det vettigt att först gå en vända och måla alla skarvar med pensel? När detta har torkat rollar man som vanligt.
Alternativet är väl att måla skarvar och rolla samtidigt men detta känns lite bökigt, svårt att få upp tempo, för man vill ju isf måla vått-i-vått.
Såg att frågan har varit uppe tidigare men då inte fått något definitivt svar.
Är det vettigt att först gå en vända och måla alla skarvar med pensel? När detta har torkat rollar man som vanligt.
Alternativet är väl att måla skarvar och rolla samtidigt men detta känns lite bökigt, svårt att få upp tempo, för man vill ju isf måla vått-i-vått.
Tack för svaret. Tror inte vi pratar om samma sak, kortplank är en typ av takgips.
Men det stämmer ju skarvarna kommer suga mer färg.
Såg att många har läst för att se om jag försöker sätta ett slätt tak med kortplank
Ingen som vet hur proffsen gör? Ingen som har gjort detta målningsarbetet själv?
Men det stämmer ju skarvarna kommer suga mer färg.
Såg att många har läst för att se om jag försöker sätta ett slätt tak med kortplank
Ingen som vet hur proffsen gör? Ingen som har gjort detta målningsarbetet själv?
Lyfter denna gamla tråd istället för att skapa en ny då jag undrar samma sak och frågan aldrig blev besvarad.
Hur gör man egentligen med skarvarna när man målar nytt takgips?
1. Penslar alla skarvarna och låter torka innan man rollar resten?
2. Går före med pensel en bit i taget och rollar om vartannat?
3. Använder en så pass långhårig rulle att man får ner färg även i skarvarna i samma moment?
Hur gör man egentligen med skarvarna när man målar nytt takgips?
1. Penslar alla skarvarna och låter torka innan man rollar resten?
2. Går före med pensel en bit i taget och rollar om vartannat?
3. Använder en så pass långhårig rulle att man får ner färg även i skarvarna i samma moment?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag har kört Enl. 2. Om du låter det torka i skarvarna innan rollning riskerar du att det blir en synlig kant i färgen, så sparmåla inte längre än att du räknar med att rolla över det inom 5-10 minuter. Och detta gäller alla 3 strykningarna (grundfärg, 2 färdig strykningar).
Klicka här för att svara