1 364 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Arbetskraft i gemensamt boende med en ägare
Hej
Jag ämnar flytta till ett torp. Räknar med duktigt många timmars arbete genom livet framöver. Jag har en särbo som också kommer att hjälpa till ibland.
De olika scenariots jag tänker mig sedan är
Han flyttar in till mig om några år - Kan man då skriva in honom som ägare på huset och det blir vårt gemensamma. Det han faktiskt betalat i material blir hans ”handpenning” (han har inga pengar nu därför köper jag huset ”själv” rent juridiskt.) Men arbetskraften han lagt ner? Jag kommer ju dock ha lagt betydligt mer.
Vi separerar - Det han faktiskt har lagt ut i materialkostnader betalar jag ju honom. Men arbetskraften?
Jag ämnar flytta till ett torp. Räknar med duktigt många timmars arbete genom livet framöver. Jag har en särbo som också kommer att hjälpa till ibland.
De olika scenariots jag tänker mig sedan är
Han flyttar in till mig om några år - Kan man då skriva in honom som ägare på huset och det blir vårt gemensamma. Det han faktiskt betalat i material blir hans ”handpenning” (han har inga pengar nu därför köper jag huset ”själv” rent juridiskt.) Men arbetskraften han lagt ner? Jag kommer ju dock ha lagt betydligt mer.
Vi separerar - Det han faktiskt har lagt ut i materialkostnader betalar jag ju honom. Men arbetskraften?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Om särbon/sambon pitchar in med pengar i form av material i ett hus som TS äger tycker jag att det är rimligt att se över ägandet. Hur mycket av kapitalet har han till slut bidragit med? Samma sak med tid. Att jobba för sig själv är en sak, men att jobba oavlönat med ett hus som man inte har en andel i är något annat.
Är de ekonomiska förutsättningarna väldigt olika kan man skriva en revers så att partnern blir skyldig TS pengar för sin andel i bostaden.
Man ska oavsett vilket vara försiktig med hur man köper bostad som sambo eller inför ett planerat samboskap. Gör man fel kan bostaden bli samboegendom (gemensam alltså) trots att den ena stått för alla kostnader.
Är de ekonomiska förutsättningarna väldigt olika kan man skriva en revers så att partnern blir skyldig TS pengar för sin andel i bostaden.
Man ska oavsett vilket vara försiktig med hur man köper bostad som sambo eller inför ett planerat samboskap. Gör man fel kan bostaden bli samboegendom (gemensam alltså) trots att den ena stått för alla kostnader.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa boende i Spanien?
Bostadsrätt -
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad göra med boende i BRF som inte betalar avgiften?
Bostadsrätt -
Generationsboende - stall till bostad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Min man har köpt tomt för arvspengar och vi planerar att bygga gemensamt boende
Juridik