Hej! Tänkte bygga ihop en hyvelbänk med solid topp, och har fått tag på en bit limträbalk billigt. Den är ganska maffig, mäter 115x405 mm. Har pallat upp skivan och testat jobba med stämjärn, mycket bra känsla redan där! Det syns ett par kvistar i ytan men inte alls mycket.
Nu undrar jag:
1. Har någon använt färdig limträbalk att bygga en enkel snickarbänk, har ni bilder eller erfarenheter att berätta?
2. Ofta säljs så grova limträbalkar bara i långa längder men jag har haft tur och fått tag en billig "stump" på 4 m. 4 meter borde bli två bänkskivor. Någon som vill dela med mig och bygga egen bänk? Kul att vara två.
(Finns i Stockholm norrort). Hör av er i så fall! /fox
Nu undrar jag:
1. Har någon använt färdig limträbalk att bygga en enkel snickarbänk, har ni bilder eller erfarenheter att berätta?
2. Ofta säljs så grova limträbalkar bara i långa längder men jag har haft tur och fått tag en billig "stump" på 4 m. 4 meter borde bli två bänkskivor. Någon som vill dela med mig och bygga egen bänk? Kul att vara två.
(Finns i Stockholm norrort). Hör av er i så fall! /fox
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Hej igen, ett par bilder... Skivan är 11.5 cm tjock och blir 53 cm djup. Bilden med tvingarna är från idag när jag limmade ihop benen. /fox
Kul projekt, som jag gärna vill se fortsättning på. I en annan tråd fanns det oro för att min bänk skulle flytta på sig, men det lär inte du behöva tänka på.
Fyra meter till två bänkar? Jag som använder mina arbetsbänkar till allt möjligt skulle gärna ha en 80 cm djup bänk, fast det är kanske inte så en riktig hyvelbänk funkar.
Fyra meter till två bänkar? Jag som använder mina arbetsbänkar till allt möjligt skulle gärna ha en 80 cm djup bänk, fast det är kanske inte så en riktig hyvelbänk funkar.
Hehe, 80 cm är kanske inte så dumt... Jag laminerar några tvåtumsbrädor på var sida, med färdiga urtag för benens montage. Så bredden blir totalt ca 53 cm, jag tror det är lagom som hyvelbänk, då jag redan har en lite större "vanlig" arbetsbänk med 4 cm skiva.
Benen är ju inte monterade än, men jag har testat att jobba med stämjärn med skivan upp-pallad - vilken skillnad mot min vanliga bänk! Mycket tystare, mycket stadigare och mycket mer energi direkt ned i arbetsstycket.
Benen är ju inte monterade än, men jag har testat att jobba med stämjärn med skivan upp-pallad - vilken skillnad mot min vanliga bänk! Mycket tystare, mycket stadigare och mycket mer energi direkt ned i arbetsstycket.
Nu är alla delar klara att klubbas ihop, men jag väntar med limning tills jag lyckats låna ett gäng tvingar som klarar bredden. Det blir en rätt tung pjäs, förhoppningsvis stadig men ändå hanterbar. Jag tippar på 90-100 kg...
...och här är tre bilder som avslutning. Bänken blev 90 kg tillslut. Slät skiva med en tång. Hål för div handverktyg i bakkant på skivan. Och underskivan har plats för elverktygen.
Hojta till om du vill köpa resten av balken, den blev över och är billig! Trevlig kväll! /fox
Hojta till om du vill köpa resten av balken, den blev över och är billig! Trevlig kväll! /fox
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Rak trappa i limträ
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur mycket sprickor i impregnerad limträpelare blir det med tiden?
Altan & Uteplats -
122x125x4 cm massiv limträ i bok som arbetsbänk
Verktyg & Maskiner