16 107 läst ·
77 svar
16k läst
77 svar
Är veden för torr
Strypningen av primär jag testade med gjorde jag med små plåtbitar i springorna som är under vedluckan.
Anledningen att jag testade lite med det var att veden brann så ojämt i vedmagasinet. Brann fortare under vedluckan som i slutet av brasan märktes att det var en rejäl "uppförsbacke" av veden mot bakkanten av vedmagasinet. Nu vet jag att det förmodligen orsakades av övertändning. Kör nu utan strypningar och när den inte övertänder får jag inte det fenomenet i vedmagasinet.
Problemet nu är regleringen, har blivit bättre men det är inte borta.
Har testat en brasa nu igen. Efter ca 20 min brinner pannan stadigt och fint på inställt värde, 210 rgt och fläkten går stadigt på 31-32%. När vattentempen når ca 70 gr efter ca 25 min. börjar fläkten sakta ner. Inget dramatiskt utan den går sakta ner, som lägst var den nere på 21% och då var rgt 188. Då börjar den sakta reglera upp igen mot inställt värde, fladdrar lite upp och ner ett tag innan det blir stabilt igen. Brinner nu efter 1 tim lugnt och fint på 210 rgt och 30 % fläkt.
Undrar vad tanken med det här är ?
Anledningen att jag testade lite med det var att veden brann så ojämt i vedmagasinet. Brann fortare under vedluckan som i slutet av brasan märktes att det var en rejäl "uppförsbacke" av veden mot bakkanten av vedmagasinet. Nu vet jag att det förmodligen orsakades av övertändning. Kör nu utan strypningar och när den inte övertänder får jag inte det fenomenet i vedmagasinet.
Problemet nu är regleringen, har blivit bättre men det är inte borta.
Har testat en brasa nu igen. Efter ca 20 min brinner pannan stadigt och fint på inställt värde, 210 rgt och fläkten går stadigt på 31-32%. När vattentempen når ca 70 gr efter ca 25 min. börjar fläkten sakta ner. Inget dramatiskt utan den går sakta ner, som lägst var den nere på 21% och då var rgt 188. Då börjar den sakta reglera upp igen mot inställt värde, fladdrar lite upp och ner ett tag innan det blir stabilt igen. Brinner nu efter 1 tim lugnt och fint på 210 rgt och 30 % fläkt.
Undrar vad tanken med det här är ?
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Min uppför sig nästan likadant förutom att den går ner på ca1% en bra stund. Då hinner det nog ta sig rätt så bra i vedmagasinet är jag rädd för...
En bidragande orsak till att vedmagasinet övertänder är att primärluften i Maga tillsätts genom hål under vedluckan. Sedan att man inte heller kan justera luftmängden via tex spjäll gör ju bara saken ännu svårare att styra. Finns ju ingen fläktstyrning i hela världen som klarar av att styra ett fullt övertänt vedmagsin.micke_t skrev:
Som Gordon skriver så måste ni försöka strypa in arean på luften in till pannan.
Tittade till pannan nyss och läste av lite värden under drift: 82gr panntemp, 231gr rt, fläkt14%
Då mina inst är rökgas230gr, minfl24%, maxfl140, underhållsfl6sec, underhållspausfl1min, underhållsfl 20%
Eldar just nu med björk, sälg på runt 20-25% fukt väl packad ingen övertändning!
Då mina inst är rökgas230gr, minfl24%, maxfl140, underhållsfl6sec, underhållspausfl1min, underhållsfl 20%
Eldar just nu med björk, sälg på runt 20-25% fukt väl packad ingen övertändning!
Det som är avgörande är ju rökgastempen. Ligger den över bör värdet ska den ju strypa och att fläkten då ligger lågt är ju som det ska. Att det skulle orsaka övertändning tror jag inte. Har varit med om att strömmen gått några gånger och då har pannan slocknat. Så låg fart på fläkten borde ju rimligtvis bara dämpa farten i pannan
Redigerat:
att du får uppförsbacke från luckan och bakåt beror som någon skrev att primärluften kommer in precis där och det gör att veden förbrukas snabbare nära luftintaget, det jag brukar göra för att få det att brinna någorlunda jämt är att vända vedträna som jag lägger innanför luckan med den tjocka änden mot mig, inte så att jag bygger en backe åt andra hållet utan att veden är lite grövre närmast luckan. att du får en liten pendling över och under börvädert på rökgastempen vid start eller då du lägger in ved är precis så som en regulator jobbar. den har ett insvängningsförlopp där den kommer att göra några turer både över och under börvädert innan den landar precis på det önskade värdet. sedan när pannan börjar komma upp i temp tar den ju även hänsyn till panntempen, börjar den stiga snabbt tror regleringen att pannan är på väg mot kok och bromsar fläkten tills tempökningen saktar ner. så inbromsningen du får vid 70 grader skulle jag tro beror på att pannan även styr mot panntemp och att du börjar närma dig börvärdet för panntempen.micke_t skrev:Strypningen av primär jag testade med gjorde jag med små plåtbitar i springorna som är under vedluckan.
Anledningen att jag testade lite med det var att veden brann så ojämt i vedmagasinet. Brann fortare under vedluckan som i slutet av brasan märktes att det var en rejäl "uppförsbacke" av veden mot bakkanten av vedmagasinet. Nu vet jag att det förmodligen orsakades av övertändning. Kör nu utan strypningar och när den inte övertänder får jag inte det fenomenet i vedmagasinet.
Problemet nu är regleringen, har blivit bättre men det är inte borta.
Har testat en brasa nu igen. Efter ca 20 min brinner pannan stadigt och fint på inställt värde, 210 rgt och fläkten går stadigt på 31-32%. När vattentempen når ca 70 gr efter ca 25 min. börjar fläkten sakta ner. Inget dramatiskt utan den går sakta ner, som lägst var den nere på 21% och då var rgt 188. Då börjar den sakta reglera upp igen mot inställt värde, fladdrar lite upp och ner ett tag innan det blir stabilt igen. Brinner nu efter 1 tim lugnt och fint på 210 rgt och 30 % fläkt.
Undrar vad tanken med det här är ?
Hejsan,jag har ju haft problem med fläktstyrningen hela tiden och när jag talat med åf så har jag bara fått rådet att höja rgt .Monterade dragbegränsare då jag misstänkte för mycket drag men det gjorde ingen större skillnad.Har provat och justerat om allt möjligt men inte fått någon ordning på pannan.Igår när jag eldade och fläkten stod på 1% så fick jag för mig att minska draget genom att justera ner dragbegränsaren och då började fläkten att öka.Idag provade jag att ha begränsaren på ca 15Pa istället för 25 som det står i boken och då gick pannan bra.Jag ska prova några dagar till för att se om det var en tillfällighet men jag tror nästan att jag kommit på något.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jag upplever att min panna "pausar" just precis innan termostaten öppnar.... Har en 72 graders nu men kanske det är dax att prova en kallare modell...
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Är det nån som inte har trubbel med pausningen?
Ja, jag har inga sådana problem. visst jag kan få fläkten att gå på min. en period t.ex. om pannan nästan brunnit ut så fläkten går 100% lägger jag in mer ved då kommer rökgastempen som en raket och passerar det inställda värdet med kanske 60 grader, då går fläkten ner på min. fart tills rökgastempen vänder, men det är ju inget som är konstigt.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Ok, vad kör du med för termostat i ladden?
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jag ska peta in 63g och se vad som händer..återkommer med resultat