1 355 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Är världens energiproblem ett minne blott?
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3080567.ece
Ni har säkert läst om dessa herrar i media den senaste tiden. Vad säger ni, är det ett par vetenskapens Berlusconi vi ser eller har dom faktiskt kommit på något...?
Svårt att avgöra givet informationen som finns, men spännande är det.
Ni har säkert läst om dessa herrar i media den senaste tiden. Vad säger ni, är det ett par vetenskapens Berlusconi vi ser eller har dom faktiskt kommit på något...?
Svårt att avgöra givet informationen som finns, men spännande är det.
Klart spännande, men man skulle ju gärna vilja veta mer fakta, se mer siffror osv..
Men funkar det är de bara lyfta på hatten...
Men funkar det är de bara lyfta på hatten...
Omöjligt att säga säkert. Å ena sedan skulle det ju vara väldigt bra om det stämmer. Å andra sidan är det nog ingen som har förväntat sig en så smidig lösning. Fusionskraftverk i samma skala som existerande kärnkraftverk är nog snarare vad folk har förväntat sig. Jag skulle nog inte hoppas för mycket, det har funnits liknande påstådda resultat tidigare som visat sig felaktiga.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Låter om en bluff.
Om du är risk kapitalist: Antag att du bedömmer att chansen för bedrägeri är 1 miljon mot 1. Och du får ett erbjudande att köpa patentet osett för 100 milj. Är det sant så är det kanske värt 1000 miljarder och mer.
Om du är risk kapitalist: Antag att du bedömmer att chansen för bedrägeri är 1 miljon mot 1. Och du får ett erbjudande att köpa patentet osett för 100 milj. Är det sant så är det kanske värt 1000 miljarder och mer.
Läste också artikeln - jag som håller på att sätta in vattenburen värme och allt, kanske blir en dålig investering
. Men kall fusion i drift till hösten känns väl optimistikt? Dessutom verkar det ju inte bli sååå billigt från början.
Om man tänker effekt motsvarande en villa: 300k kr för 15 kW installerad effekt och sen 10 öre kWh + nät + skatt (kommer den sänkas med ett så här bra alternativ?) + moms... det blir ju i alla fall inte under 40 öre kWh. Men det är klart, tillsammans med VP blir det ju inte dåligt direkt. Hur länge håller en sån där manick?
Om man tänker effekt motsvarande en villa: 300k kr för 15 kW installerad effekt och sen 10 öre kWh + nät + skatt (kommer den sänkas med ett så här bra alternativ?) + moms... det blir ju i alla fall inte under 40 öre kWh. Men det är klart, tillsammans med VP blir det ju inte dåligt direkt. Hur länge håller en sån där manick?
Man diskuterar ju om detta är resultatet av en kemisk process (tänk ett kortslutet bilbatteri) snarare än en kärnprocess, men om jag minns rätt hade man ju faktiskt hittat spår av sönderfall i maskinen (dvs strålning) som ju då är bevis för att man inte bara fuskat med kemilådan.....tallmilan skrev:
Svaret är ju egentligen att man inte givet faktan som finns kan säga om det är bluff eller inte, men det vore ju kul om dom faktiskt fått en bra ide.
Här kan man läsa lite fler teorier kring varför detta funkar eller inte funkar:
http://forums.randi.org/showthread.php?t=198040&page=3
För egen del har jag nog glömt för mycket av högskolefysiken för att ha en uppfattning.
http://forums.randi.org/showthread.php?t=198040&page=3
För egen del har jag nog glömt för mycket av högskolefysiken för att ha en uppfattning.
Klicka här för att svara