Klart spännande, men man skulle ju gärna vilja veta mer fakta, se mer siffror osv..
Men funkar det är de bara lyfta på hatten...

Omöjligt att säga säkert. Å ena sedan skulle det ju vara väldigt bra om det stämmer. Å andra sidan är det nog ingen som har förväntat sig en så smidig lösning. Fusionskraftverk i samma skala som existerande kärnkraftverk är nog snarare vad folk har förväntat sig. Jag skulle nog inte hoppas för mycket, det har funnits liknande påstådda resultat tidigare som visat sig felaktiga.

Låter om en bluff.

Om du är risk kapitalist: Antag att du bedömmer att chansen för bedrägeri är 1 miljon mot 1. Och du får ett erbjudande att köpa patentet osett för 100 milj. Är det sant så är det kanske värt 1000 miljarder och mer.

Läste också artikeln - jag som håller på att sätta in vattenburen värme och allt, kanske blir en dålig investering :). Men kall fusion i drift till hösten känns väl optimistikt? Dessutom verkar det ju inte bli sååå billigt från början.

Om man tänker effekt motsvarande en villa: 300k kr för 15 kW installerad effekt och sen 10 öre kWh + nät + skatt (kommer den sänkas med ett så här bra alternativ?) + moms... det blir ju i alla fall inte under 40 öre kWh. Men det är klart, tillsammans med VP blir det ju inte dåligt direkt. Hur länge håller en sån där manick?

Jag skulle verkligen vilja kunna avfärda det hela, eftersom det verkar för bra för att vara sant, men vart i hunnan kommer 10Kw ifrån ? i en hel timme ?
Även om det inte är fusion så vill jag ha en sån i min elbil ...

tallmilan skrev:
Jag skulle verkligen vilja kunna avfärda det hela, eftersom det verkar för bra för att vara sant, men vart i hunnan kommer 10Kw ifrån ? i en hel timme ?
Även om det inte är fusion så vill jag ha en sån i min elbil ...
Man diskuterar ju om detta är resultatet av en kemisk process (tänk ett kortslutet bilbatteri) snarare än en kärnprocess, men om jag minns rätt hade man ju faktiskt hittat spår av sönderfall i maskinen (dvs strålning) som ju då är bevis för att man inte bara fuskat med kemilådan.....

Svaret är ju egentligen att man inte givet faktan som finns kan säga om det är bluff eller inte, men det vore ju kul om dom faktiskt fått en bra ide.

Kall fusion var på tapeten för ett antal år sen men sen blev det tyst.....artikeln är för ytlig för att kunna göra nån seriös bedömning.....stön..har varit på ett antal seminarier där man sagt att man hittat den eviga energikällan

Jag tror mest på kommentaren som någon skrev i NYT:

Innanför folien finns behållare med högt komprimerad vät- och syrgas vilken förbränns och kokar vatten under en timme.

Bluff mao.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.