Hej! Har en fråga gällande en innervägg som vi planerat riva, huset är från -76 är en enplans villa och har fackverks takstolar. Dock när man kollar på vinden så vilar en takstol på väggen vi tänkt riva. Antar att innerväggen bär upp denna takstol men vill kolla och få det bekräftat av någon som förstår sig bättre på det än jag. Har jag rätt eller fel?

(Den röda inringade är väggen vi vill riva och den gröna strecken är i riktning där takstolen går)

• Byggnadsritning med en innervägg markerad i rött för eventuell rivning; grön linje visar takstolens riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsutrymme med träbjälkar och takstolar. En röd pil markerar väggen som planeras rivas, med takkonstruktion ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är troligt att din misstanke om att den är bärande är korrekt. Det blir ju lite special så där när olika huskroppar möts. Kanske att det fanns en liknande husmodell utan det där vardagsrummet så att huset även är konstruerat för att den väggen är en yttervägg (och därför bärande).

• Gilla
Sydeken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är troligt att din misstanke om att den är bärande är korrekt. Det blir ju lite special så där när olika huskroppar möts. Kanske att det fanns en liknande husmodell utan det där vardagsrummet så att huset även är konstruerat för att den väggen är en yttervägg (och därför bärande).
Den rödmarkerade väggen på planritningen ligger, om jag förstått det rätt, under fackverksbalken som den röda pilen pekar på? I så fall är väggen knappast bärande. Det är balken som bär upp takstolarna …

• Gilla
Sydeken
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Den rödmarkerade väggen på planritningen ligger, om jag förstått det rätt, under fackverksbalken som den röda pilen pekar på? I så fall är väggen knappast bärande. Det är balken som bär upp takstolarna …
Precis den är den rödmarkerade väggen är den vi vill riva och på bilden där jag markerat med den röda pilen är fackverksbalken som ligger över den väggen. Okej men bör inte väggen då bära upp balken? Eller vad bär upp den? 😅

BirgitS
fahlis fahlis skrev:
Just till vänster om pilens spets finns något som går rakt ner. Det ser inte ut som den sorts W-form som självbärande takstolar brukar ha.

S Sydeken skrev:
… Okej men bör inte väggen då bära upp balken? Eller vad bär upp den? 😅
Balken ligger (eller bör ligga) upplagd med ändarna på väggarna vinkelrätt mot den rödmarkerade. Om den röda väggen är bärande så finns det ingen anledning att lägga en fackverksbalk ovanför på detta sättet.

BirgitS BirgitS skrev:
Just till vänster om pilens spets finns något som går rakt ner. Det ser inte ut som den sorts W-form som självbärande takstolar brukar ha.
Kan ju vara som @fahlis säger att dens syfte är att stötta upp takstolarna extra i vinkeln men rent logiskt bör väll väggen isåfall bära upp balken? Om nu den ska hålla trycket från takstolarna tänker jag. Eller är jag fel på det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle ju absolut ta in en byggkonstruktör för utredning på plats om det gällde mitt hus. Jag tror att det är svårt att bli säker på någonting bara utifrån bilder.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.