G Grävkalle skrev:
I min värld måste ni ha väldigt känsliga ögon. Jag tror inte att jag har ändrat några inställningar mer än volymen på varken någon tv eller dator jag köpt dom senaste 20 åren...
Snarare du som har låga krav.
Vilket är ok.
Jag har höga krav. Därför köper jag high end TV och justerar in den.
Och jag kan lova att du skulle häpna över bilden om jag visa t.ex F1 i 4K för dig :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför kommer man, förr eller senare, att vilja ändra en korrekt inställd bild?
Därför att det inte är någon 100-procentig garanti att Elgigantens 750-kronors kalibrering är någon "korrekt inställd bild".

Keiller Keiller skrev:
Därför att det inte är någon 100-procentig garanti att Elgigantens 750-kronors kalibrering är någon "korrekt inställd bild".
Vi är väl alla överens om att elgiganten inte gör något av värde? Nu är diskussionen om riktig kalibrering.

Vilken nivå på TV pris måste man upp i innan alla dessa specialinställningar går att ställa in? Och håller sig dessa över tid då det tydligen inte går att ställa in detta på fabrik.
Förstår inte riktigt hur en TVs färgåtergivning och svärta kan ändras av rummet den står i. Att en proj beter sig olika mot olika dukar är ju självklart.

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Självklart är det upp till ägaren att bestämma hur TVn är inställd. Vill du köra på butiksläget så gör det.

Men det är, hur du än vrider och vänder på det, OBJEKTIVT fel bild eftersom det finns en referens som skiljer sig. Det är liksom inte öppet för diskussion.
Har aldrig diskuterat/sagt något om det heller. Jag har sagt att det är upp till ägaren att helt på egen hand avgöra om det behövs en kalibrering/justering för uppfyllelse av hens syften. Om jag tycker att inställningarna från butik är tillräckligt bra för min halvblinda mormor att kunna lyssna på nyheterna med så behövs det varken kalibrering eller justering för just den TVns syfte.

• Gilla
john68
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vi är väl alla överens om att elgiganten inte gör något av värde? Nu är diskussionen om riktig kalibrering.
De vill väl ha betalt för åtgärden som någon gör i alla fall.

"El-Giganten kallar ofta sin tjänst för "kalibrering" till kunder i butik. Men vad de gör är att de kör ett enda exemplar ihop med en simpel Spyder-mätare och en Wizard-programvara som ofta ger fel resultat. Det vill säga gör bilden sämre. Ofta mycket sämre och helt fel i förhållande till rådande standard. El-giganten tar alltså betalt för ett stencilerat papper med felaktiga inställningar från ett helt annat exemplar. Det är som att du skulle betala 1000 kronor extra för att få en kostym sydd efter en gorilla."

https://www.sweclock...ed-lurendrejeri
Från en som köpte deras tjänst till rabatterat pris. Jag skulle nog ha kollat upp detta innan. Men vi skulle bara köpa ett presentkort på El giganten och kom ut med andra saker inklusive en tv. Så nu kan man bara :D åt saken.

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R
Keiller Keiller skrev:
Ja vi är överens om att EL-gigantens erbjudande är dåligt men du skrev dock att all kalibrering var onödig för att man ändå skulle ändra den.

tveksamt tveksamt skrev:
Har aldrig diskuterat/sagt något om det heller. Jag har sagt att det är upp till ägaren att helt på egen hand avgöra om det behövs en kalibrering/justering för uppfyllelse av hens syften. Om jag tycker att inställningarna från butik är tillräckligt bra för min halvblinda mormor att kunna lyssna på nyheterna med så behövs det varken kalibrering eller justering för just den TVns syfte.
Ok. Det lät som om du inte höll med om att en felinställd bild rent objektivt är ... fel. Då är vi väl egentligen överens.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Beklagar det missförståndet i så fall. Självklart finns det ett rätt, just det objektiva rätta behöver dock inte sammanfalla med vad som är önskvärt eller som ovan nämnts, tillräckligt rätt. :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja vi är överens om att EL-gigantens erbjudande är dåligt men du skrev dock att all kalibrering var onödig för att man ändå skulle ändra den.

Ok. Det lät som om du inte höll med om att en felinställd bild rent objektivt är ... fel. Då är vi väl egentligen överens.
R RoAd skrev:

R RoAd skrev:
/QUOTE]
Jag skrev inte att en kalibrering var onödig. Däremot skrev jag att det var en onödig utgift att någon (från Elgiganten) gjorde inställningarna på TV:n. Med det menade jag att man kan göra de inställningarna, som Elgiganten gör, alldeles själv.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Boilerplate4U
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vilken nivå på TV pris måste man upp i innan alla dessa specialinställningar går att ställa in? Och håller sig dessa över tid då det tydligen inte går att ställa in detta på fabrik.
Förstår inte riktigt hur en TVs färgåtergivning och svärta kan ändras av rummet den står i. Att en proj beter sig olika mot olika dukar är ju självklart.
Det går att ställa in på nästan alla prisnivåer och olika modeller nu för tiden. Förmågan till att återge färger skiljer sig rätt mycket mellan olika skärmtekniker och behöver justeras med inställningar för ljusstyrka, kontrast, rgb, vitbalans, gråskala, mm.

Boilerplate4U
S slurppe99 skrev:
Det är som att du skulle betala 1000 kronor extra för att få en kostym sydd efter en gorilla
:rofl::rofl::rofl:

R
Keiller Keiller skrev:
Jag skrev inte att en kalibrering var onödig. Däremot skrev jag att det var en onödig utgift att någon (från Elgiganten) gjorde inställningarna på TV:n. Med det menade jag att man kan göra de inställningarna, som Elgiganten gör, alldeles själv.
Så här skrev du, exakt:

Keiller Keiller skrev:
Du gjorde helt rätt som tackade nej. Att betala 750 kronor för att någon gör justeringar (kalibrering, optimering - you name it) av tv:ns inställningar är en onödig utgift, anser jag. Särskilt som du, förr eller senare, ändå kommer att vilja ändra inställningarna.
Jag kan inte läsa ut det som om du pratar om något annat än att "någon" gör "justeringar (kalibrering, optimering - you name it)". Menade du enbart EL-gigantens tjänst så hade det ju varit lämpligt att skriva det.

R RoAd skrev:
Så här skrev du, exakt:

Jag kan inte läsa ut det som om du pratar om något annat än att "någon" gör "justeringar (kalibrering, optimering - you name it)". Menade du enbart EL-gigantens tjänst så hade det ju varit lämpligt att skriva det.
Jag kan ha slarvat i formuleringen och ber så hemskt mycket om ursäkt för att det kunde missförstås.

Att jag nämnde "justering, kalibrering, optimering - you name it" i mitt svårtydda inlägg var mer en gliring till de som bråkade om exakt vad en "kalibrering" är.

Då var det utrett, hoppas jag.

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det går att ställa in på nästan alla prisnivåer och olika modeller nu för tiden. Förmågan till att återge färger skiljer sig rätt mycket mellan olika skärmtekniker och behöver justeras med inställningar för ljusstyrka, kontrast, rgb, vitbalans, gråskala, mm.
OK så inställningar går att göra ner till en 29 tum för 1000:- bra där.
Då saknar jag svar på frågan hur det kommer sig att denna inställning behöver ändras beroende på vilket rum TV ska användas i.
Jag är nyfiken och försöker inte på något sett säga att detta är fel men har svårt att förstå tekniken bakom.

Ljusbilden I rummet påverkar bilden

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.