94 490 läst ·
247 svar
94k läst
247 svar
Är TV kalibrering nödvändig?
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Jag jobbar som systemarkitekt, jag har märkt ett mönster, de som har minst kunskap inom systemutveckling är de som ordbajsar mest, gärna med akronym. 
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Dessutom är det kalibreringen som är viktigast utan den vet du inte om justering behövs eller om du faller inom normen. Kalla det kalibrering är ett bra namn. Du måste alltid kalibrera panelen men inte säker en justering är nödvändig om du faller inom normen.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du kan tycka att det är ett bra namn, det är fortfarande fel om man med det avser att även justera inställningar för att få en bättre/mer korrekt/mer optimerad bild. Som jag sa ovan, det är inte ovanligt att det korrekta inte är det mest lättförstådda för gemene man.AndersMalmgren skrev:
Och man måste varken kalibrera eller justera en nyinköpt TV, det kommer gå utmärkt att bara kånka hem den, stoppa i sladdarna och sedan titta på den. Om det duger för ägarens syfte är upp till ägaren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Om du vill kalla för "kalibrering med möjlig efterföljande justering och sedan slutgiltig kalibrering" så får du det
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Och nej Det är inte upp till ägaren, rent objektivt är det fel bildåtergivning om man inte kalibrerar den.
Edit:man kan för övrig aldrig nå 100 procent så alla paneler är i någon mån fel
Edit:man kan för övrig aldrig nå 100 procent så alla paneler är i någon mån fel
Jo, om en kalibrering och justering behövs är helt upp till ägaren.
Vad jag har för behov och önskemål för min skärm hemma har ingen annan med att göra. Att den avviker från det optimala är helt ovidkommande om jag inte vill ha det optimala för skärmen/filmskapare/allmänheten/etc. Jag vill ha det som är optimalt för mitt syfte och behov och det kan vara något helt annat än för dig.
Vad jag har för behov och önskemål för min skärm hemma har ingen annan med att göra. Att den avviker från det optimala är helt ovidkommande om jag inte vill ha det optimala för skärmen/filmskapare/allmänheten/etc. Jag vill ha det som är optimalt för mitt syfte och behov och det kan vara något helt annat än för dig.
Självklart är det upp till ägaren att bestämma hur TVn är inställd. Vill du köra på butiksläget så gör det.
Men det är, hur du än vrider och vänder på det, OBJEKTIVT fel bild eftersom det finns en referens som skiljer sig. Det är liksom inte öppet för diskussion.
Men det är, hur du än vrider och vänder på det, OBJEKTIVT fel bild eftersom det finns en referens som skiljer sig. Det är liksom inte öppet för diskussion.
Du gjorde helt rätt som tackade nej. Att betala 750 kronor för att någon gör justeringar (kalibrering, optimering - you name it) av tv:ns inställningar är en onödig utgift, anser jag. Särskilt som du, förr eller senare, ändå kommer att vilja ändra inställningarna.L lostinsweden skrev:Köpte en ny TV från El-giganten och frågades av försäljaren om jag vill betala 750kr extra för att ha den kalibrerad. Han blev nästan lite tjurig
när jag tackade nej och var lite kaxig när han påstår att jag kommer inte få samma upplevelse från tv:n utan deras speciella kalibrerings teknik.
Vad handlar det om? Tycker det är
löjligt att de håller på med sådana sälj taktikar.
Sen är det ju så har jag märkt, trots optimalt inställd tv och tillgång till trettio tv-kanaler, att det ändå inte är några bra program att titta på
Tjänsten är uppenbarligen inte för dig, med tanke på att de flesta aktörer (utom MM) tar lika mycket betalt för det som en standard tv i mataffären kostar så är det inget för den stora majoriteten . Men om man lagt motsvarande en månadslön på en toppmodell kanske man är intresserad av att bilden ska vara så lik regissörens avsikter som möjligt.G Grävkalle skrev:
Har själv inte kalibrerat varken någon tv eller projektor, dock justerat in med testskivor och färgfilter. När bion i källaren är redo lär jag dock betala för en seriös kalibrering.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Det första man gör är att iallafall sänka kontrasten, som ofta står på max.