24 762 läst ·
107 svar
25k läst
107 svar
Är Tibber ett dåligt val
Jag har själv timpris och inga smarta grejer men har sparat ca 25% i november jämfört med månadssnitt bla genom en timer på varmvattenberedaren. Det jag lite ifrågasätter är väl nyttan av att allt ska styras "smart". Elen är billigare på natten det vet man ändå. Men visst , har man ett bättre isolerat hus än jag kan man säkert jobba lite mer med att "ladda" huset med värme under billiagre timmar och även värma acktankar om man har större sådana. Sen känner jag att ja matlagning är väl det som iaf jag upplever drar mest av hushållsel, jag vet att det är dyrare att laga mat kl18 än 23 men jag väljer ändå att göra det kl 18. Men visst tvättmaskiner osv kan ju säkert styras till att starta när elen är som billigast,den möjligheten har inte jag.
Vilka påslag har Tibber? Trodde endast de körde med 39kr per månad för "appen". Eller är det den du menar med påslag? Försöker läsa in mig lite på deras tjänst men hittar inget i det finstilta.D Daniel 109 skrev:
Men det vore väl i så fall avtalsbrott då de skriver detta i avtalet eller hur går de runt det menar du?PaulWisen skrev:
Tibber lägger på 8.75 öre ex moms per kWh el man köper via dem (just nu). Alla elbolag gör det, normalt är dock mer run t 2-4 öre. Jag gjorde själv en beräkning på min förbrukning i november 2022 och detta påslag kostade mig totalt ca 200kr. Jämfört med andra elbolag då ca 100kr mer. Så, man får göra sin beräkning om den ökade insikten om sin förbrukning samt möjligheten till att styra sin förbrukning innebär en större besparing än 100kr. Om det gör det så är Tibber en bra idé, annars inte. I mitt fall bedömer jag att det är värt det. Idag hade jag kanske tittat på Greenly istället som är något billigare med nästan samma funktioner men jag orkar inte krångla för stunden.
Tibbers aktuella påslag kan du läsa under "Producent" och längst ner "priser". Det varierar över året. Jag har sett 1.5 öre också.
"Tibber ska leverera förnybar el till den leveransadress som avtalet omfattar. Priset per kWh är densamma som Tibbers faktiska inköpspris utan marginalpåslag. (“Elpriset”)"
H Henke1299 skrev:
Ah fasen, de påstår att 8,75% är för att täcka elcertifikat men jag antar att elcertifikaten inte kostar så mkt...fult är det.
De döljer det bra. Om man letar runt ett tag hittar man:H Henke1299 skrev:
”
- Elpriset baseras på Tibbers faktiska inköpspris som inkluderar kostnader för el, elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad. ”
Vad det innebär konkret framgår inte. Men de lägger på diverse interna kostnader i det de kallar inköpspris. Kollar man jämförelsetjänster så ligger de inte lägst på sitt påslag. Trotts att de påstår att det inte finns.
Om man då jämför med Vattenfall står det spotpåslag 6 öre och elcertifikat 1,4 öre, exklusive moms (på min räkning) Vilket i så fall skulle vara bättre. För det kan väl inte finnas andra påslag som inte redovisas på fakturan. Hur ser Tibbers faktura ut?
Jag har också räknat lite här och gissningen är att jag kan spara kanske 20% genom att gå över till Tibber och styra allt hårt enligt timpris(vilket är ett stort jobb). Byter jag bara elbolag till ett rörligt\mån så tjänar jag runt 10-15%. Eftersom jag inte eldar och inte har elbil så tror jag faktiskt att de där 20% blir närmare 15% än 20%. Så för mig blir det att fortsätta med rörligt/mån med fördelen att slippa schemalägga vårt liv runt elpriser. Man hade säkert kunnat tok optimera och spara par 1000 om året med timpris i mitt fall men det kan lika bra gå åt andra hållet.M MrDizzy skrev:Räknade lite på mitt hushåll och värmekostnaderna står för ca 80%
Gör man inte ett skit och kör på som vanligt blir det dyrare med timprisdebitering.
Frågan är hur mycket tid och investeringar man är villig att göra för att styra värmeprodktionen kontra vad det kostar att inte göra nått.
Dock med dagens elpriser samt inflation , så är det bra med motivering för de flesta skulle jag säga
Fast det är klart, har man en värmepump som fungerar bra och behöva lägga ut 30-50 tusen på alternativ uppvärmingsproduktion (kamin, ved/pelletspanna etc ) så måste man ju ha pengarna till det med.
"Det är dyrt att vara fattig" som ordspråket säger
Kan man sätta "nattvärme" (istället för nattsänkning) så kan man troligen tjäna endel.
00-05 är det oftast absolut billigast.
och 23-06 ligger också väldigt lågt.
Övrig tid oftast mycket dyrare
För vissa går man plus på timpris utan att göra något medan andra går rejält minus, det är svårt att generalisera, men behöver räkna på det och sen ställa det till jobbet det innebär.
Förövrigt tror jag inte på att värma mer på natten, det är generellt mycket kallare på natten vilket innebär att pumpen måste jobba hårdare. Dessutom vill man oftast ha det svalare. Vad man vill istället är att värma på med pumpen på de billiga dagstimmarna när temperaturen utomhus är högre. Det blir dock allt svårare att hitta billiga timmar .
Så kan det absolut vara, vissa boende kan gå plus utan att göra så värst mycket medan andra passar det inte alls. 25% är bland de högre vinster jag hört dock, vad räknar du mot då när du säger genomsnitt?F fiskarn87 skrev:Jag har själv timpris och inga smarta grejer men har sparat ca 25% i november jämfört med månadssnitt bla genom en timer på varmvattenberedaren. Det jag lite ifrågasätter är väl nyttan av att allt ska styras "smart". Elen är billigare på natten det vet man ändå. Men visst , har man ett bättre isolerat hus än jag kan man säkert jobba lite mer med att "ladda" huset med värme under billiagre timmar och även värma acktankar om man har större sådana. Sen känner jag att ja matlagning är väl det som iaf jag upplever drar mest av hushållsel, jag vet att det är dyrare att laga mat kl18 än 23 men jag väljer ändå att göra det kl 18. Men visst tvättmaskiner osv kan ju säkert styras till att starta när elen är som billigast,den möjligheten har inte jag.
Vad smartahem kan bidra med beror åter igen på hur boendet och levnadsvanor ser ut. Jag kan garantera att det finns så gott som alltid optimeringar att göra men om de är värt jobbet är en annan fråga. Har man vedeldning som backup så kan smartahem blocka uppvärmningen och meddela dig om att du ska elda istället när priserna är horibla ex.
Ja.. då räknar jag mot det viktade månadssnitt från vattenfall som vad jag förstår är det som finns härI Ironside skrev:Så kan det absolut vara, vissa boende kan gå plus utan att göra så värst mycket medan andra passar det inte alls. 25% är bland de högre vinster jag hört dock, vad räknar du mot då när du säger genomsnitt?
Vad smartahem kan bidra med beror åter igen på hur boendet och levnadsvanor ser ut. Jag kan garantera att det finns så gott som alltid optimeringar att göra men om de är värt jobbet är en annan fråga. Har man vedeldning som backup så kan smartahem blocka uppvärmningen och meddela dig om att du ska elda istället när priserna är horibla ex.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
För våran del är varmvattnet ganska mycket då det går på ren el medan vi har LLV och kamin och kakelugn. Och när varmvattnet bara går på natten gör det mycket på ett enkelt sätt. Sen styr jag LLV-pumpen manuellt också beroende på lite av varje som utomhustemp osv. men kör den väl alltid på natten bland annat iaf.
Precis, enda sätt att jämför är att ta sin egenförbrukning och köra mot det riktiga spotpriset. Lite som TS gjorde antar jag.F fiskarn87 skrev:
Går man in på elskling och kollar Vattenfall så ser det ut så här:F fiskarn87 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Posten för inköpspåslag varierar rätt mycket mellan bolagen, så när bolagen anger "inköpspris + påslag" så har de alla olika inköpspris. Kan ju bli lite "doping" i marknadsföringen när man skyltar med låga påslag men samtidigt räknar utifrån ett inköpspris som ligger 10 öre över konkurrenterna.
Tror att Tibber och Vattenfall hamnar på ungefär samma totala påslag på spotpriset.
Jag har räknat på det hela med mina siffror och det inköpspåslag som redovisas ovan stämmer för mig.
Så länge diskmaskinen och tvättmaskinen är kopplad med stickpropp, kan man sätta vanligt wi-fi-styrd uttag emellan. Starta maskinen som vanligt, bryt strömmen med "smart plug", schemalägg för när det är billigast på dygnet. Disk och tvättmaskiner är byggda att fortsätta efter strömavbrott, funkar normalt för smarta och "dumma" maskiner.F fiskarn87 skrev:
Lär ta liten stund innan du får hem vinsten beroende på hur mycket man betalar för pluggen. Lite offtopic, men kan hjälpa någon annan som inte vill lägga mycket på hemautomation.