24 762 läst ·
107 svar
25k läst
107 svar
Är Tibber ett dåligt val
Bakåtsträvare? Man kan nog vara ganska övertygad om att framtiden kommer handla om självförsörjande hus\boenden men tyvärr har vi inte riktigt tekniken för att komma dit än. Tänk vad skönt det hade varit om man kunde slippa nätägarens(i vårt fall EON) monopol!Jonatan79 skrev:
I detta fallet var det inte TS som ställde frågan men fine.tveksamt skrev:
Utmärkt att du tycker det, jag tycker inte alls att det var tydligt vad det är som efterfrågas i detalj.
Man kan som jag försökt säga ovan vara bra på många sätt/saker.
Om det är integration mot det smarta hemmet som efterfrågas kanske rekommendationen blir en, är det en leverantör med fantastisk kundsupport en annan. De med lägst påslag en tredje osv.
Kan du tala om för mig vad av detta som är det viktigaste för TS?
Du krånglar till det, elleverantör är just bara en elleverantör. Elen du får i uttaget kommer vara precis den samma oavsett vem du betalar. Här handlar det om att hitta en modell som passar det individuella boendet och vi är faktiskt ganska många som har liknande boenden så det borde inte vara svårt att ge rekomendationer.
Ok support känns ganska given? De som säger att man inte bryr sig om detta har än så länge inte hamnat i kläm med fakturor, avtal eller annat. Jag är en av dem som tidigare skulle sagt att man aldrig har kontakt med dem ändå men de 2 senaste åren har jag tyvärr tvingats kontakta vår elleverantör och det är inte kul när det strular till sig.
Integrerad teknik? Vad är det då man tänker på? Är det Tibbers pulse P1 med app man tänker på? Allt det där plus lite till kan man få på annat håll om man investerar lite tid, ex en Homey och en mätare gateway. Sen har många elnätsägare egna appar som är helt okay, ex EON.
Jag har tyvärr inte själv något bra tips eftersom jag också är på väg att byta till något annat, idag har jag vanligt rörligt med ganska mycket pålägg.
Och det som ingen annan har:Q Quest skrev:
Vi laddar bilen åt dig när priset är som lägst under dygnet, helt automatiskt. Har du dessutom en av våra laddboxar får du 50 % lägre kilowattpris jämfört med din övriga el.
Välj inte EON eller Fortum. Dessa bolag är ägda av Tyska resp Finska ägare. Deras överpriser går då som konsernbidrag istf att gå tillbaks till investeringar i Sverige. Eon har under många år motiverat prishöjningar på avtal eller överföringsavgifterna på "Vi måste höja priserna pga utbyggnad av infrastrukturen och nedgrävning av luftkablar". Detta har de hållit på med i snart 15 år utan att det blivit bättre. Se bara senaste strömavbrotten pga snön.. det var Eons kunder som råkade illa ut. Senaste höjningen kom i förra månaden för precis samma sak. Bara lurendrejeri. Deras vinster ökar och skickas hem till Tyskland.tveksamt skrev:
Utmärkt att du tycker det, jag tycker inte alls att det var tydligt vad det är som efterfrågas i detalj.
Man kan som jag försökt säga ovan vara bra på många sätt/saker.
Om det är integration mot det smarta hemmet som efterfrågas kanske rekommendationen blir en, är det en leverantör med fantastisk kundsupport en annan. De med lägst påslag en tredje osv.
Kan du tala om för mig vad av detta som är det viktigaste för TS?
Fast vem tvingar dig att välja någon av alla dessa, låg mig kalla dem, pop-up-elhandelsbolag? Välj Vattenfall, Eon, Skellefteå Kraft eller någon annan av de större då.
Hur tycker du att vi ska göra/vad ska vi göra med den svenska elmarknaden?
Hur tror du framtiden för den kommer att se ut om vi imorgon bestämmer oss för att klippa alla kablar till utlandet?
Jo, jag har haft samma erfarenhet. Jag har slutat med Tibber. AlertNeavogels skrev:Hej.
Enligt Tibber har de 12 dagar i december kostat mig 1000 KW och 5150 SEK. När jag laddar ner min december förbrukning per timme från Ellevio, som är min nät-leverantor och läser in filen till [länk] räknar den ut att mina kostnader med tim-pris skulle ligga på 3500 och med viktat spotpris på 3400 .
Tibber skriver att dem INTE lägger till mer än 36 kronor per månad och att mana 'bara' betalar timpriset.
Jag undrar om flera upplever att Tibber räknar på ett annorlunda sätt?
Mvh /Eric
Jodå. Vet ej hur andra är.eavogels skrev:Hej.
Enligt Tibber har de 12 dagar i december kostat mig 1000 KW och 5150 SEK. När jag laddar ner min december förbrukning per timme från Ellevio, som är min nät-leverantor och läser in filen till [länk] räknar den ut att mina kostnader med tim-pris skulle ligga på 3500 och med viktat spotpris på 3400 .
Tibber skriver att dem INTE lägger till mer än 36 kronor per månad och att mana 'bara' betalar timpriset.
Jag undrar om flera upplever att Tibber räknar på ett annorlunda sätt?
Mvh /Eric
Pratas i media och här i forumet hur billigt det är på natten osv. Jag har då aldrig fått någon mönster i det här. Priset går helt hipp som happ...oftast att det en längrw tid billigt följt av att en längre tid vara svindyrt! Möjligtvis att elen nångång billigare 1 timma av 23...oftast mellan 23-00.
Sedan verkar dem svika oss som bor i område 1. Elen ska ju vara billigare här. Just nu betalar jag mer för elen än mina bekanta i Stockholm som har 4kr fast Vattenfall.
Tecknade i måndags om mitt elavtal med Skellefteåkraft…fast pris 194öre i 3år!
Bye bye tibber....det enda dem ska ha tack för är den billiga elbilsladdaren och 10 meters kabeln som var billigt. Men resten har ju varit dyrt. Skönt kunna ladda bilen också när man vill snart! Var ju därför jag ville ha laddbox att ha snabb laddning.
Timavtal har dessutom påverkat min familj. Vi har både tvätt och disk lite här och där när man inte har råd köra.
Må vara så att timavtal funkar för dem som bor ensamma och som orkar anpassa sitt liv efter kurvorna....dessutom fungerar det inte för dem som har elvärme, lyckatill och stänga av värmen på dyra timmarna när det är -25 ute....men det kanske finns nån klok åerson här som lyckas accumulera värme på 1 timma per dygn.
Jag skiter dessutom i om elen kostar 5kr på sommaren. Är då man använder det minst. Men att det ska kosta 5kr då när det kallt, mörkt o jävligt
En sak stämmer dock som på reklamen fast det här gäller tibber kunder. Dvs sno el från lyktstolpe köra dieselverk och ladda bilen osv...1 liter diesel = 9KW = 50km för ca 20kr plus ingen diesel skatt
Redigerat:
Jag har haft Greenely snart ett år, I början var de jättesnabba att svara på frågor men liksom många elbolag har deras kundtjänst inte hängt med det lavinökade trycket. Dock prioriterar de befintliga kunder till skillnad mot många som bara jagar nya.A Avatar86 skrev:
Hittills i december har jag 3949kr för 815 kWh, snitt 4,80 i område 3, men det beror ju även på när på dygnet man förbrukat elen.
Har du förstått vad det betyder? Är du medveten om att de nyttjar laddningen för att sälja reglerkraft?D Dilato skrev:
Ja du får 50% men det är vad du laddar din bil med...men är elen på 8kr ja då betalar jag ändå 4kr.D Dilato skrev:
I Januari 2023 betalar jag 2kr oavsett när på dygnet jag laddar
Jag har aldrig påstått att det är varken bra eller dåligt, mitt inlägg var bara ett delsvar på frågan:kisumisu skrev: