H hoogey skrev:
Provade nyss att hälla lite ättiksprit på en provbit av äkta kalksten. Det bubblade rejält och blev en ljusare ton på stenen. Som väntat.

Gjorde samma sak med Terazzo (Herrljunga). Bubblade också men inte lika intensivt som på ren kalksten. Likartad blekning men syntes mindre då Terrazzon är mer spretig än den lite mer homogena kalkstenen.

Nu är det ju badrum som är aktuellt och inte kök där både vinäger och andra syror är vanligare. Handlar framför allt om att inte använda starka rengöringsmedel.
Intressant. Kollar själv på terrazzo just nu. Känns tåligt ändå. Jag tänker i hall dock.
Vill som gammal städare dock poängtera att man städar toaletter med just surt medel. Kalkavlagringar etc får du inte bort med basiskt så jag skulle säga att det åndå måste tåla det

Skulle nog föredra kalksten i en hall rätt skött så åldras den bättre än terazzo om man hoppar över den som är slipad

• Gilla
hoogey
  • Laddar…
Hall borde inte vara ett problem för terrazzo. Det ligger ju i både skolor och kollektivtrafik vilket slits och utsätts betydligt mer

• Gilla
hoogey
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hall borde inte vara ett problem för terrazzo. Det ligger ju i både skolor och kollektivtrafik vilket slits och utsätts betydligt mer
Precis. Menade att det är samma "problem" med bad/toa som i kök

• Gilla
hoogey
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Det finns ju klinker med terrazzoutseende. Men det kanske faller på att det inte är äkta terrazzo utan keramik?
Exempel:
[länk]
Nejdå! Jag har beställt varuprov från dem. Är ju granitkeramik så typ samma tålighet tänker jag..

• Gilla
hoogey
  • Laddar…
H HZL skrev:
Nejdå! Jag har beställt varuprov från dem. Är ju granitkeramik så typ samma tålighet tänker jag..
Nej, det är ganska olika produkter.

Granitkeramik är faktiskt det tåligaste keramiska materialet som finns för ytbeläggning. I tillverkningen pressas finmald sand, lera och fältspat samman med extremt tryck för att sedan brännas vid hög temperatur.

Terrazzo är ett kompositmaterial, en konststen som i grunden är hållbart och slitstarkt. Däremot är den otroligt känslig för syror och kemikalier och bör vaxas med jämna mellanrum. Tillverkningen görs av krossad marmor, hårda blandade bergarter som blandas med färgad cement. Så just badrum är inte alltid optimalt utifrån mängden kemikalier som används där.

• Gilla
hoogey
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Nej, det är ganska olika produkter.

Granitkeramik är faktiskt det tåligaste keramiska materialet som finns för ytbeläggning. I tillverkningen pressas finmald sand, lera och fältspat samman med extremt tryck för att sedan brännas vid hög temperatur.

Terrazzo är ett kompositmaterial, en konststen som i grunden är hållbart och slitstarkt. Däremot är den otroligt känslig för syror och kemikalier och bör vaxas med jämna mellanrum. Tillverkningen görs av krossad marmor, hårda blandade bergarter som blandas med färgad cement. Så just badrum är inte alltid optimalt utifrån mängden kemikalier som används där.
Som jag sa

• Gilla
hoogey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.