9 054 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Är tanken full? Fortsätta använda toa? Andra rörets funktion?
Någon måste stå för dagens korkade fråga så varsågoda...
Vi ser oss fortfarande som nyblivna husägare, t.ex. har vi inte ens tömt våran slutna tank på 3 kubik ännu. Men nu verkar det vara dags.
I någon dag eller två har vi märkt att toan inte spolat så bra, vattnet rinner inte undan lika snabbt och som resultat är det inte alltid som skiten försvinner på första spolningen. Så idag gick jag ut för att kolla ifall det var fullt i tanken.
Gick till det där röret som sticker upp ur marken och innan jag ens hunnit dit ser att det runnit lite från röret och känner en bekant doft.
Tog bort locket till snabbkopplingen och hörde ett oroväckande ljud. Då jag fortfarande har kvar ett halv dussin hjärnceller backade jag undan lagom för att kunna beskåda någon liter sörja som kom bubblandes upp.
Lika diskret som det var väldoftande.
Det känns som att tanken är full...
Saken är att när jag spolade medan sambon tittade på "vatten"nivån i röret kunde man se att det först steg för att sedan sjunka. Vad beror det på, är det inte fullt på riktigt eller läcker skiten ut i marken på nåt vänster?
Eftersom det fortfarande går att spola med tillsynes enda följden att det läcker lite från snabbkopplingen, kan vi då (sparsamt) fortsätta spola de 1-2 dagar det tar för slambilen att komma hit?
Bredvid snabbkopplingen (som jag inbillar mig att det heter, ett smalt rör med ett fastspänt lock) finns ett till rör, ungefär lika brett som det andra men med en böj. Vad fyller den för funktion?
Tack!
Vi ser oss fortfarande som nyblivna husägare, t.ex. har vi inte ens tömt våran slutna tank på 3 kubik ännu. Men nu verkar det vara dags.
I någon dag eller två har vi märkt att toan inte spolat så bra, vattnet rinner inte undan lika snabbt och som resultat är det inte alltid som skiten försvinner på första spolningen. Så idag gick jag ut för att kolla ifall det var fullt i tanken.
Gick till det där röret som sticker upp ur marken och innan jag ens hunnit dit ser att det runnit lite från röret och känner en bekant doft.
Tog bort locket till snabbkopplingen och hörde ett oroväckande ljud. Då jag fortfarande har kvar ett halv dussin hjärnceller backade jag undan lagom för att kunna beskåda någon liter sörja som kom bubblandes upp.
Lika diskret som det var väldoftande.
Det känns som att tanken är full...
Saken är att när jag spolade medan sambon tittade på "vatten"nivån i röret kunde man se att det först steg för att sedan sjunka. Vad beror det på, är det inte fullt på riktigt eller läcker skiten ut i marken på nåt vänster?
Eftersom det fortfarande går att spola med tillsynes enda följden att det läcker lite från snabbkopplingen, kan vi då (sparsamt) fortsätta spola de 1-2 dagar det tar för slambilen att komma hit?
Bredvid snabbkopplingen (som jag inbillar mig att det heter, ett smalt rör med ett fastspänt lock) finns ett till rör, ungefär lika brett som det andra men med en böj. Vad fyller den för funktion?
Tack!
Det andra röret är sannolikt ett luftrör. Det kan vara så att tanken är ansluten till bdt-avloppet så att det rinner ut där i stället för att rinna ut på marken när tanken är full. Visst kan du chansa, men det bästa är nog att ha en backupplan och sluta använda toan.
Tack för svar!
Det är svårt att hitta information om sånt här på internet tycker jag, eller så vet jag bara inte vad jag ska söka efter.
Är det en vanlig lösning och hur vet man om man själv har det?
Antar att en fullösning skulle vara att pumpa över lite vatten till tvåkammarbrunnen vi har 10-15 meter därifrån, finns det någon annan nödlösning? Annat än att gå till skogen med sina behov.
Så tanken är att man ska ha luftningsrör till både tanken och avloppet? Det är i alla fall så vi har.A Avemo skrev:
Det är svårt att hitta information om sånt här på internet tycker jag, eller så vet jag bara inte vad jag ska söka efter.
Hm... Känns som att det är en fullösning? Antar att de flesta kommuner inte skulle godkänna det.A Avemo skrev:
Är det en vanlig lösning och hur vet man om man själv har det?
Vad är det värsta som kan hända, att det flyter tillbaka lite till toaletten?A Avemo skrev:
Antar att en fullösning skulle vara att pumpa över lite vatten till tvåkammarbrunnen vi har 10-15 meter därifrån, finns det någon annan nödlösning? Annat än att gå till skogen med sina behov.
När vattnet rinner in i tanken måste luften komma ut någonstans. Genom ett annat rör än inloppet.T Trunk skrev:
Jag vet inte vad kommunerna godkänner. Jag har inte så, men en vän till mig som bor i samma kommun har det så. Om tanken blir full är det mindre dåligt att svartvattnet rinner ut i BDT-avloppet än att det rinner genom avluftningen ut på marken.T Trunk skrev:
Avloppsrör är vanligen inte frostfritt förlagda eftersom vatten aldrig står still i dem. Om du fyller upp röret och det fryser kan det bli längre tid tills toaletten fungerar. När min tank är full rinner det undan dåligt i toaletten ett antal spolningar. Sedan rinner det inte undan alls utan fyller upp stolen. Om det inträffar för dig är det bra att ha en backup-lösning snabbt innan det fryser. Till exempel att pumpa över lite till BDT-avloppet.T Trunk skrev:
Svämmade över gjorde det aldrig, inte inomhus i alla fall. Vilket som sagt är lite konstigt eftersom vi spolade ett par dagar efter det att tanken blev full.Anna_H skrev:
Kan tillägga att de här var i samband med ett jävla tö/frys/snö-väder som gjorde att det var glashalt på våra småvägar. Slambilen ringde efter bokning och sa att han inte kunde komma förrän en dag eller två senare än bestämt. Kul för oss...
Tur att det finns toa på jobbet och att skogen är närmsta granne. Blev inte så mycket tedrickande på kvällarna!
Men men, nu har vi lärt oss den delen av husägandet. Glöm inte att kolla nivån med jämna mellanrum. Vet att man kan skaffa en nivåvarnare men vi ska prova utan först. So far so good.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vet man vad som är ett "Kulturhistoriskt värdefullt område"?
Bygglov -
Vattenmätare för att veta när man borde tömma tanken.
Fritidshus -
Avfallstanken är full på kort tid. Hjälp!
Vatten & Avlopp -
Vedpanna stannar innan acktanken är full
Ved, Pellets, Flis -
Shunten öppnar fullt när tanken är het !
Värme allmänt