Renoverar vardagsrummet och är inte helt säker på möbleringen och mtp det så hade dessa eluttag varit smidiga, eftersom man verkar kunna ställa möbler in till väggen med dem. Är det någon som vet om de är lagliga? Är de verkligen jordade?
De är säkerligen dyra och ganska jobbiga att installera... men kanske ett alternativ. Någon som har någon erfarenhet? (finns på https://22system.com/en-eu ).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De är säkerligen dyra och ganska jobbiga att installera... men kanske ett alternativ. Någon som har någon erfarenhet? (finns på https://22system.com/en-eu ).
kollade på dessa för ett tag sedan. Finns inga hinder att installera dessa i Sverige då den är godkänd enligt våra/EU standarder. Visst är dem snygga men omständigheterna runtom gjorde att det blev för omständligt för att ens fortsätta tanken.
- Dyra i inköp
- kräver specialverktyg
- kräver egna dosor
- Får endast matas med kablar till uttaget, får ej skarvas vidare till nästa uttag vilket betyder att antingen blir det 1 säkring+slang till varje uttag eller kopplingsdosa.
- Dyra i inköp
- kräver specialverktyg
- kräver egna dosor
- Får endast matas med kablar till uttaget, får ej skarvas vidare till nästa uttag vilket betyder att antingen blir det 1 säkring+slang till varje uttag eller kopplingsdosa.
Tack för kvickt svar! Gissade att det skulle finnas en hel del baksidor med det... När man sätter design över allt blir det sällan smidigt på resterande vis. Hmm. Får fundera. Kan ändå tänka mig att installera ett, bara för att ha testat... Trist att man inte bara kan/får skarva vidare... hade jag räknat med.Tommty skrev:
kollade på dessa för ett tag sedan. Finns inga hinder att installera dessa i Sverige då den är godkänd enligt våra/EU standarder. Visst är dem snygga men omständigheterna runtom gjorde att det blev för omständligt för att ens fortsätta tanken.
- Dyra i inköp
- kräver specialverktyg
- kräver egna dosor
Håller på med en större renovering nu och hade nästan bestämt att prova dessa på tre ställen i köket. Men nu blev jag konfunderad när du skriver att man inte får koppla vidare. Hur kommer det sig? Går det att förklara för en icke elektriker...Tommty skrev:
- Dyra i inköp
- kräver specialverktyg
- kräver egna dosor
Ja, någotTommty skrev:
Nja - för enkel borttagning, ja - för skydd vid spackling etc, jaTommty skrev:
JaTommty skrev:
Vad är det som säger att man måste mata med kablar? Är det för att bilder och videor visar installation från något land där man inte använder rör?Tommty skrev:
Vad är det som säger att man inte kan skarva vidare till nästa uttag?
Den här undrar jag också över. Varför skulle man inte kunna skarva vidare? Man kan inte göra det på själva apparaten men jag ser inte alls varför man inte skulle kunna göra det i dosan bakom, med Wago. Var hittar du att man bara får mata dem med kabel? Jag ser inget som tyder på det.Tommty skrev:
Själva systemet är väldigt snyggt och jag kan absolut se applikationer där jag själv skulle vilja använda ffa eluttagen. Det är dock väldigt begränsat till t.ex. kök eller väldigt nischade utrymmen. Jag tittade på dem när jag skulle bygga sängbord men det slutade med vanlig dosa och, när jag orkar, ett vanligt uttag.
I de fall möbler behöver ställas framför så kan man helt enkelt ta bort uttaget och ersätta med ett skruvat doslock. Inte lagligt att göra själv, men väldigt enkelt.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Skulle tro att den dosa som de skickar med endast är godkänd (läs: testad) för 1 uppsättning ledningar med tanke på värmeutvecklingen.tommib skrev:
Det står tydligt att man får skarva kabeln eller brancha den, men det måste ske utanför system22's dosa, så att göra det från en extern dosa "kringgår" inte kravet, utan är explicit tillåtet.
Säkert därför de också skriver att "inga andra kablar får förekomma i dosan för system22", dvs du får inte ens dra en kabel som bara passerar system22's dosa utan att vara inkopplad i den.
Så de har, vad jag förstått det som, inte testat dosan för mer än en fas, en nolla och en jord i den, och då kan de inte godkänna mer. Medans mer normala dosor är testade för flera kablar och ska tåla detta.
Bocci/System 22 skickar inte med några dosor. De skriver explicit på sin sida att man ska välja dosor som är godkända för lokala förhållanden. Så det tror jag inte det handlar om alls. Däremot kan det möjligen handla om deras installationsanvisning. Deras uttag verkar ha ledare som sticker ut och man ansluter med toppklämmor (misstänkt lika Wago 221). De kanske inte har specificerat något annat än en 1-1 anslutning.
Jag menar kringgå problemet med att man inte får vidarekoppla, inte deras krav. Jag medger dock att det var lite otydligt.S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Kan det vara så att de i vissa länder skickar med dosor, medans de i andra länder inte gör det? Och att installationsanvisningarna egentligen gäller deras dosor.tommib skrev:
Grejen är ju att du FÅR vidarekoppla enligt installationsanvisningen, om du gör det utanför system22's dosa.tommib skrev:
Det är system22's krav alltså att man inte får vidarekoppla. Och dessutom att du inte ens får ha en kabel som passerar system22's dosa utan att skarvas eller kopplas någonstans.
Kan det ha med att göra att system22's dosa räknas som "dold" och man får ju som bekant inte ha dolda skarvar. Men då borde det också gälla skarven mellan system22's uttag och kabeln.
Det känns som att det är något krav som hänför sig till ett annat land och därför egentligen inte gäller i Sverige?
Eller så är det så enkelt att dosorna som hör till systemet är för trånga för att på ett säkert vis kunna ha överkopplingar. Ungefär som det var hos oss tidigare, trots att våra apparatdosor är/var betydligt rymligare.S sebastiannielsen skrev:Skulle tro att den dosa som de skickar med endast är godkänd (läs: testad) för 1 uppsättning ledningar med tanke på värmeutvecklingen.
Det står tydligt att man får skarva kabeln eller brancha den, men det måste ske utanför system22's dosa, så att göra det från en extern dosa "kringgår" inte kravet, utan är explicit tillåtet.
Säkert därför de också skriver att "inga andra kablar får förekomma i dosan för system22", dvs du får inte ens dra en kabel som bara passerar system22's dosa utan att vara inkopplad i den.
Så de har, vad jag förstått det som, inte testat dosan för mer än en fas, en nolla och en jord i den, och då kan de inte godkänna mer. Medans mer normala dosor är testade för flera kablar och ska tåla detta.
De visas med fyrkantiga dosor, passar de mot runda?
Om de nu inte levereras med dosor?
Hur djupa dosor krävs?
Det finns mycket snyggt och bra i världen men system har utvecklats olika under ett drygt århundrade. Ska man byta en komponent måste man fundera över gränssnitten.
Om de nu inte levereras med dosor?
Hur djupa dosor krävs?
Det finns mycket snyggt och bra i världen men system har utvecklats olika under ett drygt århundrade. Ska man byta en komponent måste man fundera över gränssnitten.
Redigerat:
System 22 är tydligen kanadensiska. Kanada har krav på max fyllnad i dosorna, beroende på hur stora dosorna är. Stor dosa utan uttag = många ledare tillåts. Med uttag monterat i dosan eller med liten dosa = få ledare. Äsch, ni fattar.
De har inga dosor listade på sin sida så det tror jag inte.S sebastiannielsen skrev:
Jag förstår inte varför du tjatar om detta. Problemet är att du inte kan vidarekoppla i dosan med apparaten. Att du kan koppla över i en kopplingsdosa på annan plats är självklart, det är bara det att folk inte vill ha massa kopplingsdosor.S sebastiannielsen skrev: