C Cardel skrev:
Ja, men det var som den var kopplad då som den tog sådan tid på sig att värma upp ugnen, så det var inte bra i alla fall...
Vilken tid pratar vi om?

W WarHawk skrev:
13A är godkänt om 10A är godkänt, vilket 25A absolut inte är. Är du öht elkunnig eller hänger du här endast för att trolla?
klart att det är godkänt det vet vilken elektriker som helst men inte du?
utlösningsvilkoret uppfyllt och ledningsarea och dragning ok
eller vad tänker du??? eller inte

W
Okej, nu förstår jag. Troll var det.

D Dilato skrev:
Vilken tid pratar vi om?
Minns inte exakt men minst 30 min till 200 grader

W WarHawk skrev:
Okej, nu förstår jag. Troll var det.
ja du är nog det jag ber admin kolla
men du vet inget ändå

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är du säker på att det är trefas?
[länk]
tja den frågan återkommer hela tiden men svaren blir alltid att med elementspänning på 400V är det alltid trefas

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
tja den frågan återkommer hela tiden men svaren blir alltid att med elementspänning på 400V är det alltid trefas
Att spisen är trefas är utan tvivel men är uttaget i vägen trefas, det är frågan.

• Gilla
Cardel
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Byt 10A till 13A så finns det mer overhead.
Tror inte jag kan göra det, men ska kolla med föreningsstyrelsen

D Dilato skrev:
Att spisen är trefas är utan tvivel men är uttaget i vägen trefas, det är frågan.
Ja, det är det enligt elektrikern som jag hade hemma och som satte in perilexuttaget i väggen.

W
C Cardel skrev:
Tror inte jag kan göra det, men ska kolla med föreningsstyrelsen
13A passar utan modifikation. Du kan bara köpa 13A säkringar och skruva in dessa istället.

D Dilato skrev:
Är du säker på att det är trefas?
[länk]
J Josth skrev:
Kontakta som sagt Bosch för att få fram inkopplingsanvisningen.

Anslutningseffekten är 9200 W. Med 3-fas 10 A kan man få ut max 6900 W konstant så det finns en viss liten risk att säkring löser ut men normalt har man ju inte allt på hög värme samtidigt så tror inte alls det blir något större problem.
Jag har mejlat till Bosch och bett om kopplingsschema. Om jag inte hört något på måndag eftermiddag så ringer jag dem!

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Tack för länken! Detta kopplingsschema Kopplingsschema för spismodeller Bosch HCA763220V och HCE622123V/04, visar anslutningar för L1, L2, L3, och PE vid 400V, samt seriekoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är till en spis som heter Bosch HCA763220V. Kan jag veta säkert att det är samma som till min spis som är HCE622123V/04?

Nej, det skulle jag inte lita på. Det kan lika gärna vara spegelvänt som i denna bild. Kan man vända på saker o ting åt två håll, då gör folk (tillverkare) det också. Och det skulle inte förvåna mig om Bosch gör det mellan sina egna olika modeller.

Schema för elektrisk installation med olika kopplingsalternativ för 380V, med varningar om att installationen endast ska utföras av behörig elinstallatör.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.